مناطق حاشیه‌نشین تبریز معضلی است که در سال‌های گذشته با مهاجرت روستاییان به شهر ایجاد شده و با گذشت زمان این مناطق تبدیل به سکونتگاه‌هایی برای روستاییان شده است که بنا به هر دلیلی مجبور به ترک شهر و دیار خود شده‌اند. بی تردید خانه هایی که به ویژه در دامنه کوه عینالی ساخته می‌شود صرفا به عنوان یک سرپناه است و هیچ مقاومت و استحکامی در برابر حوادث غیرمترقبه ندارد. در صورت وقوع حادثه‌ای ناخوشایند همه در قبال اهالی این مناطق مسئول هستیم. در این میان تبریز به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای مهاجرت‌پذیر دارای حدود ۲ هزار هکتار بافت حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی است که مسئولان متولی باید به سرعت اقدام‌هایی برای ساماندهی خانه های این مناطق از شهر انجام دهند. خوشبختانه در سال‌های اخیر مسئولان متولی برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین، خانه هایی احداث کرده اند تا اهالی این مناطق را جابجا کنند. در این زمینه اختصاص اعتباری مناسب از سوی دولت می‌تواند تاثیر زیادی در ساماندهی وبهسازی وضعیت این مناطق داشته باشد.
احداث ۱۷۱ واحد مسکونی برای ساماندهی اهالی مناطق حاشیه‌نشین
معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار تبریز در این زمینه می‌گوید: در زمینه مشکلات محله های حاشیه‌نشین تبریز جلسات زیادی برگزار شده و بازدیدهای میدانی از این محله‌ها انجام شده است.
«احمد اسدی» با اشاره به موارد مطرح شده در احداث ۱۷۱ واحد مسکونی برای ساماندهی اهالی مناطق حاشیه‌نشین در جلسه ستاد استانی، می‌افزاید: به دلیل کم بودن هبه ۱۵ میلیون تومان، این مبلغ به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت و در شورا اسلامی شهر تبریز مصوب و در فرمانداری نیز تائید شد.
وی با بیان این که بسیاری از این واحدها در مرحله واگذاری است، ادامه می‌دهد: مشکلی که در احداث واحدهای مسکونی وجود دارد این است که متاسفانه با توجه به موقعیت و توپوگرافی منطقه و هزینه‌های خاکبرداری، هزینه مازاد ایجاد شده است.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار تبریز تصریح می‌کند: متاسفانه مبلغ هر متر مربع از این واحدها از یک میلیون و ۴۵۰ هزار تا یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که رقم بسیار بزرگی است در حالی که برای زمین هزینه‌ای پرداخت نشده بود.
اسدی می‌گوید: به منظور کاهش قیمت تلاش بسیاری انجام شد ولی متاسفانه چون با صورت وضعیت‌ها رد و بدل شده بود رقم واقعی بود.
وی می‌افزاید: اخیرا براساس مصالحه نامه‌های ارائه شده برای واگذاری ۲۶ واحد صورت جلسه امضا و کلید نیز داده شده است و اهالی در حال نقل مکان هستند.
معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار تبریز می‌افزاید: به دلیل مابه التفاوت در قیمت این واحدهای مسکونی علاوه بر ۲۰ میلیون تومان هبه شهرداری مقرر شد مابه التفاوت قیمت را طی ۳ سال به مدت ۳۶ ماه به صورت قسط پرداخت شود که در حال حاضر سندها ارائه و واگذاری نیز انجام شده است.
وی با اشاره به شرایط زمین‌های در نظر گرفته شده برای احداث واحدها مسکونی تاکید می‌کند: زمین‌های انتخاب شده باید مسطح و دارای شرایط مناسب برای احداث باشند تا هزینه‌های مضاعف برایمان تحمیل نشود.
اهالی مناطق حاشیه‌نشین به هیج عنوان بضاعت مالی ندارند
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار تبریز به ضرورت جذب مشارکت فعالانه (ان جی او) ها و انجمن خیرین مسکن ساز اشاره می‌کند و می‌افزاید: اهالی مناطق حاشیه‌نشین به هیج عنوان بضاعت مالی ندارند.
به گفته اسدی قیمت تمام شده واحدهای مسکونی باید حداقل به نصف این رقم کاهش یابد تا اهالی از این طرح استقبال کنند.
وی با اشاره به مصوبات ستاد بازآفرینی شهری پایدار در شهرستان تبریز، می‌گوید: هماهنگی برای اجرای طرح فاضلاب با شرکت آب و فاضلاب استان، مقاوم‌سازی مدارس، احداث مراکز بهداشت، آسفالت‌ریزی معابر، انجام زیرسازی‌، ایجاد فضاهای سبز محله‌ای و فضاهای ورزشی با استفاده از تملک دارایی‌های سرمایه از جمله مصوبات اجرایی در محله‌های حاشیه‌نشین تبریز است.
معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار تبریز می‌افزاید: ۴ سال پیش از یک بانک جهانی ۱۲ میلیارد تومان اعتبار اخذ شد که متاسفانه در اواسط طرح، پرداخت اعتبار قطع شد ولی با ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار جذب شده توانستیم ۱۴ پروژه عمرانی و ۴ طرح تونمندسازی اجرا کنیم.
به گفته اسدی براساس بررسی انجام شده کمیته‌های مختلف به منظور کاهش خطرپذیری مناطق حاشیه‌نشین به یک هزار میلیارد ریال اعتبار داریم.
