فرا رسیدن پائیز و بارش بارانهای سیل آسا بسیاری از شهروندان را به فکر ایمن کردن بام های خود از نفوذ باران می کند. با فرارسیدن پائیز بازار ایزوگام و فروش انواع کف پوشهای ضد آب بر روی بام بیشتر میشود. اما گرانی کالاهای مختلف دامن ایزوگام را هم گرفته و قیمت ایزوگام به نسبت اول سال رشدی سه برابری را شاهد است. هر متر ایزوگام با کیفیت در بازار تبریز که اوایل فرودین ماه حدود ۷ هزار تا ۸ هزار تومان بود در حال حاضر به متری ۲۰ هزار تومان هم می رسد البته ایزوگام های بی کیفیت تر با قیمتهای ۱۴ هزار تومان هم به فروش می رسد که برای شهروندانی با قدرت مالی کم می تواند یک موقعیت بهتر باشد اما این ایزوگام ها عمر کافی را نداشته و موجب متضرر شدن شهروندان می شود از طرف دیگر با رونق بازار ایزوگام تولیدات زیر زمینی هم افزایش پیدا کرده که موجب مشکلاتی برای شهروندان می شود.
اطلاع رسانی و هشدار به شهروندان
رئیس اتحادیه ابزار آلات صنعتی و ساختمانی تبریز می گوید: ایزوگام در تبریز توسط اعضای این اتحادیه توزیع می شود و شهروندانی که از این فروشگاه ها خریداری می کنند می توانند جنس مرغوب با قیمت مناسبتر هم تهیه کنند.
مجید امید آذری ادامه می دهد: در اطلاع رسانی های مختلف از طریق کانال اتحادیه همچنین رسانه ها از شهروندان درخواست کرده ایم تا از خرید ایزوگام و دیگر کف پوشهای دامی از وانت بارهایی که در خیابانها می چرخند خوداری کنند چرا که هیچ تضمینی برای ارائه کار خوب از طرف این افراد وجود ندارد.
وی بیان می کند: در حال حاضر برخی افراد به صورت موقت به این کارروی آورده اند و تولیدات زیر زمینی ایزوگام دارند که مشابه محصولات استاندارد هم هستند اما استفاده از این محصولات می تواند منجر به زیان بیشتر و آسیب به بام هم شود.
وی با اشاره به پرونده های موجود شکایت مردمی از نصابان ایزوگام در تبریز خاطر نشان می کند: بیش از ۹۰ درصد این شکایتها مربوط به اعضای خارج از اتحادیه است که حتی مغازه و محل فعالیت مشخصی هم ندارند.
تولید ایزوگام با استفاده از ضایعات
مدیر یکی از کارخانجات تولید ایزوگام در تبریزمی گوید: با افزایش قیمت مواد اولیه تولید ایزوگام هم گرانتر شده و کارخانجات ناچار به خرید مواد اولیه مرغوب با قیمت بالاتر هستندو با وجود اینکه رونق ساخت و ساز کم شده اما بام های خانه هایی که کیفیت خوبی ندارند نیاز به آسفالت یا قیرگونی و ایزوگام دارد.
محمد علی رحیمیان ادامه می دهد: در سالهای اخیر و به دنبال افزایش قیمت قیر و آسفالت استفاده از ایزوگام بیشتر شده و ایزوگام های مناسب باید تا ۱۵ سال دوام داشته باشند که بسته به بام خانه ها و زیر سازی آنها می تواند کاهش یا افزایش داشته باشد.
وی خاطر نشان می کند: تولید ایزوگام با استفاده از ضایعات در کارگاه های زیر زمینی خارج از استان بیشتر است و اغلب کارخانه های فعال در تبریز هم نشان استاندارد دارند و هم تولیدات باکیفیت تر و به همین دلیل قیمت محصولات تولیدی استان کمی بیشتر است.
این تولید کننده با بیان اینکه درتولید ایزوگام از ضایعات لاستیک و پلاستیک همچنین گونی های گچ هم استفاده می شود بیان می کند: ایزوگام باید با پشم شیشه مرغوب تولید شود تا کشش لازم و مقاومت در برابر سرما و گرما و نفوذ آب را داشته باشداما زمانی که از ضایعاتی که قیمت هر کیلوی آن زیر ۵۰۰ تومان به جای استفاده از پشم شیشه چند هزار تومانی است ، استفاده می شود طبیعی است که ایزوگام عمر کمی داشته و تولید آن برای افزاد غیر مجاز هم سود آور خواهد بود و در مقابل تولید کنندگان واقعی متضرر می شوند.

کنترل ایزوگام های تولیدی در آزمایشگاه های استاندارد
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان می گوید: ایزوگام جزو کالاهای با استاندارد اجباری است و آزمایشهای مستمر از واحدهای موجود در استان صورت می گیرد و ویژگی‌هایی چون مقاومت در برابر آفتاب ، مقاومت پارگی، جذب آب، فرسودگی حرارتی در هوا، انعطاف‌پذیری در سرما، پایداری حرارتی، نفو ذ ناپذیری در برابر آب، ضخامت، وزن واحد سطح را مورد کنترل قرار می گیرد.
سامان فرشی حق رو ادامه می دهد: استفاده از عایق‌های رطوبتی نامطلوب در ساختمان‌ها مشکلاتی را همچون تخریب بخش‌هایی از ساختمان و متحمل شدن هزینه‌های بسیار برای ساکنان آن به همراه دارد. به دلیل نبود آگاهی‌های لازم از سوی شهروندان نسبت به ویژگی‌های عایق رطوبتی مطلوب و مرغوب و نیز تبلیغات ناسالم برخی شرکت‌ها، مشکلات ناشی از این امر بیش از پیش بر شهروندان تحمیل می‌شود.
وی با بیان اینکه استفاده از مهر جعلی استاندارد برای ایزوگام جرم محسوب می شود و تمام ایزوگام های تولیدی و مورد استفاده قرارگرفته باید استاندارد واقعی داشته باشند تصریح می کند: شهروندانی که از ایزوگام های استفاده شده ناراضی هستند می توانند با کندن بخشی از ایزوگامی که حتی بر روی بام نصب شده و ارائه آن به آزمایشگاه های مورد تائید این اداره کل از فروشنده یا نصاب شکایت کنند و مطمئن باشند که به تخلفات رسیدگی میشود.