مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر گفت: پرونده کیفر خواست ۸۵ نفر مربوط به صندوق قرض الحسنه جوانان خیر در دادگستری آذربایجان‌شرقی در حال رسیدگی است، گفت: شاکی این پرونده بانگ مرکزی بوده و موسسه کوثر تنها از یک دلال شکایت کرده است.
به گزارش پایگاه خبری صنعت تبریز به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، عیسی رضایی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه از لحاظ سهامداری موسسه اعتباری کوثر با ۵۲۰ هزار سهامدار دومین شرکت بورسی است، اظهار داشت: موسسه کوثر طی تشریفات اداری و قانونی قرار است روز سه‌شنبه جاری همزمان با سالروز ازدواج حضرت (ع) و حضرت فاطمه(س) از نماد کوثر در بورس روشن و عرضه شود.

وی از افزایش سرمایه موسسه کوثر از ۳ هزار میلیارد ریال به ۶ هزار میلیارد ریال خبر داد و گفت: این نقدینگی تماما از آورده نقدی سهامداران جدید بوده است.

رضایی تصریح کرد: افزایش سرمایه قدرت پرداخت موسسه و ارائه تسهیلات را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر از راه‌اندازی طرح صندوق سرمایه‌گذاری «کوثر یکم» خبر داد و گفت: این صندوق تحت قوانین بورس فعالیت کرده و به میزان ۲۲ درصد سود سرمایه‌گذاران در این طرح را تضمین می‌کند.

رضایی با بیان که موسسه اعتباری کوثر حرکت به بانکداری شرکتی است، اظهار داشت: در حال حاضر میز بیمه در شعبات کوثر ارائه خدمات می‌دهد که به زودی میز لیزینگ نیز در شعبات فعال می‌شود.

وی در خصوص بانکداری اسلامی و میزان تعهد این موسسه به این قانون، گفت: اساساً الگوی مناسبی از بانکداری اسلامی نداریم و الگوی فعلی بانکداری ایران، غربی است و در کنار آن ما احکام اسلامی را داریم که احکام آن در خصوص بانکداری مشخص است.

رضایی با بیان اینکه گیر بانکداری اسلامی در سود سپرده است، تصریح کرد: برای اجرای واقعی بانکداری اسلامی، باید ساختارهای اقتصادی کشور تغییر پیدا کند.

وی با بیان اینکه موسسه اعتباری بودن مانند عالم برزخ بوده و باید به سوی بانک شدن پیش رویم، گفت: باید ارتقا سطح پیدا کرده و الزامات کار را فراهم کنیم و هر چه زودتر این امر باید تحقق پیدا کند.

مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای این موسسه پس ادغام با صندوق جوانان خیر تصریح کرد: این صندوق دارای ۱۹۰۰ میلیارد تومان تعهدات بود که ۱۳۰۰ میلیارد تومان آن تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده بود، ضمن آن که بخشی از وجوه نیز صرف خرید و ملک شخصی شده بود که هنوز به موسسه کوثر تحویل داده نشده است.

وی از زوایای پنهان ادغام صندوق جوانان خیر با این مجموعه گفت: ساماندهی صندوق جوانان خیر از سوی کوثر جنبه کمک به بانک مرکزی داشت.

رضایی افزود: در حالی این منابع با نرخ سود ۲۰ تا ۲۵ درصد جذب شده بود که این صندوق حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان از منابع خود را به صورت قرض الحسنه تا ۵ درصد، تسهیلات داده بود که اگر بانک مرکزی جلوی این کار را نمی‌گرفت می‌توانست به یک بحران در ۴ استان کشور تبدیل شود.

وی گفت: موسسه مالی کوثر به منظور جلوگیری از تبدیل موضوع صندوق جوانان خیر به یک بحران امنیتی سنگین به این مسئله ورود پیدا کردیم.

رضایی خاطرنشان کرد: پرونده کیفر خواست ۸۵ نفر مربوط به صندوق قرض الحسنه جوانان خیر در دادگستری آذربایجان‌شرقی در حال رسیدگی است، گفت: شاکی این پرونده بانگ مرکزی بوده و موسسه کوثر تنها از یک دلال شکایت کرده است.

وی تاکید کرد: بعد از ادغام صندوق قرض الحسنه جوانان خیر با موسسه کوثر تمام نیروهای این قرض الحسنه حفظ شده مگر مرتکب تخلفی شده بودند.

مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر با بیان اینکه ۳۵۰ شعبه فعال موسسه مالی و اعتباری کوثر با ۲ هزار و ۵۰۰ کارمند اکنون در سراسر کشور به مردم خدمات پولی و بانکی ارائه می‌دهند، خاطرنشان کرد: این موسسه در استان آذربایجان‌شرقی ۳۶ شعبه دارد.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی در موسسه اعتباری کوثر رتبه دوم را از لحظ منابع بعد از تهران دارد، گفت: این موسسه به لحاظ اعتباری، هفت بانک رسمی کشور را پشت سر گذاشته و در فعالیت‌های زیربنایی کشور مشارکت فعال دارد.

رضایی با بیان اینکه این موسسه معوقات قابل توجهی ندارد، اظهار کرد: ما به تعداد کمی از افراد غیردولتی وام‌های کلان ارائه کرده‌ایم .

رضا آهن‌تن مدیر شعب موسسه اعتباری کوثر در آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت: بعد از جریان ادغام موسسه جوانان خیر با موسسه کوثر در روزهای اول مردم به برداشت از حساب های خود اقدام کردند ولی مجددا با اعتماد مردم سپرده های ما افزایش یافت و در سال ۹۳ منابع ما ۶۰ درصد نسبت به زمان ادغام افزایش یافت.