پل توانیر یکی از پل‌های مهم تبریز است که در شرق شهر احداث شده و روزانه هزاران خودرو از روی آن عبور می‌کنند. این پل مشکل ترافیک تقاطع عباسی و اتوبان توانیر را برطرف کرده و به واسطه اهمیتی که در رفع ترافیک این منطقه دارد یکی از شریان‌های حیاتی برای عبور و مرور روزانه شهروندان تبریزی محسوب می‌شود.

به گزارش صنعتیمیز ،  با گذشت مدت کمی از بهره‌برداری از این پل، ترک‌هایی در پایه‌های آن به وجود آمد؛ ترک‌هایی که از چشم شهروندان عادی نیز پنهان نماند و زمزمه‌هایی در مورد کیفیت پایین این پل شنیده شد. مردم منطقه عباسی تبریز که روزانه از زیر این پل پیاده یا سواره عبور می‌کنند، از شرایط پیش آمده نگران هستند. آنان از سقوط احتمالی پل در هراس هستند و امیدوارند که مسئولان شهری برای مقاوم‌سازی پل فکری ‌کنند. هرچند فعالیت‌های عمرانی از مدت‌ها قبل در زیر پل در جریان است، اما ترک‌های موجود در پل همچنان وجود دارند.

استفاده از مصالح ساختمانی نامرغوب
رئیس کمیسیون تحقیق و نظارت شورای اسلامی شهر تبریز در این زمینه می‌گوید: مصالح استفاده شده در بتن و آسفالت برخی پروژه‌ها نامرغوب است، ولی هیچ اقدامی از سوی مسئولان شهری مربوطه صورت نمی‌گیرد. اموال عمومی با تولید آسفالت و بتن نامرغوب و استفاده از آن، به دلیل نبود نظارت، هدر می‌رود.
«محمد باقر لطفی» می‌افزاید: در پایه‌های پل توانیر پس از گذشت کمتر از یک سال به دلیل استفاده از مصالح نامرغوب ترک خوردگی به وجود آمد و با وجود اقدامات مختلف این ترک‌خوردگی‌ها اصلاح نشد و تا امروز نیز وضعیت نابسامان پل ادامه دارد. وی با بیان این‌که اموال مردم امانتی در دست مسئولان است، عنوان می‌کند: باید نحوه فعالیت پیمانکاران و نظارت جدی بر آنان از طریق مراجع قضایی پیگیری شود. پیمانکاران نباید احساس کنند در برابر کارهای خلاف خود امنیت خواهند داشت.
رئیس کمیسیون تحقیق و نظارت شورای اسلامی شهر تبریز خاطر نشان می‌کند: متاسفانه روند اجرای نامطلوب پروژه‌های شهری از سوی تعدادی از پیمانکاران ادامه دارد و در یکی از پروژه‌های جدید، تخلف فنی صورت گرفته از چشم معاون عمرانی استاندار نیز پنهان نمانده و ترک‌هایی در بدنه پروژه دیده می‌شود.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید می‌کند: شورای اسلامی شهر باید نقش نظارتی خود را قوی‌تر کند.به گفته لطفی با توجه به این‌که پیمانکاران نمی‌توانند پایه‌های پل توانیر را بازسازی کنند، با سنگ روی پایه‌ها را زیباسازی می‌کنند و با گچ و سیمان ترک‌ها را می‌پوشانند.
وی با بیان این‌که اخذ جریمه و برخورد با پیمانکاران باید با جدیت از سوی مسئولان شهری دنبال شود، عنوان می‌کند: برخورد قاطع با پیمانکاران سودجو موجب می‌شود تا سایر پیمانکاران در انجام پروژه‌ها دقت کافی داشته باشند و اموال عمومی را تلف نکنند.
رئیس کمیسیون تحقیق و نظارت شورای اسلامی شهر تبریز ادامه می‌دهد: باید برای نگهداری پروژه‌های بهره‌برداری شده فکری کرد، چراکه بعد از بهره‌برداری هیچ اقدامی در زمینه نگهداری انجام نمی‌شود. برخی از پروژه‌های بزرگ عمرانی در تبریز پس از گذشت چند سال نیازمند رفع ایرادات فنی و آسیب‌های بزرگ و کوچک هستند، اما بودجه‌ای برای نگهداری این پروژه‌ها در نظر گرفته نشده است.

نشست پایه‌های پل توانیر عباسی در حال بررسی
رئیس کمیسیون توسعه و عمران شهری شورای اسلامی شهر تبریز در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: در مورد وضعیت پل توانیر عباسی که پایه‌های این پل نشست کرده، مطالعات کارشناسی و عمیقی نیاز است، بنابراین نمی‌توان بدون مطالعه اظهار نظر کرد. براین اساس معاونت عمرانی، این هفته گزارش نهایی وضعیت این پل را ارائه خواهد کرد.«ایرج شهین باهر» می‌افزاید: گزارش‌های فنی و دقیق مشخص خواهد کرد که چه عاملی موجب نشست پایه‌های پل شده است و آیا در ساخت این پروژه مطالعات درست انجام نشده یا از مصالح نامرغوب استفاده شده است. استفاده از مصالح نامرغوب خود را به شکل خوردشدگی و شکستگی نشان می‌دهد. این در حالی است که در این مورد به صورت نشست است.
وی ادامه می‌دهد: از جمله عوامل بروز مشکل در پروژه‌های شهری می‌توان به مطالعه نادرست کیفیت زمین و اجرای نادرست پروژه‌ها از سوی پیمانکار اشاره کرد.
رئیس کمیسیون توسعه و عمران شهری شورای اسلامی شهر تبریز با بیان این‌که برای پی بردن به عامل نشست پل باید نقشه‌های طرح بررسی شود، می‌گوید: شمع‌هایی که در زیر پل زده می‌شود ۱۰ متر، ۱۵ متر و ۳۰ متر است که با این کار وضعیت پل تثبیت شود. بنابراین و با توجه به کیفیت خاک باید فونداسیون و شمع‌های جدیدی زده شود تا جلوی نشست گرفته شود.
به گفته شهین باهر این پل در وضعیتی نیست که خطری برای تردد شهروندان داشته باشد و در حال حاضر نیز تردد هزاران خودرو به صورت روزانه از روی آن صورت می‌گیرد. وی یادآور می‌شود: با مطالعه مجدد، مقاوم‌سازی انجام خواهد شد و مشکل خاصی وجود ندارد.

نظارت ناظران عالی در پروژه‌های شهری
معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز نیز در این زمینه می‌گوید: ارتقای کیفی پروژه‌های عمرانی شهرداری تبریز از طریق نظارت ناظران عالی در مناطق انجام می‌شود.
«محمدحسین اسحقی» ادامه می‌دهد: با توجه به شرح خدماتی که به ناظران عالی ابلاغ شده، برای نظارت بر پروژه‌ها جدیت کافی وجود دارد.
وی خاطر نشان می‌کند: در مورد پروژه‌هایی که در گذشته به بهره‌برداری رسیده و سپس دچار مشکل شده، پس از بررسی کارشناسی با پیمانکاران خاطی طبق قوانین برخورد می‌شود.
وی بر صیانت از حقوق و جان شهروندان در اجرای پروژه‌ها تاکید کرده و اظهار می‌کند: در مورد پل توانیز نیز مقاوم‌سازی‌های لازم در حال انجام است و تلاش می‌شود تا به صورت زیر بنایی در این زمینه اقدام شود.