رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: در حال حاضر ارس بیش از مجموع مناطق آزاد کشور گردشگر دارد و هتل های این منطقه بدر رقابت تناگتنگ با بهترین هتل های تبریز هستند.


رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس که در همایش یکروزه “طرح توسعه گلخانه های کشور” در منطقه آزاد ارس سخن می گفت افزود: در اوج تحریم ها و در چند ماه اخیر ۱۶ شرکت وارد کننده به تولید کننده تبدیل شدند و هم اکنون محصولات وارداتی سابق، در ارس تولید و به کشورهای مختلف صادر می شود.

محسن نریمان افزود: افتخار می کنیم که در شرایط حساس کشور، بیشتر واردکننده های دیروز ارس، این روزها درحال تولید و صادرات هستند.

وی با اشاره به اینکه بهره برداران اقلیم منطقه آزاد ارس کشورهای همسایه هستند، تاکید کرد: مدیران بخش کشاورزی و فعالان بخش خصوصی کشور از ظرفیت های بالقوه ارس غافل نباشند.

نریمان ادامه حیات اقتصادی کشور را به توسعه فعالیت بخش خصوصی مرتبط دانست و عنوان کرد: در بخش تولید صیفی جات گلخانه ای منطقه آزاد ارس موفق به بهره برداری از ۱۰۰ هکتار مجموعه گلخانه ای با تولید ۱۹ هزار تن و صادرات ۱۵ هزار تن به ارزش ۳۰ میلیون دلار به کشورهای هدف شده ایم.

وی افزود: تا پایان امسال اراضی گلخانه ای بهره برداری شده به ۱۳۰ هکتار و تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۳۶۵ هکتار افزایش می یابد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اس خاطرنشان کرد: در حال احیای مسیر ریلی بین المللی سابق با گستره دسترسی به شبکه های ترانزیت ریلی آسیایی و اروپایی هستیم.
نریمان گفت: دسترسی ارس به زیرساخت های ترانزیت زمینی و هوایی و مشوق های سرمایه گذاری ویژه و معافیت های مالیاتی و عوارض گمرکی و موجب جلب نظر سرمایه گذاران بخش های مختلف شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: وجود اقلیم مناسب و زیرساخت های تولید و صادرات موجب شده استقبال برای احداث واحدهای کوچک و بزرگ گلخانه ای افزایش یافته و به حد اتمام اراضی فعلی و قابل واگذاری برسد.
نریمان تاکید کرد: رودخانه ارس دِبی آب ۲۵۰ متر مکعبی دارد و باید از سهم مشترک کشورمان به خوبی استفاده کنیم. به طوری که در پنج سال اخیر برای ایجاد شبکه آبی در منطقه آزاد ارس  پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه ارتباطات بین المللی ارس درحال گسترش است گفت: در ماه های اخیر موفق به عضویت در سازمان جهانی جوامع ایمن و سازمان جهانی گردشگری شده ایم.
نریمان افزود: آذرماه امسال پرونده ژئوپارک ارس بازبینی نهایی شده و بهار سال آینده با ارزیابی نهایی به عنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه در یونسکو ثبت خواهد شد.
همایش سراسری معاونان بهبود تولیدات گیاهی، و مدیران باغبانی سراسر کشور از ۱۷ مهر به میزبانی سازمان منطقه آزاد ارس در سالن هتل امپریال ارس آغاز شده است و دو روز ادامه خواهد داشت



محمدعلی طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی هم در این همایش افزود: باید با تعامل، به حل مشکلات گلخانه ای پرداخت به طوری که پیش از این برای  احداث گلخانه، از مردم هزینه دریافت می کردند، اما با تلاش های صورت گرفته از این اقدام سازمان حفاظت از محیط زیست مانع شده ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: خوشبختانه نشان گوجه فرنگی ایران به همت باغداران منطقه آزاد ارس در بازار روسیه پررنگ شده است که جای تقدیر دارد.

 وی ادامه داد: در مباحث کنترل اقلیم، تهویه و انرژی، طرح های بسیار خوبی ارائه شده است که برای توسعه صنعت گلخانه سازی، کسب و کارهای متعددی ایجاد شده است.

معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی افزود: بانک کشاورزی، توجه ویژه به واحدهای گلخانه ای دارد تا از طریق ارائه تسهیلات مربوط، از مشکلات گلخانه داران کاسته  و امکان فعالیت تقاضامحور این مراکز فراهم شود.

طهماسبی با اشاره به اینکه توسعه گلخانه ها برای کاهش مصرف آب در کشور ضروری است تصریح کرد: می توان بیش از ۷۰ درصد تولید گوجه فرنگی کشور را در گلخانه ها انجام داد.

وی اظهار کرد: با فرهنگ سازی صورت گرفته در سال های اخیر، مشخص شد اقلام تولیدی گلخانه ای بسیار سالم بوده و عناصر طبیعی آن کنترل شده اند در حالی که در گذشته، تولیدات سمی قلمداد می شد.

معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: کارآفرینان کوچک می توانند به تولیدکنندگان بزرگ تبدیل شوند و باید بر سر راه آنها فرش قرمز پهن کرد.

فعالیت ۴۰۴ واحد گلخانه ای در آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: هم اکنون ۴۰۴ واحد گلخانه ای به وسعت ۲۱۹ هکتار در استان فعال است در حالی که در سال ۹۵ تنها ۶۲ هکتار گلخانه در استان وجود داشت.

علی رخ افروز ادامه داد: حدود ۱۴۴ هکتار گلخانه بزرگ مقیاس و ۳۵ هکتار گلخانه کوچک مقیاس وجود دارد که در مجموع ۱۷۹ هکتار گلخانه در مناطق مختلف آذربایجان شرقی در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه در ۶ سایت شهرک گلخانه ای استان به وسعت ۲۷۹ هکتار، در حال واگذاری و اجرای سازه های گلخانه ای هستیم، اضافه کرد: اگر همه طرح های در حال اجرا و واگذاری گلخانه ای عملیاتی شوند، شاهد تولید محصولاتی معادل تولید ۳۵۰۰ هکتار زمین کشاورزی خواهیم بود.

صادرات ۳۰ میلیون دلاری گلخانه های منطقه آزاد ارس