معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی: نمایشگاه فروش نوروزی در تبریز تها در یک محل برگزار و در شهرستانها برگزار نمی شود.

خرید نوروزی امسال برای شهروندان حال و هوایی متفاوت تر دارد افزایش سرسام آور قیمتها از یکسو و کاهش درآمدهای شهروندان و مشکلات اقتصادی موجب شده تا شهروندان با وسواسیت بیشتری گزینه خرید نوروزی را در نظر بگیرند. اغلب شهروندان به ویژه در تبریز به دنبال فروشگاه هایی هستند که اجناس ارزان تری بفروشند تا به اصطلاح شب عید را به نحوی سپری کنندیکی از محلهایی که می توان برای خرید ارزان تر در شب عید امید بست نمایشگاه های نوروزی است که می توان اجناس را در آن ارزانتر خرید در سالهای اخیر این نمایشگاه ها و برگزاری یا عدم برگزاری آن در تبریز و شهرهای دیگر محل بحث و گفتگو بوده واز سوی دیگر کیفیت اجناس نیز یکی ازموضوعات چالشی بوده است.
خوب و بد خرید از نمایشگاه های نوروزی
حسام زرگری یکی از شهروندان تبریزی است که خاطره ناخوشایندی از خرید در نمایشگاه های نوروزی در تبریز دارد و به خبرنگارهمشهری می گوید: سال گذشته مقداری پسته از نمایشگاه نوروزی در تبریز به قیمت ۳۵ هزار تومان خریدیم که قیمت همین پسته در بازار تبریز ۵۵ هزار تومان بود اما بعد از مراجعت به منزل متوجه فاسد بودن آن شدیم اما با توجه به اتمام زمان نمایشگاه نتوانستیم کالا را ارجاع دهیم.
وی ادامه می دهد: خرید از نمایشگاه های فروش نوروزی البته همیشه هم بد نیست و می توان برخی کالاها را با تخفیف مناسب خریداری نمود به نحوی که مثلا ماکارونی را با ۲۰ درصد تخفیف خریداری می کنیم یا معمولا گوشت و مرغ منجمد در نمایشگاه عرضه می شود که برای اقشار متوسط مناسب است.
وی عرضه مستقیم برخی محصولات استانهای دیگر در نمایشگاه نوروزی را فرصت مناسبی برای خرید می داند و بیان می کند: برخی اقلام آجیل خام از شهرهای دیگر همچنین البسه و کیف عرضه می شود که معمولا قیمت بهتری نسبت به بازار دارند.
وی خاطرنشان می کند: موضوع دیگری که وجود دارد ایاب و ذهاب به محل برگزاری نمایشگاه است که معمولا درمحل نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار میشود و شهروندانی که فاقد خودرو هستند با مشکلاتی برای رسیدن به نمایشگاه مواجه هستند.
ضرورت نظارت بر نمایشگاه های عرضه کالای نوروزی
رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اظهار نارضایتی از روند برگزاری نمایشگاه های فروش نوروزی به خبرنگارهمشهری می گوید: اینکه به صرف ارزان بودن خرید این نمایشگاه ها بر پا شود اما نظارت کافی وجود نداشته باشد نمی توان به نتایج موثر اقتصادی آن برای اقشار محروم امیدوار بود.
صمد حسن زاده ادامه می دهد: برخی شرکتهای کوچک که برند معتبری ندارند در این نمایشگاه ها کالاهایی عرضه می کنند که ظاهرا ارزان تر از برندهای معتبر است اما بسیار بی کیفیت بوده و خریداران متضرر می شوند چرا که با خرید از نمایشگاه امکان ارجاع کالا درروزهای آتی وجود ندارد و خریداران متضرر نیز نمی دانند چگونه باید زیان خود را جبران کنند.
وی با تاکید بر ضرورت نظارت بر نمایشگاه های عرضه کالای نوروزی تصریح می کند: برگزاری این نمایشگاه ها به ویژه در شهرهای کوچک برای اصنافی که امید به رونق خرید و فروش در شب عید دارند و معمولا کالای با کیفیت تری می فروشند زیان بار است و باید با نظارت جدی تر و حساسیت بیشتری در مورد برگزاری این نمایشگاه تصمیم گرفت.
برگزاری محدود نمایشگاه فروش کالای نوروزی در استان
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی می گوید: یکی از مطالبات شهروندان در روزهای پایانی سال برگزاری نمایشگاه های نوروزی است که بتوان اجناس را به قیمت پائینتر خریداری کنند و در همین راستا از ۱۵ اسفند نمایشگاه فروش نوروزی تنها در تبریز و درمحل نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار میشود و اجناس عرضه شده حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد تخفیف دارند وارائه تخفیف بیشتر برای رقابت هم امکان پذیر است.
غلامرضا راستی ادامه می دهد : با توجه به درخواستهای اصناف شهرستانها همچنین عدم استقبال شهروندان در شهرهای کوچک از نمایشگاه های نوروزی امسال مجوزی برای برپایی این نمایشگاه های فروش کالا در شهرهای دیگر استان داده نشده و امیدواریم این کار موجب رونق خرید و فروش در شب عید برای اصناف شهرستانی شود امادر تبریز با توجه به جمعیت بالا و تقاضای زیاد برپایی این نمایشگاه در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به مشکلات بهداشتی مورد اشاره شهروندان در نمایشگاه سال گذشته تبریز خاطر نشان می کند: در یک مورد عرضه پسته آلوده در نمایشگاه گزارش شده بود که سریعا جمع آوری شده و از ادامه فروش آن جلوگیری شد.