رئیس اتاق بازرگانی تبریز از از کسب ۵ رتبه برتر صادر‌کنندگان ملی توسط آذربایجان شرقی در همایش امروز تهران خبر داد.

صمد حسن زاده در سی و چهارمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با اشاره به مصوبات کمیته‌های تخصصی شورا اظهار کرد: تقریباً صددرصد مصوبات ملی و فراگیر شورا مرتبط با اصلاح و تغییر مقررات موجود است.

وی علت اصرار فعالان اقتصاد بر تغییر مقررات را یادآور شد و گفت: سرمایه‌گذاری و انباشت در فضای باثبات و مساعد روی می‌دهد بنابراین لازمه این فضا قانون‌گذاری مناسب است، یکی از ملزومات بهبود کسب و کار، شناسایی قوانین مخل و حذف آنهاست که اقتصاددانان در راستای بهبود و حذف مقررات زاید تاکید دارند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر اینکه حذف مقررات زاید باعث افزایش رقابت و تسهیل در ورود و خروج بنگاه‌ها به بازار می‌شود تصریح کرد: در سال ۲۰۱۷ ایران در میان ۱۸۹کشور رتبه ۱۲۰ کسب و کار را دارد و این مسئله فضای نامناسبِ کسب‌وکار کشور را هشدار می‌دهد.

حسن زاده با تاکید بر اینکه حجم زیاد قوانین باعث مقاومت دستگاه‌های اجرایی در برابر سرمایه گذاری‌ها و بهبود فضای کسب و کار است ابراز داشت: تحلیل هزینه و فایده در تدوین قوانین انجام نمی‌گیرد ولی باید فواید و امکان سنجی و مطالعات قبل از تدوین قوانین انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از قوانین مثل قوانین کار، قوانین تجارت، قوانین تأمین اجتماعی و قوانین بانکداری بدون ربا قدیمی هستند و باید اصلاح شوند تصریح کرد: باید این قوانین با به روز رسانی قوانین خود موانع موجود بر سر راه کسب و کار کشور را برطرف کنند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در پایان، پایش و ارزیابی شورای گفت‌وگوی مرکز و وزارت کشور را یادآور شد و گفت: عملکرد استان آذربایجان شرقی با اخذ ۹۱٫۵ امتیاز از ۱۰۰ در رتبه دوم کشوری قرار گرفته است و طبق گزارش‌های ارزیابی در سال ۹۵حائز رتبه ممتاز بین شوراهای استانی شده است.

وی از کسب ۵ رتبه برتر صادر کنندگان ملی در همایش امروز تهران خبر داد و افزود: «شرکت شونیز داداش برادر» رتبه ممتاز صادرکننده ملی و «تراکتور سازی تبریز»، «داداش برادر آیدین»، «موتوژن» و «خشکبار مجتبی بناب» رتبه‌های برتر صادر کنندگان ملی را کسب کردند که در این اوضاع رکود بازار و تجارت یک اقدام بزرگ تحسین برانگیز است.