چنانچه مودیان مالیاتی نسبت به پرداخت اصل بدهی مالیاتی خود تا اقدام نمایند، بخشودگی مالیاتی شامل حال آنان می شود.

صنعت تبریز ، بنا بر اعلام سازمان صنعت معدن و تجارت  استان در بخش تجارت آذربایجان شرقی  ۱۲۰ هزار واحد صنفی در قالب ۴۰۴ اتحادیه و ۱۷ اتاق اصناف در استان فعال است که از این تعداد ۲۹ هزار واحد جز صنوف تولیدی  به شمار میرود  همچنین یک هزار و ۵۲۴ کارت بازرگانی برای تجار صادر و به ۷۸ شرکت پخش، مجوز فعالیت صادر شده است و همچنین تعداد شرکت های پخش سراسری نیز  از طریق مرکز دارای مجوز هستند، ۹۲ واحد است. تمامی این واحدهای فعال به نحوی درگیر پرداخت مالیات هستند و با وجود اینکه آذربایجان شرقی جزو استانهای برتر در زمینه وصول درآمدهای مالیاتی است اما دیر کرد در پرداخت مالیات موجب شده تا بخشی از مودیان مالیاتی درگیر جرایم دیر کرد مالیاتی و افزایش مبلغ مالیات شوند.

لزوم توجه به مشکلات مودیان مالیاتی

رئیس اتحادیه تاسیسات مکانیکی و ساختمان تبریز می گوید: یکی از مشکلات جدی فعالان این اتحادیه تاخیر و دیر کرد در پرداخت مالیات است. در سال های اخیر، صنعت ساختمان با رکود مواجه شده است و باتوجه به اینکه هرگونه تغییر وضعیت در این صنعت، در بسیاری از صنوف، نیز تاثیر گذار  بوده و رکودی عمیق تر ایجاد می کند.

این رکود پرداخت منظم مالیاتها را نیز با مشکل مواجه  کرده و جرایم متعددی متوجه مودیان مالیاتی این صنف است.

اصغر نمروری  ادامه می دهد: مشکل تا حدی است که  برخی از فعالان این صنف، فعالیت و کسب وکار خود را از دست بدهند. این در حالی است که اداره کل امور مالیاتی  همچنان خواستار این است که این افراد مالیات تعیین شده و حتی جرایم دیر کرد را پرداخت کنند.

به گفته این فعال  تاسیاساتی  برای حل مشکلات مالیاتی جلساتی میان اتحادیه و کارشناسان مالیاتی  برگزار می شود که معمولا بی نتیجه بوده و در نهایت نظر کارشناسان مالیاتی تائید و ابلاغ میشود . انتظار داریم از سوی مسئولان ارشد استان و مدیران ارشد مالیاتی استان تخفیفات بیشتری برای  فعالان اقتصادی خرده پا در نظر گرفته شود.

افزایش هزینه های کسب و کار و تولید  با مالیات سنگین

رئیس اتاق بازرگانی تبریز   می گوید: بخشی از دیرکرد های مالیاتی که متوجه صنایع و واحدهای تجاری است علاوه بر رکود بازار ناشی از مشکلاتی  است که به واسطه قوانین دست و پا گیر ایجاد میشود و بنابراین نیاز به حمایتهای ویژه از مودیان مالیاتی به ویژه در بخش تولید است.

صمد حسن زاده عنوان می کند: رفع و اصلاح قوانین دست و پاگیر مالیاتی یکی از اصلی ترین مطالبات اتاق بازرگانی تبریز و سایر فعالان اقتصادی است. این قوانین باید از سوی مسئولان و نمایندگان مورد بررسی قرار بگیرد. متاسفانه در برخی موارد مسائل تنها در حد برگزاری جلسات و همایش ها باقی مانده و به نتیجه نمی رسد/

وی پیشنهاد می کند: تغییر در نحوه محاسبه مالیاتها  و مهلتهای مالیاتی می تواند راهکار مناسبی برای رونق کسب و کار باشد. جرایم مالیاتی که به صورت مضاعف بر فعالان تجاری و صنعتی تحمیل میشود ،  منجر به افزایش قیمت تولید و کاهش سود برای صنعتگران شده و امکان رونق کسب و کار و تولید را کاهش می دهد .

وی تصریح می کند:  زمانی که جرایم مالیاتی چندین برابر و سپس بخشوده می شود حمایت موثر چندانی از مودیان صورت نمی گیرد بلکه باید از ابتدا قوانین دریافت مالیات و جرایم اصلاح شود.

 

عدم دریافت مالیات اضافی از واحدهای اقتصادی و صنعتی استان

استاندار آذربایجان شرقی با رد شایعاتی در زمینه اخذ مالیات اضافی و چندین برابر از واحدهای صنعتی و اقتصادی استان اعلام می کند: تا کنون موردی از دریافت مالیات اضافی و خارج از قانون از هیچ یک از واحدهای اقتصادی یا صنفی و کارخانجات استان نداشته ایم و در جلسات مکرری که با عنوان گفتگوی دولت و بخش خصوصی برگزار میشود مشکلات مالیاتی به صورت موردی نیز بررسی میشود.

مجید خدابخش ادامه می دهد: تاکید مسئولان دولتی در استان افزایش حمایت از فعالان اقتصادی است که بخشی از این حمایت در قالب بخشودگیهای مالیاتی منطبق بر قوانین صورت گرفته و تا جایی که امکان داشته باشد از اختیارات خود در این زمینه استفاده می کنیم.

وی بیان می کند: سیستم مالیاتی در استان منظم به کار خود ادامه می دهد با اینحال اگر صنعتگران و مدیران واحدهای اقتصادی و کارخانه داران بخش خصوصی گزارشاتی از تخفلفات احتمالی داشته باشند شخصا موارد را پیگیری می کنم.

 

بخشودگی جرایم مالیاتی تا پایان سال جاری

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی  می گوید: مودیان مالیاتی اعم از حقیقی و حقوقی می توانند تا پایان سال جاری با مراجعه به ادارات امور مالیاتی و پرداخت اصل مالیات، نسبت به تسویه حساب اقدام نموده و از حداکثر تسهیلات بخشودگی جرایم مالیاتی بهره مند شوند.

غلامرضا شریفی ادامه می دهد:  قشر عظیمی از مردم، مخاطب نظام مالیاتی هستند و باید احترام به ارباب رجوع، رفع مشکلات مودیان و تعامل و توافق با آنان برای وصول عادلانه مالیات، در دستور کار مدیران و کارکنان اداره کل باشد.

به گفته این مقام مسئول ،  در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از فضای کسب و کار، تولید و اشتغال، چنانچه مودیان مالیاتی نسبت به پرداخت اصل بدهی مالیاتی خود تا پایان سال جاری اقدام نمایند، در خصوص جرایم قابل بخشش، مطابق قوانین و مقررات مربوطه حداکثر مساعدت برای بخشودگی معمول خواهد گردید.

وی خاطرنشان می کند: اختیارات بخشودگی تا ۱۰۰ درصد جرایم قابل بخشش مودیان مالیاتی به معاونین مالیات های مستقیم و ارزش افزوده استان تفویض گردیده است.