نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس گفت: نگاه مسئولین اجرایی به بخش صنعت همانند نگاه بخش خصوصی منفعلانه بوده وهمواره سعی در گره‌گشایی مشکلات دارند آن‌هم گاهاً موفق و یا ناموفق هستند.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز،محمدحسین فرهنگی عصر امروز شنبه در جمع مدیران آذربایجان شرقی اظهار کرد: واحدهای تولیدی و تولیدکنندگانی که تسهیلات دریافت کرده‌اند و با افزایش جریمه دیرکرد امکان پرداخت ندارند با لایحه مجلس شورای اسلامی تا پایان شهریورماه سال ۹۷ فرصت دارند تا در صورتی که اصل وام و سود آن بر اساس توافق اولیه را پرداخت کنند جریمه‌های آن‌ها بخشوده می‌شود.

وی افزود: این تصمیم مجلس شورای اسلامی هنوز به قانون تبدیل نشده و در حال حاضر به شورای نگهبان ارجاع داده‌شده است در صورتی که شورای نگهبان تأیید و در مجلس نهایی و به قانون تبدیل شد آن‌وقت می‌تواند برای واحدهای تولیدی گشایشی برای واحدها باشد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با اشاره به اینکه شاخص‌های مختلفی برای توسعه آذربایجان شرقی وجود دارد، ادامه داد: بخشی از ارتباط معادن و صنایع علاوه بر تأمین رفاه مردم در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی دارد.

فرهنگی اضافه کرد: نگاه بخش خصوصی به اقتصاد و صنعت به‌عنوان اقتصاد و صنعت دولتی است و هر اقدامی که می‌بایست صورت گیرد باید به دست دولت انجام گیرد و همیشه منتظر حمایت‌های دولت هستند حتی برخی‌ها بر این باورند که دولت باید بازار فروش را فراهم کند در حالی که هیچ کجای دنیا بازار در دست دولت‌ها نیست چراکه دولت در این میان مجبور به دخالت‌های غیرمتعارف و در اختیار گرفتن بازار می‌کند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه بخش خصوصی این‌که بنشیند تا دولت تمامی مشکلات آن‌ها را حل کند تفکر درستی نیست، گفت: نگاه دولتی به اقتصاد و صنعت از سوی بخش خصوصی جواب نمی‌دهد چراکه این‌گونه نگرش‌ها در خود دولت هم پاسخ حل مشکلات را نداده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه همیشه نگاه‌ها در دولت‌های مختلف به این شکل بوده که بخش خصوصی منتظر است تا دولت وضعیت فعلی اقتصاد و صنعت را اصلاح کند و دومین اشکالی که متوجه صنعت بوده این است که مسئولین اجرایی استان و کشور نگاه‌های توسعه‌ای را در اولویت قرار نمی‌دهند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با تأکید بر اینکه نگاه مسئولین اجرایی به بخش صنعت همانند نگاه بخش خصوصی منفعلانه بوده و همواره سعی در گره‌گشایی مشکلات دارند آن‌هم گاهاً موفق و یا ناموفق هستند، گفت: اتکای بخش خصوصی به دولت و نگاه دولتی دولتمردان به حل مشکلات بخصوصی در حوزه صنعت هر دو را ناکام گذاشته است.

فرهنگی از توسعه شهرک صنعتی بعثت تبریز خبر داد، گفت: اگر قرار است این شهرک صنعتی توسعه یابد چرا با سرعت توسعه نمی‌یابد، چرا مسائل به‌کندی پیش می‌رود؟ و اینکه چرا برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تلاش مضاعفی صورت نمی‌گیرد؟ یا چرا دولت به زوایای پنهان مشکلات صنعت و معدن و در استان مدیریت ارشد استان آذربایجان شرقی فکری اساسی برای حل مشکلات نمی‌کنند؟

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه بخشی از درآمد حاصل از معادن شامل حقوق دولتی و برخی موارد دیگر در قانون برنامه به تصویب رسیده است، افزود: تکمیل زیربناها و زیرساخت‌های معادن و صنایع معدنی، مناطق درگیر محدوده معدنی، تکمیل زنجیره صادرات محصولات معدنی و ارزش‌افزوده کالا و نقشه‌های پایش زمین‌شناسی، پی‌جویی و اکتشاف از جمله مصوبات در حوزه معادن در قانون برنامه است.

وی بیان کرد: این درآمد حاصله از معادن برای نخستین بار است که به وزارت صنعت، معدن و تجارت تخصیص می‌یابد این در حالی است که امسال ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص‌یافته و تا ۷۰۰ میلیارد تومان نیز ظرفیت دارد، برای آذربایجان شرقی ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از این درآمدها گفته‌اند واریز کرده‌اند اما بعد پیگیری‌ها متوجه شدیم که تنها یک‌هفتم این رقم را پرداخت کرده‌اند.

فرهنگی با اشاره به اینکه بستر حمایتی دولت از معادن آذربایجان شرقی فراهم است، ابراز کرد: وظیفه دولت ایجاد زیرساخت‌هاست و به‌جای اینکه دولت در این زمینه‌ها متمرکز شود درآمد حاصله معادن در اختیار سازمان خاص قرار گرفته و هر جایی که این سازمان رابطه دوستانه دارد کاری انجام می‌دهد در حالی که نباید این‌گونه باشد ما نیز ساکت نخواهیم ماند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس تأکید کرد: تا به حال که ریالی از درآمد معادن اختصاص نمی‌یافت مشکلی وجود نداشت و حال که بعد مدت‌ها تلاش و پیگیری به نتیجه‌ای دست‌یافته‌ایم حق و حقوق آذربایجان شرقی و دیگر استان‌ها را همین سازمان خاص پرداخت نمی‌کند ما هم ابزار استیضاح را در اختیار داریم تا زمانی که حق و حقوق آذربایجان و سایر استان‌ها پرداخت نشود ساکت نمی‌مانیم.

منبع: مهر