هنر آن است که از پالایش فکری هنرمند عبور کند و با زیبای خاصی عجین شود. نقاشی یکی از رشته های اصلی هنرهای تجسمی است که قدمت بسیاری در جهان و ایران و به ویژه در آذربایجان شرقی دارد. به طوری که می توان گفت هنر تبریز هم سهمی در اول شدن این شهر داشته است. تبریز دارای آثار های هنری فوق العاده ای است که متاسفانه به دلیل کم توجهی ها و نبود حمایت های کافی مسئولان امر، به خوبی دیده نشده است. از طرفی برای اینکه فرهنگ بصری یک شهر جایگاه بهتری داشته باشد باید رسانه های جمعی نیز حمایت های خود را دریغ نکنند. «داریوش امین افشار» استاد پیشکسوت نقاشی تبریز درزمینه وضعیت فعلی هنر نقاشی در استان گفت وگویی کرده است که در ادامه می خوانید.

گفته می شود گالری های نقاشی تبریز، وضعیت چندان مناسبی ندارند. در این زمینه چه اقدامی از سوی هنرمندان تبریز صورت گرفته است؟

قدمت هنری تبریز به اندازی است که آن را می توان در تاریخ با شکوه این شهر به سهولت مشاهده کرد. با وجود ریشه ای عمیق هنر در این شهر، اکنون متاسفانه کمتر از تعداد انگشتان یک دست، گالری نقاشی در این شهر وجود دارد. و همین چند گالری نقاشی هم ، از کمبود امکاناتی از جمله، نور مناسب، مکان، ارتفاع و فاصله تابلوها از یک دیگر، و مشکلاتی از این قبیل رنج می برد. همین عوامل باعث می شود تا مردم هنر دوست تبریز، از هنر نقاشی و تماشای یک  آثار هنری بی بهره بمانند. از سال های گذشته تا اکنون، با مسئولان فرهنگی هنری استان گفت وگوهای متعددی صورت گرفته است. حتی شهرداری فعلی تبریز در جهت بهبود وضعیت این هنر، قول مساعدت نیز داده اند.

 

برای رشد کیفی برنامه های هنری تبریز، حوزه هنری استان چه میزان از ظرفیت هنرمندان و نقاشان استفاده می کند؟

در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی و کمبود بودجه حوزه هنری استان، از ظرفیت هنرمندان و پیشکسوتان این رشته استفاده  نمی شود. همین امر، موجب می شود که، امکان خلق آثار هنری در مناطق مختلف شهر از هنرمندان سلب شود. که این اتفاق قطعا یک آسیب جدی برای شهری همچون تبریز است چراکه با وجود هنرهای مختلفی که در این شهر وجود دارد، حتی نمی توان حداقل در نمای ظاهری شهر تاثیر مثبت گذاشت.

به نظر شما، دلیل بی توجهی به زیباسازی بصری تبریز چیست؟

باتوجه به اینکه تولید هر اثر هنری، مستلزم حداقل سرمایه ای نیز است. از طرفی ماهیت هنر به گونه ای است که هنرمند تمایل دارد آثاری را که تولید می کند، ماندگار شود. که متاسفانه برخی مسئولان حاضر در شهرداری، با مانع تراشی و ایجاد مشکل، کاری می کنند که هنرمند برای دریافت کمترین مبلغ هم نیز منصرف می شود. از طرف دیگر، برخی از مسئولان حاضر در حوزه های زیباسازی شهر به دلیل اینکه مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه مربوطه ندارند، هیچ توجهی به بخش زیباسازی صحیح و اصولی تبریز و هنرمند آن نیز  نمی کنند. این در حالی است که، زیبا سازی در یک شهر زمانی اتفاق می افتد که از نظرات گرافیست ها، نقاشان، مجسمه سازان و حتی روانشناسان و جامعه شناسان استفاده شود.

مسئولان فرهنگی و هنری آذربایجان شرقی در این زمینه چه تمهیداتی اندیشیده اند؟

اواسط بهمن امسال جلسه ای تحت عنوان معارفه، با حضور هنرمندان پیشکسوت تبریز به همت حوزه هنری آذربایجان شرقی برگزار شد. در این جلسه هنرمندانی از حوزه نقاشی، عکاسی، موسیقی، خوشنویسی، مجسمه ساز و گرافیک نیز حضور داشتند. هنرمندان دغدغه ها و خواست های خود، را برای مسئولان مربوطه مطرح کردند. مسئولان فرهنگی و هنری استان قول مساعدت و همگرای و هم افزایی در جهت تحقق برنامه های تجسمی نیز داده اند.

به نظر شما، اکنون تبریز به لحاظ زیباسازی تا چه میزان آماده رویداد تبریز۲۰۱۸ شده است؟

انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی، یک فرصت بسیار مناسب برای این شهر محسوب می شود. اکنون نیز با وجود نزدیکی افتتاح رویداد تبریز۲۰۱۸، شاید بتوان گفت از تمام پتانسیل هنری تبریز در جهت زیباسازی شهر استفاده نشده است. متاسفانه هنوز برخی اثار و مجسمه ها در سطح شهر دیده می شوند که هیچ گونه فلسفه ای هنری ندارند. این در حالی است که مسئولان مربوطه می بایست از زمانی که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده بود، اعتماد می کردند و این فرصت را در اختیار هنرمندان می گذاشتند تا مناطق مختلف شهر را، با خلق آثار هنری زیباتر جلوه دهند. و در یک فضای رقابتی سالم برای شهر خود موثر واقع شود.

برای اینکه مسئولان استانی، هنر و هنرمند را در اولویت کاری خود قرار دهند، چه تمهیداتی باید اندیشیده شود؟

مسئولان فرهنگی و هنری آذربایجان شرقی قبل از اتخاذ یک تصمیم، می توانند از هنرمندان مربوطه نیز بهره جویند و به صورت سلیقه ای عمل نکنند. حداقل تصمیم های که، نقشی در وضعیت ظاهری یک شهر می تواند داشته باشد یک طرفه گرفته نشود. در اغلب کشورهای جهان، برای انجام یک کار هنری، از نظرات مختلف چندین هنرمند مربوطه استفاده می شود، و سرانجام پروژه را اجرایی می کنند. در حالی که در ایران این اتفاق به ندرت دیده می شود و بعداز اجرایی یک پروژه از هنرمند نظر می خواهند. که در نتیجه این امر، یک آسیب جدی به هنر یک شهر وارد می کند. اگر در میان مسئولان فرهنگی و هنری استان و هنرمندان، تعامل و همفکری بیشتری باشد قطعا آثار هنری در شان مردم تبریز و قدمت هنری این شهر تولید و به نمایش گذاشته خواهد شد.

فرناز رنجبر – تبریز – خبرنگار