با وجود اینکه آغازین روزهای سال جاری وقوع سیل ابتدا در استان گلستان و سپس استانهای مرکزی و جنوبی کشور از جمله لرستان و خوزستان همه را شوک زده کرد اما از همان روزهای تعطیلات سیل کمکهای دولتی و خیران همچنین کمکهای سازمان دهی نشده مردمی به این مناطق سرازیر شد. با توجه به تجربه ناخوشایند کمک به زلزله زدگان کرمانشاه اینبار مسئولان کشوری پیشگام شده و از مردم و خیران خواستند تا کمکهای خود رابه صورت سازماندهی شده و از طریق جمعیت هلال احمر به سیل زدگان برسانند، تدبیری که با استقبال مردم و چهره های مشهور هم همراه شد و در همان روزهای نخست اطلاعیه های مربوط به شماره حسابهای بانکی فردی اعلامی از سوی خیران به صورت واحد به شماره حساب هلال احمر تغییر یافت. اما در آخرین روزهای هفته گذشته هم بر اساس اعلام ستاد مرکزی اربعین، آذربایجان شرقی به عنوان استان معین منطقه سیل‌زده ایلام معرفی شد.
اعزام موکب شهدای آذربایجان شرقی به لرستان
پس از اعلام این موضوع موکب شهدای آذربایجان شرقی برای خدمت‌رسانی به هموطنان سیل‌زده با بدرقه مسئولان استانی عازم شهرستان سیروان از توابع استان ایلام شد، این موکب با حضور ۲۵ نفر با یک دستگاه اتوبوس عازم ایلام شد و از روز پنجشنبه به مدت یک ماه روزانه ۹ هزار وعده غذایی در بین سیل‌زدگان این منطقه توزیع می کند .بنا بر اعلام مسئولان هماهنگی‌های لازم برای اعزام دیگر موکب‌های آذربایجان شرقی به استان ایلام برای خدمات رسانی در این منطقه انجام شده است.
آمادگی هلال احمر آذربایجان شرقی برای استقرار تیم های امدادی در لرستان یا خوزستان
مدیر عامل جمعیت هلال احمر اذربایجان شرقی در گفتگو با همشهری با بیان اینکه از آغازین روزهای سیل در کشور جمعیت هلال احمر در کنار سیل زدگان بوده است می گوید: تا اواخر هفته گذشته کمکهای غیر نقدی در قالب ۱۱ تریلی ، ۱۲ خودروی ۱۰ تن و یک وانت نیسان به مناطق سیل زده کشور اعزام شده که در این میان کمکهای غیر نقدی مردمی هم شامل ۷ خودروی ۱۰ تن و ۵ وانت نیسان بوده است.
سعید کنعانی ادامه می دهد: با توجه به اینکه موکب های اربعین استان به عنوان معین استان لرستان در کمک به سیل زدگان تعیین شده و دستور العملی مبنی بر حضور هلال احمر استان در این مناطق صادر نشده تیم های امدادی استان به این مناطق اعزام نشده اما به صورت کامل آماده حضور در این مناطق هستیم.
وی خاطر نشان می کند: یک تیم کامل شامل ۱۵ خودرو و یک خودروی فرماندهی و ۶۰ نفر امدادگر حرفه ای با تمام تجهیزات آماده اعزام هستند و در صورتی که اعلام شود ظرف مدت یک ساعت آماده ساماندهی و حضور در این مناطق هستیم.
وی یادآور شد: کمکهای مردمی و خیران به سیل زدگان سه استان گلستان ، لرستان و خوزستان قابل توجه بوده و تا کنون ۱۰۵ میلیون تومان به صورت کمک مستقیم از طریق واریز به هلال احمر استان جمع آوری شده ولی مجموع کمکهایی که از طریق واریز به شماره حساب هلال احمر کشوری صورت گرفته یا از طریق اپلیکیشن بوده هنوز به دست ما نرسیده است.
کنعانی از استقبال جامعه ورزشی و خیران همچنین اصناف از نقش هلال احمر در کمک رسانی به سیل زدگان خبر داده و ادامه می دهد: در روزهای اخیر کمکهای زیادی از شهرهای مختلف استان و از سوی خیران داشته ایم همچنین چند روز قبل هم جامعه ورزشی در سالن اقدمی کمکهای خود را جمع آوری کردند و جلسه ای هم با اصناف داشته ایم که مثمر ثمر بود و نشستی هم با هواداران تراکتور سازی داشتیم تا آنان نیز کمکهای خود را از طریق هلال احمر ارسال کنند.
وی از امکانات جدید کمک رسانی برای خیران خبر داده و بیان می کند: خیرانی که مایلند کمکهای نقدی آنان تحت نظارت خودشان به کالا مبدل شده و به مناطق ارسال شوند می توانند پس از وازیز نقدی به هلال احمر استان از این مرکز بخواهند تا کالای مورد نظررا خریداری و به این مناطق ارسال کنند.
وی همچنین از کمک های سایر دستگاه ها و شهرداری تبریز هم در کمک به سیل زدگان تقدیر کرد و گفت: این کمکها به صورت گسترده بوده و هر جا که از مسئولان استانی برای اعزام خودرو یا تجهیزات درخواست کرده ایم مدیریت ارشد استانی همکاری کرده است.
اعزام ماشین آلات سنگین از آذربایجان شرقی به مناطق سیل زده لرستان
درروزهای اخیر هم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی شش دستگاه ماشین آلات سنگین شامل کمپرسی، لودر وکمرشکن جهت آوار برداری به مناطق سیل زده استان لرستان اعزام کرد.
این دستگاه ها اصلاح معابر و کوچه‌ها و همچنین اصلاح کردن سطح خیابان‌های اصلی شهرها را بر عهده دارند.


