مدیر کل امور اقتصادی و دارائی آذربایجان شرقی مهمترین مشکل صادرات واحدهای تولیدی استان را نبود بازار در نظام اقتصادی بین المللی دانست.

رضا حسینی  مدیر کل امور اقتصادی و دارائی آذربایجان شرقی ،در نشست بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و صادراتی بناب افزود : متاسفانه هنوز هم نبود بازار های جهانی برای صادرات محصولات تولیدی آذربایجان شرقی صادر کنندگان با مشکلات زیادی در نظام بین الملل روبه رو هستند و حل این مسئله خارج از اختیارات مدیران استانی است و نمایندگان مجلس باید در رابطه با سیاست خارجی و صادرات تولیدات داخلی به بازارهای جهانی ، تدابیر لازم را بیندیشند.

وی خاطر نشان کرد: هر وقت شرایط بین المللی مناسب بود صادر کنندگان استان به راحتی توانسته اند در بازارهای خارجی حضور داشته باشند.

مدیر کل امور اقتصادی و دارائی استان ظرفیت شهرستان بناب را در خصوص سرمایه گذاری داخلی بیشتر از حد انتظار دانست و گفت: احداث پتروشیمی در شهرستان بناب ۱۰ برابر بیشتر از احداث نیروگاه ارزش افزوده دارد.

حسینی در خصوص ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بناب نیز گفت : در صورتی که دولت توجیه اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی را در این شهرستان قبول کند موضوع برای تصویب به مجلس ارجاع خواهد شد .

مدیر کل امور مالیاتی استان هم در این نشست در پاسخ به اعتراض تولید کنندگان و صادر کنندگان در خصوص وضع مالیات مضاعف گفت: هر گونه مالیات براساس قانون تعیین می شو و اخذغیر قانونی آن خلاف است و پیگرد قانونی دارد.

غلام رضا شریفی افزود : تعادل و عدالت مالیاتی میان نظام مالیاتی و مودیان از وظایف اصلی اداره کل امور مالیاتی است و کارکنان این اداره کل نیز باید با رعایت مقررات مالیات را مطالبه کنند .

نبود بازار های جهانی برای صادرات محصولات تولیدی آذربایجان شرقیوی در خصوص نحوه رسیدگی به اعتراضات مودیان گفت: علاوه بر دستگاه نظارتی حراست در اداره کل ، دادستانی انتظامی مالیاتی نیز به اعتراضهای مودیان رسیدگی می کند .

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از اجرا نشدن مراحل۳ و ۴ نیروگاه سهند بناب به علت تخصیص نیافتن سهم گاز گفت: زیر ساخت های لازم برای احداث این واحدها از سال ۸۸ آماده شده است .

ضیاء اله اعزازی افزود : در خصوص اجرای این طرح ها باسرمایه گذار بخش خصوصی مذاکره شده بود و نیمه کاره رها کردن این طرح به صلاح جامعه نیست و از طرفی احداث نیروگاه در محل دیگری مقرون به صرفه نیست .

سرپرست فرمانداری بناب نیز بااشاره به اینکه ۶ هزار واحد کوچک و ۱۵۷ واحد بزرگ صنعتی این شهرستان نقش موثری در اقتصاد استان دارند گفت: واحدهای تولیدی ، صنعتی و کشاورزی بناب در خصوص نحوه وصول ارزش افزوده و مالیات با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند.

امین رفیعی ازتوسعه نیافتن شهرک صنعتی این شهرستان انتقاد کرد و افزود:مقدمات توسعه این شهرک به وسعت ۱۰۰ هکتارفراهم شده ولی متاسفانه عملیاتی نشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان