رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی افزایش قیمت تمام شده کالاهای داخلی در مرحله تولید و فروش را عاملی موثر بر کاهش صادرات دانست.
محمد حسین باقری در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص صادرات کالاهای داخلی اظهار کرد: افزایش صادرات محصولات داخلی می تواند رونق اقتصادی را برای کشور و استان به همراه داشته باشد.
وی افزود: با این حال موانع زیادی بر سر راه صادرات در کشور قرار گرفته است، افزایش قیمت تمام شده محصولات در مرحله تولید و فروش، بالا بودن قیمت مواد اولیه اجناس، بهره های زیاد بانکی و کیفیت پایین محصولات تولیدی توان صادراتی را از تولیدکنندگان داخلی سلب می‌کند و تولیدکنندگان نمی‌توانند در بازارهای جهانی با شرکت‌های خارجی رقابت کنند.
وی با بیان اینکه اکنون میزان تولیدات از میزان مصرف بیشتر است و بازار از تولیدات داخلی اشباع شده است، گفت: دولت باید با حمایت از واحدهای تولیدی چاره ای برای افزایش صادرات بیندیشد و برنامه ریزی جامعی برای این حوزه داشته باشد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اعلام کرد: تولیدکنندگان داخلی نیز باید بازارهای هدف خارجی را شناسایی کرده و با تکیه بر دانش و ظرفیت های خود اجناس با کیفیت و قیمت مناسب تولید کنند و عرضه کنند، برخی از تولیدکنندگان از لحاظ شناسایی بازارهای هدف دچار ضعف هستند و به خوبی بازارهای جهانی را شناسایی نکرده اند.