بنا بر اعلام مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی تا زمانی که مردم لرستان و دیگر شهرستان‌ها به وضعیت عادی سکونت خود بازنگشته‌اند، این ماشین آلات به خدمات رسانی خواهند پرداخت.

اعزام ماشين آلات راهداری اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای آذربايجان شرقی برای بازگشايي راههای لرستان
همچنین درروزهای اخیر هم تعداد۱۴ دستگاه ماشین آلات راهداری اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان آذربایجان شرقی به منظوربازگشایی وترمیم راههای آسیب دیده ازسیل شهرستان بروجرد استان لرستان برای امکان ایجاد مجددترددهای ایمن به این استان اعزام شدند.
باتوجه به واگذاری مسئولیت بازگشایی وترمیم راههای شهرستان بروجرد به این اداره کل تعداد۱۴ دستگاه ماشین آلات راهداری شامل بیل مکانیکی ، لودر ، کمپرسی ۱۰ چرخ، گریدر، بولدوزر، بیل بکهو,، جرثقیل، سواری کمکدار ودودستگاه تانکرسوخت۵۰۰۰لیتری وآب ۱۰۰۰۰لیتری به همراه اکیپهای کارشناسی و تعمیرات ماشین آلات و۴۰ تخته پتووبالش به این استان اعزام شد.
به گفته مسئولان استانی عملیات بازگشایی وترمیم راههای اصلی شهرستان بروجرد به طول ۱۲۸ کیلومتر و ۵۴۰ کیلومتر راههای روستایی این شهرستان به تیم های اعزامی استان واگذار شده است.

اعزام دومین تیم امدادی شهرداری تبریز به مناطق سیل زده
پس از آنکه اولین گروه امداد رسانی شهرداری تبریز درروزهای نخست سال جاری به استان گلستان اعزام شده بود چند روز قبل هم دومین تیم امدادی شهرداری تبریز به مناطق سیل زده به استان لرستان رسید.
این کاروان امداد رسانی متشکل از پرسنل سازمان مدیریت پسماند و آتش نشانی است که اکنون نزدیک به ۱۰ روز است در لرستان حضور دارد.از مجموع کاروان ۱۵ نفره امداد رسانی شهرداری تبریز به هموطنان سیل زده، ۱۲ نفر از پرسنل سازمان مدیریت پسماند و سه نفر از آتش نشانان شهرداری تبریز هستند که به صورت داوطلبانه به این ماموریت اعزام شده اند.
ساماندهی کمکهای دستگاه های دولتی توسط مدیریت بحران استان
مدیر بحران آذربایجان شرقی با بیان اینکه از آغازین روزهای سیل در مناطق مختلف کشور مدیریت بحران استان علاوه بر نظارت و رصد وضعیت سیل در استان کمک به استانهای دیگر را هم مدنظر داشته است می گوید: با توجه به ضرورت مدیریت واحد در این حوزه مقرر شده کمکها با هماهنگی استانداری آذربایجان شرقی و به صورت سازماندهی شده به این مناطق اعزام شود و نیازهایی که از سوی هلال احمر و دستگاه های امداد رسان اعلام میشود به دستگاه ها منتقل شده و این کمکها اعزام شوند.
محمدباقر هنربر با اشاره به وقوع سیل در استان‌های مختلف کشور و تعیین آذربایجان شرقی به عنوان استان معین اظهار داشت: معمولا در اینگونه حوادث نزدیکترین استان به عنوان استان معین انتخاب میشود با توجه به اینکه این وظایف از وزارت کشور ابلاغ می‌شود که با توجه به حوادث اخیر که موجب جان باختن تعدادی از هموطنان شد، همه نهادهای مرتبط استان در آماده باش کامل بوده و تا کنون نیز از سوی دستگاه های مختلف از جمله راهداری و بنیاد مسکن و دستگاه های دیگر کمکهای متعددی صورت گرفته اما تمرکز هدایت کمکهای نقدی و غیر نقدی بر عهده هلال احمر استان بوده و از دستگاه های دولتی و غیر دولتی خواسته شده با هلال احمر همکاری کنند.