سرمایه های انسانی از مهمترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هر کشوری محسوب می شوند بویژه اگر این سرمایه از جنس نخبه هم باشد.
متاسفانه در ایران به دلایل مختلف هیچ بهایی به این سرمایه های ارزشمند که می توان از آنها به طلای ناب تعبیر کرد داده نمی شود و روز به روز با مهاجرت نخبگان یا به اصطلاح فرار مغزها روبرو هستیم.
فراز مغزها در حد بی سابقه در حالی صورت می گیرد که مسئولین کشوری و استانی شعار حمایت از نخبگان را سر می دهند و به گفته اغلب مخترعین  هیچ حمایت عملی از آنها صورت نمی گیرد.
دکتر یوسف رفیعی بیرامی یکی از این مخترعین و نخبگان کشور است که تاکنون در سطح جهانی بیش از ۲۵ مدال طلا، نقره و برنز کسب کرده است.
وی مخترع و پژوهشگر و نیز طراح تجهیزات پزشکی می باشد و اولین اختراع وی نیز دستگاه رگ گیر است که کاربرد پزشکی دارد.
این جوان مخترع تبریزی متولد ۱۳۶۶ است و از اینکه طرح ها و اختراعاتش در ایران امکان کاربردی شدن ندارند گله مند است و در حالی از مهاجرت به خارج از کشور سخن می راند که دوست دارد همه اختراعاتش در ایران به تولید انبوه رسیده وبا صدور به خارج از کشور افتخار و سربلندی برای کشورش بیافریند.
وی می گوید: کشورهای مختلف جهان افراد خلاق را جذب می کنند و با حمایت ها و وعده وعیدهایشان کاری می کنند مخترع در آن کشور بماند، آنها فرد را می خواهند نه طرح شان را، زیرا می دانند طرح و اختراع، طرح ها و اختراعات بعدی را به همراه دارد و می توانند با تجاری سازی طرح های این مخترعین هم سود افتصادی ببرند و هم افتخار نصیب آن کشور شود چیزی که در ایران کمتر به آن اهمیت داده می شود و شاید بتوان گفت اصلا اهمیت داده نمی شود.
رفیعی عدم حمایت از فرد خلاق و تجاری سازی طرح های مخترعین را زمینه فرار مغزها می داند و می گوید: متاسفانه در کشورمان حمایت از مخترعین در حد تشویق و تقدیر است و پیشنهادهایی هم که از سوی برخی شرکت ها می شود نوعی سرقت علمی است و ایده ها را به سرقت می برند و متولی صیانت از این ایده ها در کشور در عمل آن طور که باید نیست.
مخترع تبریزی ادامه می دهد: مسئولین کشور از مخترعین استفاده های تبلیغاتی می کنند و هزینه های طرح ها و شرکت در مسابقات بین المللی را نیز خود مخترعین متقبل می شوند و پس از آنکه کشوری با پیشنهادات طلایی این افراد را جذب و طرح هایشان را کاربردی می کنند صحبت از فرار مغزها و عرق ملی می شود این در حالی است که مخترع هم، عرق ملی دارد، دوست دارد برای کشورش افتخار بیافریند و پرچم کشورش را در سطوح علمی بالا ببرد.
وی می گوید: وقتی پیشنهادات عالی از سوی کشورهای دیگر می شود یا باید آنرا رد کرد و یا قبول، اگر پیشنهاد رد شود یعنی اختراعش فقط درحد جایزه و تشویق می ماند و آن اختراع به هیچ دردی نمی خورد و مخترع سر خورده می شود و دیگر به دنبال طرح و ایده دیگر نمی رود چرا که نه هزینه کاربردی کردن آنرا دارد و نه حمایت ملی و معنوی از طرح اش در داخل کشور می شود و اگر هم مهاجرت کنند که با بحث فرار مغزها روبرو می شوند.


رفیعی تدوین قانونی برای عملیاتی کردن طرح های مخترعین و بازنگری قوانین کشور در این خصوص و نیز الگوبرداری از قوانین های جهانی را برای حمایت از نخبگان ضروری می داند و می گوید: جوانان ایرانی استعداد دارند؛ تفکر دارند، میهن دوست هستند اما مشکلات اقتصادی هم دارند که برای رسیدن به قله های افتخار باید از شعار دادن پرهیز و حمایت عملی از مخترعین شود.
وی می افزاید: چرا باید کشورهای دیگر ایده های جوانان ما را وارد تجارت کشور خودشان کنند و بنام خود به کشور ایران وارد کنند.
رفیعی از آخرین اختراع خود می گوید: اولین اختراع من دستگاه رگ گیر هوشمند رباتیک است که ۵ سال پیش ثبت اختراع شده ولی هنوز با وجود اهمیت این اختراع هیچ حمایتی برای کاربردی شدن آن انجام نگرفته است و این در حالیست که پیشنهادات بسیار عالی از سوی چند کشور از جمله دانشگاه آنکارا صورت گرفته  و علیرغم میل باطنی در صورت عدم حمایت مجبور خواهم شد به پیشنهاداتشان پاسخ دهم.
این مخترع در مورد دستگاه رگ گیری رباتیک توضیح می دهد: مقوله رگ گیری اولین خط درمان بیماران است و نجات جان بیماران در بسیاری از مواقع به این مهم بسته است. در بیمارانی که دچار ایست قلبی و مغزی و یا کاهش فشار خون شده اند رگ گیری سریع از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با روش های معمول چند دقیقه زمان می برد اما با دستگاهی که من اختراع کرده ام در عرض ۳۰ ثانیه از بدحال ترین مریض و نیز کسانی که به اصطلاح بد رگ هستند هم می شود رگ گیری کرد.
وی می افزاید: این دستگاه دخالت انسان و پرسنل درمانی را در فرایند رگ گیری کاملا حذف کرده و در جلوگیری از انتقال عفونت به بیمار نیز بسیار موثر است.
وی مدیریت عامل انجمن طب کل نگر استان، مدیر هسته تحقیقات فن آوری های پیشرفته نوین مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی و رئیس شورای فن آوری مرکز، مدیر کل تحقیق و توسعه و مشاور ارشد پژوهشی حکیمان تابنده، برنده دکترای افتخاری سال ۲۰۱۶ از وزارت علوم ترکیه، برنده ۶۰ دیپلم افتخار و مدال طلا ، نقره و برنزه جهانی از سلسله همایش های بین المللی اختراعات کشورهای پیشرفته معتبر صنعتی جهان، نظیر آلمان، سوئیس، رومانی، لهستان، آمریکا، سوئد، کرواسی، تایلند، ترکیه، کویت، چین و کره جنوبی، دارنده نشان برتر مخترع سال ۲۰۱۳ از کنسول تحقیقات صنعتی تایلند، دیپلم ویژه فنی مهندسی از دانشگاه پلی تکنیکال کلاج ناپوکا رومانی، نشان ویژه و دیپلم افتخار کلاس پزشکی وزارت علوم رومانی و لهستان و نیز اختراعات و پژوهشهای مختلف کشوری و جهانی می باشد*

گزارش از: طیبه خیاط شایان