گزارش اختصاصی صنعتیمیز

متاسفانه شاهد افزایش شدید مصرف قلیان درمیان دختران تبریزی هستیم و بر اساس آخرین آمار ۳٫۶ درصد از آقایان در آذربایجان شرقی قلیان می کشند که بسیار خطرناک است.

گردش روزگار جوانان و دانش آموزان و دانشجویان به ویژه دختران و زنان تبریزی را پای چه بساط هایی که ننشانده است،مزاجشان عوض شده قلیان به جای سیگار،دود به جای دود، وارد قهوه خانه که می شوی فضا پر از دود و همهمه و قل قل قلیان است.دانش آموزی را می بینی که در راه مدرسه مسیر عوض کرده و مشغول پک زدن به قلیان است،کمی آن طرف تر چند دانشجو به بهانه تفریح و جوانی و عشق و حال دود قلیان را وارد ریه های خود می کنند چرا که می گویند تنها دودی است که کسی به آن گیر نمی دهد و بدتر از همه اینها وارد سفره خانه ای در اطراف شهر تبریز که می شوی ،دختران و زنانی را می بینی که روی تخت سفره خانه سنتی در کنار خوردن آبگوشت سنتی،پکی هم به قلیان میوه ای با طعم سیب یا پرتقال و نعناع میزند و کمی آن طرف تر خانواده ای را می بینی که آقا و خانوم و بچه نوجوانشان همگی تفریحی قلیان سفارش داده اند و با چه خوشی و خنده ای دود را وارد بدنشان می کنند اینجاست که متوجه می شوی قبح قضیه بسیار شکسته و دود آتش قلیان به چشم و ریه خیلی ها می رود و قرار هم نیست که دست بردارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز و رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی می گوید: هر فرد مصرف کننده قلیان در هر بار مصرف، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار دریافت می کند چرا که قلیان برابر هفتاد نخ سیگار است.

«دکتر جعفر صادق تبریزی » اضافه می کند: بیش از ۴ هزار سم در قلیان وجود دارد و اینها می توانند باعث بیماریهای دهان و دندان،سیستم گوارش وبیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان ها شوند. همچنین قلیان به ایجاد دیابت،افزایش فشارخون، افزایش زخم معده کمک می کند و محیط مرطوب زغال قلیان بهترین محیط کشت برای میکروب هاست و از طرفی میکروب ها با رشد در لوله قلیان و ورود شان به بدن فرد ، او را دچار عفونت های ریوی می کند.

وی همچنین بیان می کند: اگر فویل آلومینیومی که در قلیان استفاده می‌شود کیفیت خوبی نداشته باشد، با زغال در حال سوختن واکنش می دهد و موادسرطان‌زایی تولید می‌کند که موجب سرطان می‌شود.

تبریزی با اشاره به اینکه دود قلیان بسیار مضر است هشدار می دهد :اگر خانم بارداری در محیطی قرار بگیرد که دود قلیان را استنشاق کند، این دود باعث ناقص الخلقه شدن جنین او می شود و اثرات منفی روی او می گذارد و از طرفی این دود باعث اختلالات رشد  و به ویژه رشد هوشی جنین نیز می شود.

وی به وجود تصورات غلط در مورد مصرف قلیان اشاره می کند و می افزاید: بر خلاف تصور عمومی که عده‌ای معتقدند وجود آب قلیان جلوی مواد مضر و سمی آن را می‌گیرد،‌ بیشتر این مواد سمی از جمله نیکوتین و خاکستر وارد ریه می‌شوند و به خاطر دم‌های عمیقی که فرد  برای جذب دود می‌زند،‌ تخریب‌های جدی به حبابچه‌های ریه وارد می‌شود.

تبریزی از قانون های موجود برای مدیریت و نظارت بر مصرف قلیان سخن به میان می آورد و می گوید فروش یا عرضه قلیان به افراد زیر هجده سال ممنوع است و در اماکن عمومی مثل رستوران ها و سفره خانه ها هم نباید قلیان عرضه شود.و از اجرای این قانون ها در استان که سوال می کنی می گوید: نظارت ها بر مصرف قلیان در کشور از اردیبهشت امسال تشدید می شود و در استان ما هم از اواخر اردیبهشت ماه با همکاری ارگان های ذیربط این نظارت ها صورت می گیرد.

وی ادامه می دهد: متاسفانه شاهد افزایش شدید مصرف قلیان درمیان دختران تبریزی هستیم و بر اساس آخرین آمار ۳٫۶ درصد از آقایان در آذربایجان شرقی قلیان می کشند که بسیار خطرناک است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی  نیز می گوید: قهوه خانه ها یکی از محل هایی که همواره دغدغه ما بوده  چرا که قلیان و سیگار به نوعی سرمنشا و آغاز آسیب های مثل اعتیاد و انحرافات اجتماعی است و اکثر معتادان از سیگار و قلیان شروع کرده اند و قلیان برای جوانان و نوجوانان وسوسه انگیز است و از طرفی بعضی قهوه خانه ها به محل هماهنگی و ارتباطات معتادان نیز تبدیل شده است.

«محمد علی نصرتی » اضافه می کند: این روزها دیده می شود که دختران و زنان در محل های عمومی و گاه  قهوه خانه ها قلیان مصرف می کنند و گرایش جوانان  استان به خصوص دختران به کشیدن قلیان افزایش یافته است و حتی در مواردی از پسران نیز پیشی می گیرند.

وی  به افزایش مصرف قلیان در دانش آموزان و دانشجویان آذربایجان شرقی  اشاره می کند و می گوید قهوه خانه از روی منفعت طلبی قلیان را برای نوجوانان کم سن و سال که ۱۴ یا ۱۵ سال بیشتر ندارند سرو می کنند که این خلاف قانون و مقررات است و یا دیده می شود سفره خانه ها برای زنان و دختران قلیان ارائه می کنند که این نیز ممنوع است.

وی به اقدام مسئولان استان  برای تعطیلی قهوه خانه ها در سال های پیش اشاره می کند و می افزاید :این موضوع به دلایلی مثل نبود تبلیغات، اقناع نشدن صاحبان قهوه خانه ها،بیکار شدن آنها و نبود گفتمان، موفق نبود و اجرای صحیح آن را منوط به تغییر کاربری قهوه خانه ها و استفاده از فضای آنها برای کاربری های مثبت مثل رستوران می داند.

نصرتی فرهنگ سازی در جامعه و تببین مضرات قلیان توسط پزشکان و کارشناسان ونظارت جدی مسئولان و سازمان های مربوطه را از دیگر موارد مورد نیاز برای تعطیلی قهوه خانه ها می شمارد.

در حال حاضر افزایش مصرف قلیان درمیان جوانان و به خصوص دختران تبریزی که شهری مذهبی با فرهنگ اجتماعی ویژه است به یکی از دغدغه های مسئولان فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است چرا که تبریز به عنوان یک کلان شهر با ماهیتی مذهبی از اینگونه مسائل مبرا بوده و زنان و دختران این شهر به عفت و حیای ویژه شهره بوده اند.

سمیه رمضانی