۵ پروژه مهم نیمه تمام در آذربایجان شرقی در آستانه اتمام یا تعیین تکلیف نهایی قرار دارند.

پروژه های نیمه تمام از آغاز دولت یازدهم در آذربایجان شرقی به عنوان یکی از معضلات اداره استان خود را نشان داد. پروژه هایی که در مورد آن آمار و ارقام مختلفی ذکر شد ارقامی که برخی از دهها هزار میلیارد تومان و ۳۰ هزار پروژه هم بالاتر رفت و در برخی موارد به چند پروژه مهم محدود شد. اما در سالهای اخیر ناتمام ماندن  پروژه هایی مانند خط راه آهن تبریز- میانه ، متروی تبریز، خط دوم آب شرب به تبریز ، اتوبان تبریز- اهر و اتوبان تبریز- ارومیه موجب انتقادات زیادی به دولت شده و با توجه به ارتباط این پروژه ها با سلامت و رفاه عمومی مطالبات مردم و نمایندگان آنان در این زمینه هر روز پر رنگتر شده است.

انتقاد مستقیم نمایندگان از عدم اتمام پروژه ها و ارائه راهکارهای جدید

انتقاد از پروژه های نیمه تمام در استان منحصر به نمایندگان اصولگرا نبوده و نمایندگان اصلاح طلب و حامی دولت نیز زبان به گلایه از عدم اتمام این پروژه ها بودند. مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس ، محمد اسماعیل سعیدی، بیت الله عبدالهی  و معصومه آقاپور جزو نماینده هایی بودند که به این وضعیت انتقاد داشتند از نگاه نماینده های معترض به این وضعیت تزریق منابع مالی و واگذاری بخشی از پروژه ها به بخش خصوصی و نهادهای غیر دولتی می تواند راهگشای اتمام پروژه ها باشد. نگاه ملی و اجماع بر روی این پروژه ها و قرار گرفتن این پروژه ها در ردیف پروژه های ملی راهکار دیگری بود که نماینده های مجلس  به آن صحه گذاشته اند.

البته رویکرد نماینده های استان در مجلس به انتقاد محدود نشده و در چند نوبت تذکر نماینده ها به عالی ترین مسئولان اجرایی کشور نیز صورت گرفته که نشان از اهمیت این پروژه ها در ارتقای سلامت عمومی و رفاه شهروندان دارد.

تامین مالی رویکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی  در استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه دولت سالانه حدود هزار میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی به پروژه های استانی تخصیص می دهد می گوید: امسال حدود ۵۰ درصد این اعتبارات تخصیص پیدا کرده که البته باید ۵۰۰میلیارد تومان اعتبارات غیر نقدی و اسناد خزانه ای را هم به این رقم اضافه کرد و با در نظر گرفتن اعتباراتی که به دستگاه های بزرگی چون اموزش و پرورش و دانشگاه ها اختصاص داده می شود و ردیف ملی دارد مجموع این اعتبارات به ۱۰ هزار میلیارد تومان سالانه می رسد و به عبارت دیگر دولت سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان برای آذربایجان شرقی اعتبار می دهد.

داود بهبودی با اشاره به پروژه های نیمه تمام استانی می گوید: یکی از مهمترین این پروژه ها پروژه راه آهن تبریز – میانه است که مطالبه جدی شهروندان استان است و در حال حاضر تا بستان آباد رسیده و سپس به تبریز در شهرک خاوران خواهد رسید اما مشکل اصلی در این پروژه یکی عدم تکمیل ساختمان ایستگاه بستان آباد و دیگری عدم تامین ورقهای فولادی پل های مسیر است.

وی خاطر نشان می کند: در سفر اخیر رئیس جمهور و سپس نوبخت به استان در این زمینه اعتبارات نقدی ۵۰ میلیارد تومانی برای خرید ورق های فولادی اختصاص پیدا کرد و قبل از آن نیز ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی تخصیص داده شده بود.با این شرایط تا دو ماه آینده قطار تبریز –تهران تا بستان آباد می رسد و تا پایان سال قطار به تبریز خواهد رسید.

وی با اشاره به وضعیت پروژه متروی تبریز بیان می کند: در حال حاضر ۱۳۰۰نفر در زیر زمین در این پروژه در حال فعالیت هستند وبا وجود مشکلات مالی این پروژه ادامه دارد اما تلاش داریم ردیفی ملی در بودجه سال ۹۹ برای این پروژه از دولت بگیریم و خبر خوبی به مردم تبریز بدهیم.

وی خاطر نشان می کند: پیش بینی این است که خط اول متروی تبریز تا دهه فجر کامل شود وخط دوم در مسیر سه راه امین تا قراملک هم در حال تکمیل است و در صورت تامین منابع مالی در بودجه ۹۹ برای خط سوم هم می توانیم با سرعت قدم برداریم.

وی همچنین از تخصیص اعتبارات مالی برای خط دوم آب رسانی تبریز خبر داده و بیان می کند: حدود ۸۰ کیلومتر این پروژه به اتمام رسیده و با توجه به اهمیت این پروژه در تامین آب شرب تبریز سرمایه گذاری نقدی خوبی در طول چند سال گذشته بر روی آن صورت گرفته است.

مشارکت با بخش خصوصی و همراهی مردم برای اتمام پروژه ها

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در سالهای گذشته رویکرد پروژه های مشارکتی به عنوان یک راهکار برای اتمام پروژه ها در نظر گرفته شده بیان می کند: تنهادر سال جاری ۷۸۹ پروژه مشارکتی در استان داشته ایم که به بهره برداری رسیده که از مهمترین این پروژه ها می توان به پروژه های آزاد راهی و جاده ای اشاره کرد که در آن تامین منافع سرمایه گذار و بازگشت سرمایه آنان نیز مورد توجه بوده که بخشی از آزاده راه تبریز- بازرگان و آزاد راه تبریز- سهند در همین زمین بوده است.

جواد رحمتی ادامه می دهد:  295 پروژه نیز با همکاری دهیارهای و اعتباراتی که داشته اند در استان در حال انجام هستند و با توجه به مشارکت مردم و خیران در برخی پروژه ها سعی میشود مشارکت های عمومی و خیران هم در پروژه ها جلب شود.

وی خاطر نشان می کند: البته باید توجه داشت که همه این پروژه ها امکان مشارکتی شدن  وجود ندارد به عنوان مثال امسال ۲۸کیلومتر از بزرگراه تبریز ارومیه زیر بار ترافیکی می رود  که با تامین اعتبار دولتی است و با اتمام قطعات تبریز- اهر ۹۰ درصد این پروژه هم به اتمام می رسد و رویکرد مسئولان استانی در این راستا مدیریت منابع مالی موجود و جدیت نظارت بر عملکرد پیمانکاران است به نحوی که چندین پیمانکار در مدت اجرای این پروژه ها خلع ید شده اند.