وقوع هر گونه اتفاقی در تبریز منجربه فاجعه انسانی خواهد افتاد.
وی با بیان این که تبریز حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده و ۲ هزار هکتار بافت سکونتگاه‌های غیررسمی دارد، تصریح می‌کند: حدود ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار یعنی حدود ۱۸ درصد مساحت شهر و ۵۰ درصد جمعیت تبریز در این مناطق ساکن هستند.

ملک پور, [۱۹.۰۷.۱۷ ۰۰:۰۳]
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار تبریز با اشاره به این که وضعیت حال حاضر بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی تبریز با خطر نسبی بالایی مواجه است، می گوید: گسل شمالی تبریز در این منطقه بسیار فعال و جوان است و در صورت وقوع هر گونه حادثه‌ای فاجعه انسانی و زیست محیطی اتفاق خواهد افتاد.
وی با بیان این که تخصیص اعتبار برایمان بسیار مهم است، تاکید می‌کند: در طرح تفضیلی و طرح جامعی که اخیرا در تبریز تدوین شد تکالیف زیادی در زمینه بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی تعیین تکلیف شده است.
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار تبریز ادامه می دهد: اگر طرح تفضیلی را با اولویت مناطق حاشیه‌نشین و بافت‌های فرسوده اجرا کنیم شاید یک سوم هزینه‌ها کاهش یابد.
انتخاب ۹ محله حاشیه‌نشین از ۵ شهر استان برای ساماندهی
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در همین زمینه به اهمیت تدوین برنامه اجرایی سال ۹۶ در محدوده‌های ناکارآمد شهری می‌گوید: از ۲۷۰ محله حاشیه‌نشین و بافت فرسوده تعیین شده در کشور در برنامه اجرایی امسال برای استان ۹ محله از ۵ شهر معرفی و مصوب شده است.
«توحید اخلاقی» با بیان این که محله‌های بافت فرسوده مصوب شده در استان شهرهای مراغه، مرند، بناب، میانه و اهر است می‌افزاید: علاوه بر این شهرها ۳ محله بافت فرسوده از تبریز مصوب شده که به صورت عملیاتی ساماندهی شود.
وی ادامه می‌دهد: مناقصه تعدادی از پروژه این محله‌ها برگزار شده به طوری که برای انتخاب پیمانکار اقدام‌های اجرایی شروع شده است.
به گفته مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی تعداد محله‌های بافت فرسوده استان بیش از سهمیه مشخص شده در کشور است.
اخلاقی با بیان این که طرح تحقیقاتی پهنه‌های گسل شمال تبریز و سایر گسل‌های موجود در استان در دستور کار مرکز تحقیقات دفتر شمال غرب کشور است، می‌گوید: جلسات کارگروه زلزله و کمیته تخصصی به صورت جدی و پیوسته تشکیل می‌شود و از مختصصان، دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها در این کمیته تخصصی حضور دارند.
وی می افزاید: به دلیل انعکاس محرمانه این موضوع از سوی مدیریت بحران کشور و شورای عالی شهرسازی و معماری اقدام‌های مورد نیاز در حال انجام است به طوری که هر ۶ ماه گزارشی از نتیجه تحقیقات ارائه می‌شود.
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان این که موضوع گسل و ضوابط ساخت و ساز در مسائل شهرسازی در زمینه وجود پهنه‌های گسل اعلام خواهد شد، می‌گوید: ساخت و سازهای آتی و برنامه‌های جابجایی بعد از ارائه ضوابط شهرسازی در زمینه گسل عملیاتی خواهد شد.
انجام پروژه‌های محله‌های حاشیه‌نشین استان از سوی اداره عمران و بهسازی شهری
در همین زمینه رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی می‌گوید: تدوین برنامه اجرایی سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده در برخی از استان‌ها انجام شده ولی در استان ما به دلیل ارائه نکردن عملکردی از برنامه از سوی ستادهای بازآفرینی تاکنون این کار تنها از طریق اداره عمران و بهسازی انجام شده است.
«بابک نجفیان» می افزاید: محله های بافت فرسوده در استان، محله ملازینال در تبریز، محله انزاب در مراغه، محله پاسگاه در بناب، شهرک ولیعصر در میانه، محله دروازه در مراغه و علی آباد مرند محله‌های تعیین شده و اولویت‌دار برای اجرای پروژه‌ها هستند.
وی ادامه می‌دهد: سال گذشته به وسیله اداره عمران و بهسازی شهری مناقصه پروژه‌ها برگزار شده و بیش از ۴ میلیارد تومان برای احداث پروژه‌ها هزینه شده است.
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی می‌افزاید: بهسازی و آسفالت‌ریزی معابر در محله‌های مراغه تمام شده و در آسفالت‌ریزی شهر مرند نیز در دست اقدام است.
نجفیان با بیان این که برای تاکنون برای پروژه‌های مشخص امسال بیش از ۷ میلیارد تومان هزینه خواهد شد، می‌گوید: پروژه مرکز فوریت‌های پزشکی مرند و پروژه ساخت کتابخانه در بناب انجام شده است.
وی ادامه می‌دهد: به منظور افزایش عملیات در محله‌های حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی از سازمان برنامه و بودجه درخواست شد تا اگر اعتباراتی از سال گذشته باقی مانده، امسال این اعتبار را به شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی محله‌هایی مشخص شده در برنامه اجرایی تدوین شده بدهند.