از روزهای گذشته کاهش قیمت ارزو به دنبال آن طلا در بازار شروع شده و بسیاری از شهروندان تبریزی با فروش دلار و طلاهایی که برخی در قیمت های نجومی و با فروش خانه و زمین خود خریداری کرده بودند سعی در جلوگیری از زیان بیشتر دارند برخی هم معتقدند این شرایط موقتی است و ممکن است دوباره دلار به قیمت های بالای ۲۰ هزار تومانی نیز برسد این عده از شهروندان هرچند تعدادشان کم است اما به دقت اخبار و تحلیل های مختلف اقتصادی را دنبال می کنند. اما از آنجایی که سپرده گذاری در بانکها در میان شهروندان تبریزی به نسبت کلان شهرهای دیگر کمتر است و تبریزیها بیشتر تمایل دارند اندوخته های طلا و ریال را نزد خودشان نگاه دارند، بنابراین خطری دیگر سپرده ها را تهدید می کند چنانچه سردار حسن خانی فرمانده نیروی انتظامی استان نسبت به این رفتار اقتصادی شهروندان تبریزی هشدار داده و این کار راموجب اخلال در امنیت منازل و تسریع کار سارقان دانسته است. اما در روزهای اخیر اغلب شهروندان تبریزی به دنبال سرمایه گذاری در موارد دیگر هستند که بازار بورس و مسکن بیشتر اقبال را در این میان به خود اختصاص داده که هر یک از این موارد مخاطرات خاص خود را به دنبال داردو به علت ناآشنا بودن تازه واردها با این بازارها می تواند موجب نابودی سرمایه هرچند اندک آنان باشد.
هجوم به بازار بورس و ناآشنا بودن با این بازار
یمی از مدیران شرکتهای کارگزاری بورس فعال در تالار بورس تبریز می گوید: در روزهای اخیر با هجوم سرمایه گذاران جدیدی مواجه هستیم که حتی کد معاملاتی هم ندارند و باید برای آنان کد معاملاتی جدید اخذ شود تا بتوانند سهام خریدو فروش کنند این افراد با سرمایه های ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی و گاه بیشتر به بازار سهام آمده اند و متاسفانه اغلب ناآشنا با بازار هستند.
سعید نامور با بیان اینکه تشکیل صف خرید برای یک سهم به معنای رشدآن سهام نیست اظهار می کند: برخی سهامداران خرد و تازه کاراصرار دارند تا برای آنان از سهام هایی که صف خرید برایشان شکل گرفته خرید کنیم و یا به توصیه افرادی که در تالار پرسه می زنند رفتار می کنند که می تواند عواقب نامطلوبی داشته باشد.
وی اذعان می کند: بارها مشاهده شده که سهامداران خرد درآخرین لایه های صف خرید قرار گرفته اند و زمانی که سهام را در بالاترین قیمت خریداری کرده اند ، آن سهم در صف فروش قرار گرفته و به راحتی چند درصد از سرمایه شان را از دست می دهند.
وی با بیان اینکه شرکتهای کارگزاری نمی توانند عملا در نقش مشاوره و تضمین دهنده سود برای سهام ایفای نقش کنند ، تصریح می کند: ما فقط شرکتهای کارگزار هستیم یعنی سهامی را که مشتری درخواست خرید یا فروش را دارد به همان قیمت اعلامی مشتری خرید و فروش می کنیم و گاه ممکن است قیمت درخواستی مشتری با جو بازار متفاوت باشد که در این شرایط زمان بیشتری باید صرف شود تا قیمت درخواستی مشتری لحاظ شود.
این فعال بورس پیشنهاد می کند: اگر خریداران جدید با بازار بورس ناآشنا هستند و از طرف دیگر افراد یا شرکتهای مسلط به بازار را نمی شناسند و با آنان همکاری ندارند نباید وارد بازار شوند چرا که وارد بازار پرریسکی می شود که می تواند منجر به نابودی بخش زیادی از اندوخته آنان شود.
حضور سود جویان در بازار مسکن
یکی از مشاوران املاک منطقه خاوران تبریز به خبرنگارهمشهری می گوید: در یک هفته اخیر تعداد زیادی از شهروندان برای خرید زمین و مسکن ارزان قیمت مراجعه می کنند زمین هایی که زیر ۵۰ میلیون تومان قیمت دارند بیشترین خریدار را دارد و اکثراین زمین ها در روزهای اخیر رشدی ۵۰ درصدی را داشته اند.
رسول بزرگ نیا ادامه می دهد: در حال حاضر برخی سودجویان حواله هایی صوری تهیه کرده اند و زمین های مختلف در اطراف تبریز را با قولنامه های دست نوشته معامله می کنند این حواله ها میان شهروندانی که ناآشنا به بازار مسکن هستند خرید و فروش می شود در حالی که هیچ تائیدی برای وجود این زمین ها وجود ندارد.
رونق خریدو فروش خانه های روستایی حاشیه تبریز
یکی از مشاورین املاک روستای آناخاتون به خبرنگارهمشهری می گوید: افزایش مراجعات شهروندان تبریزی برای خرید خانه و مغازه در این روستای شمال غربی تبریز افزایش پیدا کرده و به طور متوسط قیمت مغازه های ۱۵ میلیون تومانی در این روستا افزایش ۲۰ درصدی را نشان می دهد.
علی باقروند تاکید می کند: این مغازه ها پس از خریداری به صورت خالی رها می شوند وشهروندان این مغازه ها را به عنوان یک کالای سرمایه ای رها می کنند ، علاوه بر این خانه ها قطعه زمین های حصار شده و حصار نشده ای هم هستنند که سند رسمی ندارند و تنها به صورت قولنامه ای معامله می شود.

ضرروت هوشیاری شهروندان و همکاری مشاوران املاک
رئیس اتحادیه مشاورین املاک تبریز می گوید: خرید و فروش در املاکی که در محدوده تبریز قرار دارند با دقت توسط این اتحادیه رصد می شود و افزایش مقطعی و بی مورد قیمتها گاه خارج از کنترل این اتحادیه بوده و برخی شهروندان بدون مراجعه به مشاورین املاک خرید و فروش می کنند.
اسماعیل نعمتی تاکید می کند: مشاورین املاک هر منطقه موظف به کنترل مدارک مالکیت و اصالت زمین در هنگام تنظیم سند هستند وبا توجه به قولنامه ای بودن برخی املاک تبریز به ویژه در مناطق حاشیه ای شهر باید حساسیت زیادی در این زمینه اعمال شودکه توصیه های لازم به همکاران شده است.
وی از شهروندان تبریزی می خواهد تا از رفتارهای هیجانی در خرید املاک کوچک همچنین حواله های زمین خوداری کرده و بیان می کند: قبل از خرید حواله های زمین در اطراف تبریز باید از شهرداری مربوطه استعلام لازم اخذ شده و بدون تائید شهرداری مربوطه این اقدام صورت نگیرد در حال حاضر برخی کپی برداری از حواله های غیر واقعی برای شهروندان دردسر ساز شده است.