مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار کرد: مسائل زیست محیطی بر اساس آخرین تکنیک های به روز و فنی در مجتمع مس سونگون انجام می شود.

اردشیر سعدمحمدی امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح های تکمیل چرخه تولید در مجتمع مس سونگون اظهار کرد: با کارهایی که در معدن مس سونگون انجام شده، ظرفیت تولید مس کاتدی این مجتمع در سال به ۵۰۰ هزار تن افزایش می یابد.

وی با اشاره به کیفیت منحصر به فرد تولیدات مس ایران گفت: بازار مس در دنیا تقاضای فراوانی برای خرید دارد، زیرا در حالی که عیار مس جهانی ۹۹.۹ درصد است، ایران توانایی تولید مس با عیار ۹۹.۹۹۹ را دارد.

سعدمحمدی با بیان اینکه ذخایر مناسبی در پی اکتشافات انجام شده در این منطقه به دست آمده است که عمر معدن مس سونگون را به بیش از ۶۰ سال افزایش می دهد، افزود:

ترکیه سالانه ۵۰۰ هزار تن مس کاتدی از قزاقستان وارد می کند که با راه‌اندازی مرحله اول ۱۰۰ هزار تنی مس کاتدی سونگون، ۲۰ درصد بازار هدف ترکیه را به خود اختصاص می‌دهیم.

وی از استاندار آذربایجان‌شرقی خواست مجوز برای گسترش معدن از منابع طبیعی با رعایت الگوهای زیست محیطی صادر شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه تا ۵ سال آینده ۲.۵ میلیون تن به بازار تقاضای مس دنیا اضافه می شود، اعلام کرد: با اکتشافات جدید، عمر معادن مس ایران به ۱۰۰ سال افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به عملیاتی شدن فاز سوم مس سونگون و آغاز عملیات ذوب و پالایش این مجتمع گفت: ظرف سه تا چهار سال آینده اقتصاد مردم منطقه و اشتغال آنان رونق می‌یابد.