همه جا تبریز را با فرش آن می شناسند. فرشهای هزار رنگ و هزار نقشی که میهمان و زینت بخش خانههای شهروندان و گاه گرشگران خارجی می شود.

صنعت تبریز ، این هنر اصیل حاصل دسترنج بافنده هایی است که برای بافت هر کدام از آن روزها و ماه ها و گاهی سالها پشت دار قالی نشسته و با گرههای رنگی خود تار و پود نقشی ماندگار را به هم پیوند می دهند. اما در این میان سهم طراحانی که ماه ها و گاه سال ها برای طراحی آن زحمت می کشند هم کمتر از بافنده ها نیست. طراحی فرش یکی از زیر بنایی ترین مراحل تولید فرش است . طرح و نقشه فرش در صورتی که توسط افراد نا وارد تهیه شود، بافندگان رابا مشکلات زیادی درمراحل بافت مواجه خواهد کرد و فرش قابل توجهی تولید نخواهد شد. طراحان برجسته فرش تبریز علاوه بر محبوبیت و شناخته شدن در  داخل استان و کشور با ارائه طرح های بی نظیر خود در سطح بین الملل نیز شناخته شده هستند. طرح های فرشی که با موضوعات مختلف طراحی شده و دستمایه کار بافندگان فرش قرار می گیرد. یکی از این طرح ها که در هفته های اخیر در سطح بین الملل سر و صدای زیادی به پا کرده و مشتریان زیادی نیز پیدا کرده فرش جام جهانی است که طراح آن یکی

یکی از طراحان خوش ذوق و با سابقه تبریزی  است که  سالها در این زمینه فعال بوده نادر جلالی اهل تبریز بوده و در سال ۱۳۳۳ در مارالان به دنیا آمده است.  وی طراحی فرشهایی چون مفاخر تبریز و حیدر بابا را در کارنامه خود دارد که در موزه شهرداری تبریز نگهداری میشود. وی در گفتگو با همشهری به بیان جزئیات بیشتری از سابقه هنری خود و اثر اخیرش پرداخته است.

چگونه هنر طراحی را یاد گرفته اید؟

من از جوانی و از سال ۱۳۴۸ نزد طراح نقشه فرش کار می کردم و این هنر را ابتدا به صورت مقدماتی نزد آنان یاد گرفتم. سپس خود اقدام به طراحی کردم و به مرور زمان که به تجربه ام اضافه می شد، سبک و روش خودم را یافته و آثار خود را تولید کردم.

طراحی نقشه «جام جهانی » چقدر طول کشید؟

این طرح شش ماه زمان لازم داشت تا تکمیل شود. در این نقشه توانسته ام علاوه بر  جام جهانی فعلی اداور گذشته جام جهانی را نیز طراحی کنم که اثری منحصر به فرد است .

من در آثارم از رنگ روغن، آبرنگ و مدا رنگی استفاده می کنم. این اثر را نیز به وسیله آبرنگ طراحی کرده ام و در آن از ۹۰ رنگ استفاده کردم. البته باید اضافه کنم که زحمت بافت آن نیز به عهده برادران کریم زاده بوده است. بافت آن هم یک و سال و نیم طول کشیده است و در ابعاد دو در یک ونیم بافته شده است.

برای طراحی این نقشه از جایی الهام گرفته اید؟

فرش جام جهانی از آغاز جام جهانی۱۹۳۰  تا کنون را شامل می مشود و تمامی توپها و لگوها و پرچمهای سعود کنندگان در آن به کار گرفته شده است. سعی شده تا روح نشاط و شادابی ورزشی در طراحی این فرش منعکس شود.

قبل از طراحی فرش جام جهانی  چه کارهایی را طراحی کرده اید؟

قبل از این طرح، طرح های بسیاری داشته ام، اما مهمترین آنها طرح «واقعه کربلا»، «مفاخر آذربایجان»، «یوسف پیامبر»، «شب عاشورا»، «تاریخ ایران»، «مبارزان ایران»، «حیربابای شهریار»  و  «ده فرمان» هستند.

این فرش اکنون در داخل کشور قرار دارد؟

خیر به روسیه منتقل شده و برای این فرش ۱۵ میلیارد تومان قیمت تعیین کرده اند.

با توجه به ضرورت رعایت قانون کپی رایت در مورد چنین طرح هایی ، آیا طرح هایی اینچنینی در جایی ثبت می شود که مانع از سود جویی کپی برداران شود؟

نه خیر  طرح ها در جایی ثبت نمی شوند. متاسفانه در این کار کپی بیداد می کند و برای پیگیری حقوقی آنها نیز باید مراحل مختلفی طی شود که معمولا از حوصله طراحان قدیمی و پیشکسوت خارج است.

آیا فرش هایی که با طرح های شما بافته شده در موزه ها نگهداری میشود؟

از بین این طرح ها تنها «مفاخر آذربایجان» در موزه شهرداری نصب شده است و البته از یکی از دوستان شنیده ام که کار «حیدربابای شهریار» را نیز در موزه باکو نصب کرده اند.

برای آینده چه طرحی را آماده کرده اید؟

طراحی های متعددی در دست اجرا دارم که بیشتر آنها حال و هوای مذهبی دارند به تازگی طراحی فرش منتسب  به مولای متقیان حضرت علی ابن ابی طالب (ع) راتمام کرده ام و  نامش را از ولادت تا شهادت گذاشته ام.

آیا به این هنر، به چشم شغلی برای کسب درآمد نگاه می کنید؟

با اینکه محل کسب درآمدم همین است، اما ابدا در این کار به مسائل مالی فکر نمی کنم. می خواهم از خود آثاری ماندگار به یادگار بگذارم.