عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: همایش دو روزه ای در ماه نوامبر ( آذر) برای ارائه پروژه های سرمایه گذاری در ایران و جذب سرمایه گذاران خارجی در بروکسل با همکاری اتاق تهران و فدراسیون اتاق های بازرگانی بلژیک برگزار خواهد شد.

حسن فروزان فرد افزود: در اتاق تهران و با همکاری طرف بلژیکی به دنبال این هستیم فضایی را برای ارائه پروژه های مشخص و جذب سرمایه گذاری برای این پروژه ها فراهم کنیم.
برنامه ریزی به گونه ای صورت گرفته که پروژه ها کاملا طراحی شده هستند، میزان سرمایه گذاری در آن ها معلوم است، شرایط مشخص هست و از سوی دیگر هم متناسب با این پروژه ها به کمک طرف بلژیکی افراد و شرکت های مناسب شناسایی شده اند و از آن ها برای حضور در این کنفرانس و جلسات ارائه پروژه ها دعوت شده است.
وی با بیان اینکه وقتی پروژه های مشخص در کنفرانس ارائه شود و جزئیات آن ها معلوم باشد، شانس جذب سرمایه گذاری افزایش خواهد یافت، ادامه داد: درصدد هستیم راهکارهای عملی برای جذب سرمایه گذاران خارجی را دنبال کنیم و جلسات تخصصی با سرمایه گذاران خارجی روی پروژه ها برگزار کنیم تا به نتایج مشخص و جذب سرمایه گذاران برسیم.
فروزان فرد با اشاره به اهمیت اقتصادی بروکسل به عنوان محلی برای برگزاری این جلسه، گفت: درصدد گسترش روایط اقتصادی با بلژیک و بروکسل به عنوان قلب اتحادیه اروپا هستیم، ظرفیتی که چندان از آن بهره نبرده ایم.
وی افزود: بعد از شکل گیری اتحادیه اروپا و انتخاب بروکسل به عنوان پایتخت اتحادیه شاهدیم که بیشتر کالاهای پر مصرف از طریق بلژیک به مقاصد دیگر اروپایی ترانزیت می شود. بلژیک از نظر جغرافیایی و استراتژیک در میان شهرهای مهم اروپایی جای گرفته و همین موضوع آن را به محوری اصلی تبدیل کرده است. بروکسل به عنوان قلب اتحادیه اروپا فاصله نزدیکی به لندن، پاریس، آمستردام و کلن دارد و اینها ویژگی ممتاز این شهر از نظر اقتصادی و تجاری است.
این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه در سال های گذشته بلژیک با رشد اقتصادی بسیار بالایی روبرو بوده است، گفت: ظرفیت های ویژه ای برای همکاری های مشترک اقتصادی بین ایران و بلژیک وجود دارد، این کشور می تواند دروازه ای برای ورود و صادرات کالاهای ایرانی به اتحادیه اروپا باشد و ظرفیت های بسیاری قوی در حوزه خدمات ویژه اقتصادی مانند بحث لجستیک، خدمات بندی، زیرساخت ها، توسعه و نگهداری بنادر دارد که ایران باتوجه به توسعه زیرساخت ها به آن نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه در یک قرن اخیر همیشه روابط سیاسی مناسبی بین ایران و بلژیک حاکم بوده است، افزود: توسعه روابط اقتصادی با بلزیک بسیار ساده تر از بسیاری از کشورهای اروپایی مانند آلمان است و همچنین نگاه مثبتی نیز در داخل به توسعه روابط با این کشور وجود دارد که می تواند بستر مهمی برای همکاری های مشترک دو کشور باشد.
وی گفت : زمینه های همکاری با بلژیک در حال توسعه است به عنوان مثال ما پرواز مستقیم به بروکسل نداشتیم اما خوشبختامه این پرواز به صورت هفتگی مدتی است شروع شده که نشان دهنده عزم ما برای توسعه روابط با این کشور است.

مبنع: خبرگزاری صداوسیما