صد سینماهای کشور توسط حوزه هنری اداره می شود این آمار در آذربایجان شرقی درصد بالاتری را نشان می دهد و بنا به گفته مسئولان فرهنگی استان این میزان بیش از ۵۰ درصد سینماهای استان را در برمی گیرد. بنابراین حوزه هنری نقش موثری در ارتقای فرهنگ سینمایی بر عهده دارد. این در حالی است که وضعیت عمرانی سینماهای تبریز و استان در سالهای اخیربه ویژه در مرکز تبریز چندان مطلوب نبوده اما رویکرد اخیر حوزه هنری در ساخت پردیس سینمایی قدس نشان از توجه به حوزه عمرانی و زیر بنایی در سینما دارد و این توسعه نیازمند توجه به بعد کیفی نبیز دارد. سید محمد حسین بلاغی ، سرپرست حوزه هنری استان آذربایجان شرقی در گفتگو با همشهری به بیان برنامه های توسعه کمی و کیفی هنر سینما در استان در سال جاری پرداخته است.
حوزه هنری استان در زمینه سینمای استان و توسعه آن چه نقش و جایگاهی دارد؟
متولی اصلی سینما در کشورو استان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و سیاستهای کلی توسط این وزارتخانه تعیین می شود اما حوزه هنری به عنوان یکی از اصلی ترین بهره برداران سینمایی در استان و فعال عمده در زمینه عمران و ساخت سینماها به دنبال ترویج فرهنگ سینمایی بوده و خوشبختانه در استان نیز گامهای موثری در سالهای اخیر برداشته و اکنون بیش از ۵۰ درصد سینماها در تبریز و استان معلق به این مرکز بوده و ۱۰ سینما را مدیریت می کنیم.یکی از موضوعات اصلی در حوزه سینما داری و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری حضور و مشارکت هنرمندان در این حوزه است به نحوی که امسال ۵ فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه ای توسط هنرمندان استان در سه حوزه آسیبهای اجتماعی ساخته می شود که در سینما ها و قبل از اکران فیلمها همچنین در فضای مجازی امکان پخش دارد.
چه برنامه هایی از نظرتوسعه عمرانی در حوزه سینماهای استان در سال جاری دارید؟
یکی از اصلی ترین برنامه های ما در حوزه عمرانی مربوط به ساخت و ساماندهی پردیس سینمای ۲۹ بهمن تبریز است که مجموعه فاخری خواهد بود همچنین با توجه به فقر سینمایی در شهرستانهای استان ساخت و ساماندهی سینما در سراب و مراغه را مدنظر داریم که درهمین زمینه سه سینما در مراغه در قالب یک پردیس به ارائه خدمات خواهند پرداخت.اما موضوع مهم در این زمینه تامین بودجه های لازم است و به نظر می رسد مطالبه عمومی شهروندان و رسانه ها می تواند راه را برای افزایش بودجه های سینمایی فراهم کند.
یکی از موضوعات مهم در زمینه سینما اقتصاد آن و توانایی شهروندان در پرداخت هزینه بلیط سینما است در این زمینه آیا قیمت بلیط تغییر خواهد داشت یا خیر ؟
قیمت بلیط خارج از صلاحیت این حوزه است اما معمولا قیمتهای بلیط حوزه هنری استان پائینتر از سینماهای دیگر هم سطح است مثلا در حالی که قیمت بلیط درسینمای هم سطح پردیس ۱۲ هزار تومان است اما در این سینما قیمت بلیط ۸ هزار تومان است واگر در سال ۹۸ افزایش قیمتی صورت بگیرد نهایت تلاش ما این است که این قیمت در حدود ۱۰ هزار تومان بیشتر نباشد.
سال گذشته برخی حمایتها درزمینه ارائه بلیط رایگان یا نیم بها به شهروندان یا دانش آموزان وجود داشت امسال این روند چگونه خواهد بود؟
سال گذشته به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ۱۵ هزار بلیط رایگان یا نیم بها در تبریز و استان توزیع شد امسال هم این حمایتها صورت خواهد گرفت و با توجه به اینکه اغلب دانش آموزان تمایل دارند تا قبل از ظهر از سینما استفاده کنند امکان حمایت بیشتر وجود دارد بلیطی که در اختیار دانش آموزان قرار داده شده تا ۵۰۰ تومان هم رسیده که این کار با هدف حمایت از هنر سینما است.همچنین امسال هم به مناسبتهای مختلف اکران فیلم برای گروه های مختلف به صورت رایگان صورت می گیرد که از آن جمله اکران فیلم جهان پهلوان تختی برای اصحاب فرهنگ و هنر است.یکی از نقاط مهمی که وجود دارد تامین منافع فیلمسازان است در حالی که ۵۰ درصد درآمد فروش فیلم مربوط به سازندگان است و ما از حق خود صرفنظر می کنیم و در واقع فیلمهای نیم بها به صورت رایگان اکران می شود و هیچ سودی نمی بریم.
در سال گذشته بخش خصوصی حضور پر رنگی در عرصه سینمایی استان و ساخت سالن های سینمایی داشت امسال هم این روند ادامه خواهد داشت و آیا این حضور برای آنان توجیه اقتصادی دارد؟

احمدپور, [۰۸.۰۴.۱۹ ۱۳:۳۵]
سیاست کلی در کشورو استان عهده دار شدن فعالیتها توسط بخش خصوصی است و تجربه موفقی در این زمینه داشته ایم و بخش خصوصی حضور موثری در این بخش داشته که راه اندازی سینما در مجتمع ستاره باران تبریز از این جمله است با توجه به سود آوری این صنعت برای بخش خصوصی امسال هم سینما در مجتمع لاله پارک راه اندازی خواهد شد ضمن اینکه این مجتمع های سینمایی در بخش های دیگری هم درآمد خواهند داشت.
برخی سالنهای سینمای بخش خصوصی در تبریز در سالنهایی راه اندازی شده اند که اصولا برای پخش فیلم ساخته نشده اند آیا در سالجاری برای ارتقای کیفی این سالنها برنامه ای دارید؟
یکی از برنامه های مهم ارتفای کیفی این سالنها است و تماشاگران هم این ارتقای کیفیت را درک می کنند بنابراین اگر سرمایه گذار بخش خصوصی مایل به ادامه کار در این حوزه است باید سرمایه گذاری کیفی را هم انجام دهد تا تماشاگران هم استقبال کنند در سال جاری در افزایش کیفی این سالنها برنامه ریزی داریم.
برای سایر شهرهای استان هم برنامه ای برای توسعه سینماها دارید؟
علاوه بر سراب و مراغه که امسال برنامه های عمرانی خواهیم داشت در شهرهای دیگری مانند میانه هم برنامه ارتقای کیفی سینماها را در دست مطالعه داریم و سالن سینمایی که در این شهر وجود دارد می تواند به مجموعه ای بهتر مبدل شود.