خوانساری گفت: رئیس كل بانک مركزی سال گذشته بارها وعده ارز تک نرخی را داده بود، اما به سرانجام نرسید.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در سی‌امین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اظهار کرد: اخذ رای اعتماد وزرا از مجلس شورای اسلامی، سبب می شود تا یک صدای واحد به خصوص در حوزه اقتصادی از دولت شنیده شود.

وی در ادامه افزود: مسائلی از جمله تک نرخی کردن ارز، اصلاح سیستم نظام بانکی، مبارزه با فساد، رونق بازار سرمایه و حذف مجوزهای اصلی که باید در رأس کار دولت باشد، از سوی هیات نمایندگان در جلسه ماه گذشته با وزرای اقتصاد و بازرگانی درمیان گذاشته شده و در این میان اتاق بازرگانی تهران آمادگی دارد تا با همکاری دولت، درجهت تحقق این اهداف گام بردارد.

خوانساری تصریح كرد: وزرای اقتصادی دولت دوازدهم با ۲۴ بند ارائه شده از سوی اتاق تهران به عنوان راهکارهای مثمرثمر در اقتصاد ایران موافق بوده اند.

به گفته وی وزیر صنعت، معدن و تجارت آمادگی اين را دارد که تمامی شرکت ها را به بخش خصوصی واگذار كند كمااينكه موضوع دیگری که در دیدار هیات رئیسه اتاق ایران با وزیر مطرح شد، این بود که وزیر جدید قصد دارد تا تعرفه‌ها را به مدت ۴ سال ثابت نگه داشته و فقط در موارد ضروری، این تغییرات صورت گیرد.

خوانساری با بیان اینكه اجلاس جهانی اتاق های بازرگانی هفته آینده برگزار می شود، گفت: بر این اساس هیأتی از اتاق های بازرگانی ایران و تهران در آن حضور دارند؛ بر این اساس سفر پیش رو پرمایه خواهد بود و افراد زیادی از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی حضور خواهند یافت.

وی در پایان یادآور شد: رئیس کل بانک مرکزی موضوع تک نرخی کردن ارز را مطرح کرده که حذف ارز مسافرتی نیز مقدمه آن بوده است و امیدواریم این امر امسال تحقق یابد. البته شایان ذكر است كه سیف سال قبل نیز بارها این موضوع را اعلام کرد اما به سرانجام نرسید.

ایران بزرگترین جذب كننده فاینانس دنیا

كمال سیدعلی مديرعامل صندوق ضمانت صادرات در ادامه این جلسه با بیان اینكه حجم تجارت جهانی ۱۶ هزار میلیارد دلار است، اظهار کرد: مجموعه پوشش های صندوق ضمانت صادرات دنیا ۱۱ درصد از این میزان است و مجموع واردات کشور ما در ارتباط با خدمات فنی و مهندسی در سال های گذشته که از فاینانس استفاده شده ۳۵ میلیارد دلار است و این یعنی ایران بزرگترین جذب کننده فاینانس دنیا در میان مدت و بلندمدت بوده است.

وی ادامه داد: اقساط این فاینانس ها در دوران تحریم بازپرداخت شده است، یعنی ایران در دیدگاه موسسات بیمه ای دنیا، مشتری خوبی محسوب می شود اما باید چارچوب ها در مسائل سیاسی نیز تسهیل شود.

سید علی تصریح کرد: اکنون رتبه ریسک اعتباری ایران در دنیا در رده ششم قرار دارد، درحالیكه انتظار ما رتبه سوم است، كمااینکه در سالهای منتهی به آغاز تحریم در جایگاه چهارم بودیم.

وی بیان كرد: تمام تلاش ما این بوده که بتوانیم با نرخ زیر ۱۸ و ۱۶ درصد به صادرکنندگان وام بدهیم و این در حالی است که بانکهای خصوصی نتوانسته اند اما برخی صادرکنندگان  با صندوق توسعه ملی قرارداد منعقد كرده اند تا سقف۱۲ تا ۱۳ درصد وام به آنها بدهند.

مديرعامل صندوق ضمانت صادرات یادآور شد: در گذشته تمرکز ما بر روی بانک های خصوصی بود اما اکنون با بانکهای دولتی بیشتر کار می‌کنیم چرا كه نرخ تمام شده پول آنها پایین تر است.