معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، گردشگری را تنها راه برون رفت کشور از مسائل و مشکلات اقتصادی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز، محمدرضا رستمی صبح امروز در افتتاحیه شانزدهمین نشست مدیران و معاونان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور با اشاره به بازی افتخارآمیز ملی‌پوشان ایران در رقابت‌های جام جهانی، اظهار کرد: باید تلاش می‌کردیم در حاشیه رقابت‌های جام جهانی ظرفیت‌ها، هویت‌ها و ارزش‌های ایرانی را به جهان عرضه کنیم.

وی ادامه داد: از فرصت جام جهانی برای عرضه کامل خودمان به عنوان زنجیره ارزش استفاده نکریم و برنامه مدونی برای معرفی برندهای ایران تهیه نکرده بودیم؛ این در حالی است که تمام کشورها برای معرفی ظرفیت‌های خود برنامه‌هایی داشتند.

وی همچنین هدف از برگزاری نشست مدیران و معاونان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد کشور را دست‌یابی به کار تیمی مشترک عنوان کرد و افزود: مناطق ما هرچند که به صورت جزیره‌ای بوده و از همدیگر جدا هستند اما برای توسعه مناطق‌مان باید به کارهای تیمی روی بیاوریم و از فرصت‌ها و ظرفیت‌های همدیگر استفاده بکنیم.

رستمی با تاکید بر ضرورت برقراری ارتباطات فرهنگی میان مناطق آزاد اعلام کرد: باید یک تیم شویم و راجع به مسائل و مشکلات مشترک‌مان صحبت کنیم و در مناطق خود به دنبال اجرای آن‌ها باشیم.

وی در ادامه گفت: تنها راه برون‌رفت کشور از مسائل اقتصادی، حوزه گردشگری است و هیچ ظرفیتی به این سرعت، چرخه اشتغال و اقتصاد کشور را تغییر نمی‌دهد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای عالی مناطق آزاد کشور خاطرنشان کرد: بازنگری سیاست‌های کلی و جزئی از دیگر اهداف مهم این نشست به شمار می‌آید. معاونت‌های فرهنگی مناطق باید بتوانند درآمدزا باشند و در ۴ردیف درآمدی تعریف‌شده، ایفای نقش کنند.

زنجیره ارزش باید برای گردشگران تعریف شود

وی در ادامه مطرح کرد: وقتی لفظ منطقه آزاد به یک مکان اضافه می‌شود، باید آن مکان تبدیل به مقصد گردشگری، سرمایه‌گذاری، آموزشی و زندگی شود. این یک هدف است و توجه به این هدف ما را به حرکت وا می‌دارد.

رستمی خاطرنشان کرد: لازم است که برای هرگردشگری که به مناطق آزاد ما سفر می‌کند، یک زنجیره ارزش تعریف کنیم. اینگونه نباشد که یک گردشگر صرفا چندساعت برای خرید یا تفریح بیاید و برود؛ گردشگر یک تعریف جهانی دارد و ما باید بکوشیم برای دقیقه به دقیقه گردشگران برنامه داشته باشیم.

وی همچنین از تغییر عنوان معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد به معاونت فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق خبر داد و اضافه کرد: این معاونت از این پس باید وظایف محوله خود را به شکلی گسترده‌تر در محوریت‌های تعریف‌شده انجام دهد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای عالی مناطق آزاد کشور تشریح کرد: متاسفانه در مناطق آزاد ما بسته عمل شده است و هراز گاهی از ورود گروه‌های جدید خودداری شده است درحالی که این محدود عمل کردن، یک ضعف است.

وی مهم‌ترین سرمایه‌های معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد را گردشگران و مشارکت‌های بین منطقه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: تبدیل شدن به یک مقصد از جنبه‌های مختلف، تنها با برندینگ امکان‌پذیر است و این در جهان یک اصل تلقی می‌شود.

منبع : خبر گزاری مهر