سفیر فرانسه در ایران ، نسبت به توسعه روابط تجاری، اقتصادی و گردشگری با این استان اعلام آمادگی کرد.

فرانسوا سنمو سفیر فرانسه در ایران در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی در تبریز گفت: استان آذربایجان شرقی دارای پیشینه قوی در زمینه صنعتی است و ما علاقمند به توسعه روابط دوجانبه هستیم.

وی ادامه داد: در فرانسه ۲ شرکت تولید کامیون و اتوبوس فعال است که محصولات کم مصرف با آلایندگی کم را تولید می کنند و توصیه می کنیم تولید کنندگان کامیون و اتوبوس در آذربایجان شرقی با این ۲ شرکت در ارتباط باشند.

سنمو با اشاره به پیشنهاد مدیریت ارشد استان در خصوص سرمایه گذاری در بخش نیروگاه، اظهارکرد: در این زمینه شرکت های بسیار قدرتمندی در فرانسه وجود دارند.

وی همچنین با بیان اینکه در سال های اخیر شاهد رشد فزاینده سفر گردشگران فرانسوی به ایران هستیم، گفت: می توانیم در زمینه گردشگری و هتل سازی همکاری خود را گسترش دهیم.

وی در پایان با اشاره به بازدیدهایی که در این سفر ۲ روزه در استان آذربایجان شرقی خواهد داشت، گفت: علاقمندم از مسجد کبود تبریز نیز بازدیدی داشته باشم.

تبریز را قطب سوم خودروسازی کشور می کنیم

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با بیان اینکه درصدد ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور در تبریز هستیم، گفت: از سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در این زمینه استقبال می‌کنیم.

مجید خدابخش در دیدار با سفیر فرانسه در ایران، بخش خودروسازی را از اولویت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی در استان اعلام کرد و افزود: با توجه به حضور واحدهای قدرتمند ساخت موتور و قطعات خودرو در تبریز، زمینه خوبی برای تولید خودرو با برند مطرح اروپایی در استان فراهم است.

وی با اشاره به تجربیات کشور فرانسه در تولید خودرو، ادامه داد: ما در استان به دنبال ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور با رویکرد صادرات به کشورهای منطقه هستیم و از سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در این زمینه استقبال می‌کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به آمادگی استان برای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق، گفت: هم‌اکنون زمینه تولید ۳هزار مگاوات برق در استان فراهم است و از سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت می‌شود.

وی با اشاره به وجود شبکه ریلی در استان و اتصال آن به شبکه ریلی ترکیه و اروپا، گفت: در زمان حاضر عملیات اجرایی راه‌آهن سریع‌السیر تبریز به تهران در حال اجراست و برای برقی کردن این مسیر نیز آماده جذب سرمایه‌گذاری هستیم.

خدابخش خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد ذکر شده، زمینه‌های زیادی برای همکاری با کشور فرانسه داریم که مسئولان استان و بخش خصوصی، اطلاعات لازم را در این خصوص ارائه خواهند کرد.

وی در ادامه با بیان برخی از ویژگی‌های استان، گفت: تبریز یک شهر تاریخی و فرهنگی است که مرکز مشروطه‌خواهی و پیشگام تحولات سیاسی و اجتماعی در تاریخ ایران بوده است.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: تبریز به‌عنوان شهر جهانی فرش و پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده و بازار تبریز به‌ عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان نیز به ثبت جهانی رسیده است.

وی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته افزون بر ۲ میلیارد دلار بود، گفت: دوره پسابرجام فرصت بسیار خوبی برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی است.

خدابخش، حضور بخش خصوصی قدرتمند را یکی از مزیت‌های استان برشمرد و افزود: وجود منطقه آزاد و شهرک‌های تخصصی سرمایه‌گذاری در استان و تسهیلات، تضمین‌ها و حمایت‌های قانونی از سوی دولت ایران، فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲ شرکت فرانسوی در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری در استان هستند، گفت: از حضور سرمایه‌گذاران فرانسوی در حوزه‌های مختلف استان استقبال می‌کنیم و از گردشگران فرانسوی نیز دعوت می‌کنیم که در سال ۲۰۱۸ از شهر تبریز دیدن کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان