مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو معتقد است افتتاح فرودگاه ماکو و اتمام پروژه اتوبان تبریز- بازرگان ظرف ۴ سال آینده، منطقه آزاد ماکو را دچار تحول عظیم اقتصادی می کند.
به گزارش صنعتیمیز به نقل از خبرگزاری خانه ملت ، درخصوص ویژگی های منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو که از مهرماه سال ۹۰ به عنوان منطقه آزاد تجاری و صنعتی معرفی شد، گفت: مساحت منطقه آزاد ماکو ۵ هزار کیلومتر است که به لحاظ وسعت بزرگ ترین منطقه آزاد در ایران و دومین در سطح بین المللی است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو درخصوص مرز این منطقه یادآور شد: منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو با دالان ورودی ترکیه از مرز بازرگان در ارتباط است که به طور سالیانه حدود ۱۷ میلیارد دلار تجارت از طریق واردات، صادرات و ترانزیت به سایر کشورهای جهان داریم.
وی ادامه داد: همچنین با جمهوری خودمختار نخجوان نیز ۱۴۰ کیلومتر مرز مشترک داریم که شهرستان پلدشت نزدیک ترین شهر به نخستین شهر این کشور محسوب می شود البته تا کنون نتوانسته ایم از ظرفیت ها و ارتباط های موجود با نخجوان به خوبی استفاده کنیم.

ضرورت استفاده از ظرفیت های موجود در مرز نخجوان

فروزان درخصوص ظرفیت های موجود در مرز نخجوان خاطرنشان کرد: در حال حاضر جمهوری خودمختار نخجوان ۴۵۰ هزار نفر جمعیت دارد که نخستین شهر آنها با ۱۳۰ هزار نفر جمعیت تنها ۱۰ دقیقه از شهرستان پلدشت فاصله دارد لذا عدم استفاده از ظرفیت های این منطقه در حالی صورت می گیرد که اکثر جمعیت این کشور خواهان اجناس ایرانی هستند که البته یکی از دلایل آن حمایت ایران از آنها در زمان محاصره ارمنستان بوده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو اضافه کرد: تردد مردم ایران به نخجوان با پرداخت ۱۰ یورو هزینه ویزاست؛در حالی که مردم نخجوان برای ورود به ایران پولی نمی پردازند و این موضوع می تواند به صادرات کالاهای ایرانی به این کشور کمک کند البته باید برخی بروکراسی های اداری و شیوه حمل و نقل بار برای آنها تسهیل شود.
وی در ادامه به نحوه حمل و نقل در منطقه آزاد ماکو اشاره و عنوان کرد: ترانزیت در منطقه بازرگان به صورت کامیونی صورت می گیرد که البته قرار شده است با توافقات صورت گرفته میان دولت ایران و ترکیه، خط ریلی بازرگان نیز احداث شود و در حال حاضر نخستین ایستگاه راه آهن داخلی با مرز بازرگان ۱۴۰ کیلومتر فاصله دارد.
فروزان ادامه داد: از آنجایی که فاصله زمینی ماکو با تبریز و ارومیه زیاد بوده و عرض جاده تنها ۱۱ متر است، رئیس جمهور در سفر آخر خود پروژه ساخت اتوبان تبریز-بازرگان را افتتاح کرد که با اتمام این پروژه طی ۴ سال آینده، منطقه متحول خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو در ادامه به اتمام ساخت و ساز فرودگاه ماکو اشاره و اظهار کرد: از زمانی که شهرستان ماکو به عنوان منطقه آزاد تجاری و صنعتی معرفی شد ساخت فرودگاه را افتتاح کردیم که با اتمام فنس کشی آن پایان تیرماه، پروازهای آزمایشی از شهریور ماه آغاز خواهد شد.
وی در خصوص ویژگی های این فرودگاه بیان داشت: فرودگاه ماکو برای پروازهای ایرباس A320 که عمدتا به صورت بین المللی است، طراحی شده که طول باند آن ۳ هزار متر و با عرض شانه ۶۰ متر است همچنین ترمینال آن حدود ۶ هزار متر وسعت دارد و ارتفاع برج مراقبت نیز ۳۶ متر است.

