گروه صنعتی ماشین‌سازی تبریز بیش از هر چیز به حمایت مسئولان و رسانه ها برای بقای خود نیاز دارد.

گروه صنعتی ماشین‌سازی یکی از بزرگترین کارخانه‌های تبریز و تولیدکننده انواع ماشین‌های صنعتی است. کارخانه‌ ماشین‌سازی از آغاز راه‌اندازی همواره به عنوان قطب صنعتی شمال‌غرب کشور و مادر کارخانه‌های گسترده صنعتی تبریز شناخته می‌شد چرا که این کارخانه از نخستین کارخانه‌های مدرن آذربایجان بود. در گذشته کارخانه‌ماشین سازی وضعیت مطلوبی داشت به طوری که میزان تولیدات و صادرات این کارخانه رو به رشد بود اما در سال‌های اخیر ناگهان به دلیل دگرگونی‌های گسترده در چارچوب مدیریتی گروه صنعتی ماشین‌سازی تبریز دوره افول قطب صنعت آذربایجان از نیمه‌های دهه هشتاد شروع شد..در حال حاضر با توجه به وضعیت موجود کارخانه ماشین‌سازی تبریز، مسئولان امر باید با هم‌افزایی و هم‌فکری راهکارهایی ارائه کنند تا این کارخانه از بحران عبور کند چرا که سالهاست افراد زیادی در این کارخانه مشغول به کار هستند و در صورت هر گونه تغییر در شرایط، عواقب اقدام‌ها به صورت مستقیم در تبریز تاثیرگذار خواهد بود. در تصمیم‌گیری‌ها باید به این نکته نیز توجه شود که علاوه بر جایگاه و قدرت کارخانه ماشین‌سازی در این منطقه، مردم تبریز انتظار دارند با گذشت زمان و مدیریت صحیح این مجموعه توسعه یافته و پیشرفت کند. مدیریت این کارخانه و واگذاری آن یکی از داغ ترین مباحث روز اقتصادی استان است. عده ای اعتقاد دارند واگذاری آن به بخش خصوصی کار صحیحی نیست و عده ای معتقد به حضور فعال بخش خصوصی در این کارخانه هستند.


از سوی دیگر آینده کارخانه ماشین‌سازی به عنوان کارخانه مادر در استان وبحران فعلی آن یکی از موضوع‌های مهم و دغدغه نمایندگان تبریزاست. پس از آخرین واگذاری کارخانه به بخش خصوصی موضوعات جدیدی مطرح شده و اتهاماتی متوجه مالک جدید این کارخانه شده ، موضوعاتی که بنا به اعلام نظر مسئولان قضایی تنهادر مرحله رسیدگی قرار دارد و تا کنون جرمی ثابت نشده است. دراین میان گزارشهای میدانی خبرنگارهمشهری از کارخانه حاکی از ادامه کار حدود ۱۰۰۰ هزار نفر از کارگران تبریزی در این مجموعه بزرگ است مجموعه ای که با وجود تمام مشکلات هنوز به کار خود ادامه می دهد و با وجود بحرانهای مختلف اقتصادی و صنعتی ، کمبود مواد اولیه و مشکلات دیگر چرخ های این کارخانه می چرخد برای مردم استان و علاقه مندان به صنعت نیز این موضوع از اهمیت خاصی برخودار است چرا که مهمترین موضوع در حال حاضر حفظ برند ماشین سازی به عنوان یکی از پر افتخارترین مجموعه های صنعتی استان حتی کشور است. در این میان برخی شیطنتهای رسانه ای و تسویه حسابهای شخصی و بداخلاقیهایی که نباید صورت گیرد در نهایت به ضرر صنعت استان و افزایش بیکاری در استان قلمداد می شود.
در روزهای اخیر اظهارنظرهایی منتسب به شهاب الدین بی مقدار” نماینده مردم تبریز ، اسکو و آذرشهر در نشست با نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز از سوی برخی رسانه ها منتشر شد که نحوه انعکاس آن از سوی برخی رسانه ها موجب شده تا کارگران این مجموعه در مورد ادامه کار خود با اماو اگرهایی روبرو شوند.این در حالی است که این نماینده مجلس در گفتگو با همشهری با بیان اینکه اظهارات فوق در پاسخ به سوال یکی از رسانه ها صورت گرفته گفت: بنده به صراحت اعلام کردم که در زمینه اتهاماتی که به مالک کارخانه ماشین سازی وارد شده باید دستگاه قضایی بررسی های لازم را انجام دهد و تا کنون نیز جرمی ثابت نشده و نمی توان نام مجرم به این شخص اطلاق کرد.
وی عنوان نمود: مسئولان ارشد باید برای ادامه کار این کارخانه به بهترین وجه ممکن تلاش کنند و نمایندگان تبریز نیز در این زمینه حمایت های لازم را خواهند داشت.
وی در پاسخ به این سوال که این گونه موضع گیریها موجب تضعیف موقعیت کارخانه و به خطر افتادن ادامه کار کارگران می شود یا نه تاکید کرد: ما همواره مدافع جامعه کارگری بوده و از ادامه کارو تولید در این مجموعه بزرگ صنعتی حمایت می کنیم ضمن اینکه پرداخت به موقع حقوق کارگران یکی از اصلی ترین خواسته های ما نیز است.
روال عادی فعالیت کارخانه ماشین سازی تبریز
مدیر عامل کارخانه ماشین سازی تبریز به خبرنگارهمشهری می گوید: این کارخانه در حال حاضر به صورت عادی و با روال سابق به کار خود ادامه می دهد و هر هفته ۱۵ دستگاه جدید در این کارخانه تولید میشود.که در ماه بیش از ۶۰ دستگاه تولید داریم.
نصیر شکرانه ادامه می دهد: در زمینه صادارات نیز محموله صادراتی به کشور آلمان خواهیم داشت و در آینده نزدیک ۹ دستگاه به آلمان صادر می کنیم و برای کشور ترکیه نیز ۵۰ دستگاه درخواست از طرف کشور مزبور صورت گرفته که برای سال آینده برنامه ریزی میشود.

وی عنوان می کند: سرمایه گذاری در کشورهای دیگر از جمله سوریه نیز مورد توجه است و بر روی بازارهای کشورهای همسایه از جمله آذربایجان سرمای گذاری شده است.
وی تاکید می کند: در زمینه پرداخت حقوق کارگران و کارکنان نیز مشکل چندانی وجود ندارد و تلاش می کنیم تا حقوق کارگران را به صورت مستمر و منظم پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه درزمینه نوسازی کارخانه نیز اقدامات موثری صورت گرفته بیان می کند: درزمینه نوسازی بخشهای فرسوده از جمله آهنگری این کارخانه که ۱۲ سال بود تعطیل شده بود اقدامات موثری صورت گرفته و قراردادهایی برای تجهیز آن منعقد شده که نوید بخش تحولات موثر در این کارخانه است.