ارتباط منطقی و پایدار صنعت و دانشگاه در سالهای اخیر به علل مختلفی همواره با مشکلاتی همراه بوده و میسر نشده است.
به گزارش صنعت تبریز ، ارتباط صنعت و دانشگاه بنا به علل مختلف میسر نمی شوند و این دو قشر عالم و عامل همواره از یکدیگر گلایه مند بوده اند و یکی دیگری را متهم به فانتزی بودن کرده و آن دیگری برچسب بی سوادی را به صنعتگران زده که قدر دانشمندان را نمی داند.
صنعت بدون استفاده از علوم و فنون روز مانند دوچرخه سواری است که بدون چرخ دنده و زنجیر رکاب می زند و حداکثر می تواند در سرازیریها و با سرعت کم طی طریق کند و نمی تواند به مقصد برسد.
شهر تبریز ، شهر اولین ها، امروز میزبان دو معاون وزیری بود که از وزارتخانه های صنعت ، معدن و تجارت و وزارت علوم تحقیقات و فناوری به این شهر آمده بودند تا شاهدی باشند بر اولین جشن عقد تفاهم نامه مطالعات داخلی بین دانشگاه سهند و پتروشیمی تبریز و سخنانی که بین طرفین رد و بدل شد حاکی از پیوندی نافرجام و ناپایدار میان صنعت و دانشگاه بود.
بخش خصوصی از فضای دانشگاهی گلایه مند بود که اتو کشیده و فانتزی در صنعت حاضر می شوند و دنبال دفتر و دستک هستند و فارغ از این مسئله از نبود حمایتهای کافی دولتی گلایه مند بودند و انتظار داشتند تا دولت حقوق دانشگاهیان متخصص شاغل در کارخانه ها را بپردازد و به وعده معافیت مالیاتی دولتیها هم بی اعتماد بودند.
عده ای دیگر از صنعتگران ورود دولت برای حمایت پژوهشی از صنایع را نوشداری بعد از مرگ سهراب می دانستند و حمایتها را کافی ندانستند و معتقد بودند که شرط و شروط معافیت مالیاتی از صنعتگران در صورت استفاده از دانشگاهیان در پروژه های تحقیقاتی کافی نیست.
از سویی دیگر معاون پژوهشی وزیر علوم عدم تحقق ارتباط سازنده دانشگاه و صنعت را ناشی از بی رغبتی ذاتی آنان با یکدیگر دانسته و معتقد بود این دو قشر همانند دو زوج در خانواده باید از کنار هم بودن لذت ببرند و این کامجویی آنان را با هم همراه کند نه بخش نامه و آئین نامه مثالی که ناشی از حرفهای ناگفته و راه های نرفته در این ارتباط نافرجام است.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت نسخه دیگری برای تحقق پیوند دانشگاه و صنعت دارد و آن معافیت مالیاتی برای صنایع است ، وعده ای که به نظر می رسد در مقام عمل با موانع بسیاری مواجه خواهد شد.