تأسیس بازارچه دائمی ماکو باعث حفظ حرمت ایرانیان و خلوت شدن مرز شده است

فروزان در ادامه به حضور گردشگران و تجار در منطقه اشاره کرد و گفت: نوروز سال ۹۳ حدود ۵۰ هزار نفر به ماکو آمدند که از این تعداد ۴۸ هزار نفر به ترکیه سفر کردند و تنها ۲ هزار نفر در این شهرستان ماندند اما بعد از تأسیس بازارچه ای با ۵۰۰ مغازه، نوروز امسال (۹۴) کل شهر زنده بود و ۷۰ درصد ظرفیت هتل های آن تکمیل بود که در نوع خود بی نظیر است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو با بیان اینکه بازارچه ماکو به صورت دائمی فعال است، عنوان کرد: پیش از تأسیس این بازارچه مشکلاتی برای اهالی منطقه به وجود آمده بود از قبیل اینکه برخی تجار از افراد استفاده می کردند تا در ازای دریافت پولی بارهای آنها را از مرز رد کنند تا از معافیت گمرکی استفاده کنند؛ این مسأله باعث بروز اهانت هایی به ایرانیان شده بود که با تأسیس بازارچه در داخل کشور و خرید جنس از طریق کارت ملی باعث شدیم آبروی ایرانیان حفظ شده و مرز نیز خلوت شود.
وی در ادامه به سایر ظرفیت های منطقه ماکو اشاره و مطرح کرد: ماکو حدود ۹ رودخانه و ۶ سد دارد که باعث شده است مشکل کم آبی نداشته باشیم و کشاورزی نیز در منطقه رونق داشته باشد همچنین با وجود رودخانه ارس و قره سو و نیز اتمام مطالعات پروژه یک سد کشاورزی دیگر در منطقه، ۲۸ هزار هکتار از منابع طبیعی این شهرستان زیر کشت خواهد رفت که به نفع مردم منطقه است.
فروزان به منابع معدنی موجود در ماکو اشاره و عنوان کرد: حدود ۳۰ معدن فعال سنگ در ماکو وجود دارد و در کنار آن معادن سیلیس، مس، منگنز و منیزیم نیز به وفور یافت می شود که به صورت بکر مانده است البته زمانی عده ای بهترین کوه ها را تخریب کردند و آن را به صورت خام به چین صادر کردند که استفاده ای برای ما نداشت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو در پایان به ظرفیت های حوزه گردشگری این شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: ماکو دارای طبیعت زیبا و اقلیم خوبی است و از آنجایی که این منطقه دالان ورودی ایران به اروپا محسوب می شود تنها در سال ۹۳ حدود ۷۰۰ هزار نفر وارد ایران شدند که از این تعداد ۲۸۰ هزار نفر خارجی بودند لذا می توان با ساخت بیشتر هتل ها و تأمین زیرساخت ها از این ظرفیت نیز برای حوزه گردشگری استفاده کرد.

موقعیت منطقه آزاد ماکو در بین مناطق موجود، استراتژیک است

محمد علیپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در خصوص آخرین وضعیت منطقه آزاد ماکو، گفت: اکنون حدود ۲ سال از شروع به کار منطقه آزاد ماکو می گذرد و این منطقه در شرایطی کار خود را آغاز کرد که هیچگونه زیرساختی از قبیل فرودگاه، راه ترانزیتی و جاده های مناسب را در اختیار نداشت.
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه به همت استاندار آذربایجان غربی و مدیران عامل منطقه، پیشرفت خوبی را در منطقه ماکو شاهد هستیم و علی‌رغم کمبودهای فراوان، رشد خوبی کسب شده است.

پیش بینی آینده خوب برای ماکو
به گفته وی، برای سال جاری و به منظور تامین زیرساخت های منطقه نیز بیش از۱۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی پیش بینی شده است.
علیپور با بیان اینکه اکنون زمینه سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو فراهم شده، عنوان کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته، آینده خوبی را برای این منطقه پیش بینی می کنیم.
وی در ادامه در خصوص مشکلات منطقه آزاد ماکو نیز عنوان کرد: قوانین دست و پا گیر در مناطق آزاد باید کاهش یابد، اما بازهم با وجود مشکلات، اقدامات خوبی صورت گرفته و اکنون درحال ساخت فرودگاه هستیم.
این نماینده مردم در مجلس نهم یکی از مشکلات منطقه ماکو را کمبود شغل عنوان کرد و گفت: اکنون حدود ۱۰ هزار جوان بیکار تحصیل کرده در منطقه وجود دارند که با فرصت های موجود در منطقه آزاد، این مشکل تا حدی رفع خواهد شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مسئولان منطقه واقعا زحمت می کشند، البته برخی حواشی سیاسی باعث چاله اندازی در مسیر می شود، اما در کل می توان گفت که رضایت کامل از عملکرد مدیران این منطقه وجود دارد.
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از نکات حائز اهمیت در مورد منطقه آزاد ماکو این است که ماکو در بین ۷ منطقه آزاد موجود از موقعیت استراتیک برخوردار بوده و بطور حتم این منطقه طی ۵ سال آینده به عنوان یک الگو و نمونه برای یک منطقه آزاد موفق مورد توجه قرار می گیرد.