ماجراهای عجیب و غریب افزایش قیمت نان و بی ثباتی که در این افزایش قیمت در تبریز وجود داشته این روزها نقل محافل تبریزیی ها است دیگر کمتر کسی از دلار و بالا و پائین شدنش حرف می زدند و به جایش محور صحبتها از افزایش قیمت نان با نرخ های متفاوت در تبریز است هرکسی که بتواند نان را از محلی با قیمت پائینتر بخرد گویی پیروز میدان است و به دوستان و آشنایان هم آدرس نانوایی را که کمترین افزایش قیمت را داشته اند ، میدهد در برخی نانوائیها هم افزایش قیمتی صورت نگرفته اما گویا نان کوچکتر شده است از طرف دیگر قیمت برخی افزودنیها به نان هم افزایش هایی را نشان می دهد که در جدول افزایش قیمت نان دیده نمی شود.
علت اعتراض مشتریان
قادر سامی ، یکی از شهروندان تبریزی است که در حال خرید نان از خیابان ۱۷ شهریور تبریز است  می گوید: در حالی که قیمت سنگگ قبلا هزار تومان بوده و با افزایش ۱۰ درصدی باید به ۱۱۰۰ تومان فروخته می شد اما در این نانوایی قیمت هر قرص نان به ۱۵۰۰ تومان فروخته می شود و وزن نان نیز به ظاهر افزایشی را نشان نمی دهد.
وی تاکید می کند: قیمت نان کنجدی هم ۳۰۰۰ تومان شده و در قبال اعتراض مشتریان نانوا قیمت دلار و ارز را مطرح می کند مگر نان و کنجد با دلار خرید وفروش میشود.
وی که خود از کسبه بازار صفی تبریزبوده و کنجد هم جزو اقلام فروشی وی است خاطر نشان می کند: کنجدی که برای هر نان پاشیده میشود حداکثر ۵ گرم وزن دارد که قیمت آن ۵۰ تومان هم نمی شود چرا باید مشتری برای کنجد ۵۰ تومانی ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت را متحمل شود.
وی به ترازوی خراب در گوشه مغازه اشاره کرده و می گوید: این ترازو وجود دارد اما خراب است و اگر مشتری هم خواستار وزن نان شوداز سوی نانوا و برخی مشتریان دیگر به تنگ نظری و خساست متهم می شود در حالی که کاهش ۱۰ گرمی هر قرص نان در طول روز به دهها کیلو می رسد.
نانوایان همیشه مظلوم
اسد یکی از بربری پزی های خیابان طالقانی تبریز است که می خواهد تا خواسته های آنان هم منعکس شود وی با بیان اینکه قیمت های مواد اولیه افزایش چندین برابری داشته می گوید: چرا باید برای مایه خمیر نان تا ده برابر افزایش قیمت را متحمل شویم اما قیمت نان فقط ۱۰ درصد افزایش داشته باشد.این افزایش قیمت نان تاثیری در حال نانواها نداشته و تنها موجب حاشیه سازی و درگیری نانوا با مردم شده است.
وی به چرخ خمیر گیر مغازه خود هم اشاره کرده و می گوید: هفته قبل برای تعمیر دینام همین چرخ خمیر گیر ۵۰۰ هزار تومان هزینه کردم و باید پول ۵۰۰ نان را بدهم تا هزینه اولیه جبران شود در حالی که تعمیر همین دینام سال قبل کمتر از ۱۰۰ هزار تومان هزینه داشت.
وی تصریح می کند: چند سال است که قیمت نان افزایش نداشته اما اجاره مغازه مان هر ساله به طور متوسط ۲۰ درصد گران تر شده و اگر خودمان کارگری نمی کردیم که عملا ورشکسته شده وباید مغازه را تعطیل می کردیم.پدر پیرم به جای صندوقدار قبلی مشغول به کار در مغازه شده تا هزینه های من کاهش پیدا کند.
وی استفاده از کنجد را به انتخاب مشتریان وابسته دانسته و می گوید: برخی مشتریان نان کنجدی از ما تقاضا می کنند و کنجد هم در یکی دو سال اخیر چند برابر گرانتر شده به ویژه کنجد قنادی که رنگش روشن است و گران تر از کنجد سیاه است. برخی مشتری ها نان هایی با کنجد بیشتر می خواهند که طبیعی است قیمتش بیشتر باشد ضمن اینکه کنجد پاشی به نان موجب افزایش پروسه پخت نان و فعالیت کارگری دیگر می شود که در افزایش هزینه موثر خواهد بود.
ماجرای افزایش قیمت نان در تبریز
رئیس اتاق اصناف تبریز می گوید: از چند سال قبل قیمت نان در تبریز افزایشی نداشته و این در حالی بود که هزینه های اداره نانوایی به صورت تصاعدی افزایش پیدا می کرد و درآمد نانوایان هم کمتر می شد.
سید حبیب هاشمی ادامه می دهد: اتحادیه های نانوایی در تبریز و نماینده گروه های مختلف نانوایان ازجمله سنگگ و بربری ، تافتون و لواش در درخواستهای متعددی به عدم افزایش قیمت نان در تبریز و افزایش هزینه های تحمیلی از جمله هزینه های برق و آب و گاز همچنین کرایه مغازه و دستمزد کارگران اعتراض داشته و خواهان افزایش منطقی قیمت نان بودند که مورد موافقت مسئولان قرار نمی گرفت و در نهایت در روزهایی اخیر با افزایش ۱۰ درصدی قیمت نان موافقت شده و قیمت هر کیلو نان لواش و سنگک یارانه‌ای ۱۷۸۰۰ ریال و نان بربری ۱۶۵۰۰ ریال، قیمت هر کیلو نان سنگک در آزادپزها ۲۶۵۰۰ ریال، بربری ۲۴۰۰۰ ریال و هر کیلو نان روغنی ۳۰۰۰۰ ریال تعیین شد.


وی با بیان اینکه نمایندگان نانوایان موافق این مقدار از افزایش قیمت نان نبودند یادآور می شود: با توجه به افزایش هزینه ها و عدم افزایش قیمت نان در ۴سال گذشته افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی پیشنهاد شده بود که مورد موافقت اداره بازرگانی و مسئولان مربوطه قرار نگرفت.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگارهمشهری که چرا افزایش قیمت نان در برخی مناطق و نانوائیهای تبریز ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش را نشان می دهد، میگوید: این افزایش ها اولا غیر قانونی است مگر اینکه برخی نانوایان وزن چانه را افزایش می دهند یا از وزن چانه کم می کنند تا بتوانند در محاسبه قیمت به صورت رند عمل کنند.
وی تاکید می کند: افزایش قیمت نان بر اساس کنجد پاشی یا افزودنی های دیگر مگر با توافق مشتریان غیر قانونی است.
رئیس اتاق اصناف تبریز می گوید: در حال حاضر در تمام نانوائیها ترازو وجود دارد و مشتریان می توانند و حق دارند نان را وزن کنند تا در حق آنان اجحافی صورت نگیرد.ترازوها نباید حالت ویترینی داشته و هنگام مراجعه ماموران بازرسی در دسترس مشتری و روشن و فعال باشند.
وی از افزایش شکایات و مراجعات مردمی در زمینه تخلف برخی نانوایان در تبریز خبر داده و می گوید: با هماهنگی که با اداره بازرگانی و بازرسی این اداره همچنین تعزیرات حکومتی داشته ایم بررسی این شکایات در اولویت قرار دارد و پیش بینی می کنیم در روزهای آتی این موضوع حل و فصل شود.