مشکلات اقتصادی و کم رنگ شدن حمایتهای بیمه ای و درمانی همچنین مشکلات صنفی و تشکیلاتی  موجب شده تا جمعیت ۷۰۰ هزار نفری جامعه کارگری استان خواستار حمایتهای جدی تر مسئولان از خودشان هستند.

دغدغه های صنفی و معیشتی کارگران استان

رییس کانون انجمن های صنفی کارگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه  برنامه های هفته کارگر در استان باید به سمت حل مشکلات جامعه کارگری هدایت شود می گوید: اینکه برنامه های جشن در این هفته برگزار  شود ضرروی اما ناکافی است جامعه کارگری استان مشکلاتی دارد که موجب ناامیدی آنان به آینده می شود و ثبات شغلی آنان را به خطر می اندازد.

 ناصر چمنی با بیان اینکه کارگران استان امنیت شغلی مناسبی ندارند یادآور میشود: در حالی که پس از رایزنی های زیاد و جلسات متعدد افزایش ۳۶ درصدی حداقل حقوق تصویب شده اما این افزایش در مرحله اول با میزان تورم همخوانی ندارد و در مرحله بعدی برخی کارفرمایان این میزان حقوق را هم به کارگران پرداخت نمی کنند و آنان از ترس اخراج شدن اعتراضی نمی کنند.

وی تصریح می کند: چگونه است که کارگری پس از ۲۰ سال کار به راحتی اخراج می شود و کسی هم جوابگو نیست واگر تشکلهای صنفی کارگری تقویت شود امکان صیانت بیشتر از حقوق کارگران استان وجود دارد.

چمنی با بیان اینکه تشکیل تشکلهای صنفی پروسه ای طولانی و خسته کننده اداری دارد عنوان می کند: خواستار این هستیم که این فرایندها تسریع شود و کارگران صنایع مختلف بتوانند به راحتی تشکلهای صنفی تشکیل دهند نه اینکه کارگران با درخواستهای به حق خود در تاسیس انجمن های صنفی با خطر اخراج روبرو باشند.

وی عنوان می کند: بیش از ۹۵ درصد کارگران استان به صورت کار موقت و قراردادهای یکساله حتی کمتر کار می کنند و این شرایط می تواند برای کارفرمایان اختیارات نگران کننده ای در اخراج کارگران در پایان قراردادهای موقت ایجادکند.

وی یادآور میشود: مسئولان استانی به جای حضور درکارخانه های فعال و بدون مشکل در میان کارگرانی حاضر شوند که دچار مشکل و عدم دریافت حقوق بوده و خواستار مدیریت بیرونی مسئولان و حل مشکلات آنان هستند.

ضرورت  تامین رفاه کارگران

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی با بیان اینکه تمرکز خانه کارگر استان بر ارتقای حقوق دریافتی کارگران و تامین رفاه آنان است بیان می کند: یکی از حلقه های معیوب در جامعه کارگری استان شرکتهای واسطه ای است که به عنوان پیمانکار حقوق کارگران را پرداخت می کنند و هنوز دلیل ادامه کار این شرکتها برای فعالان کارگری مشخص نیست.

کریم صادق زاده با اشاره به برگزاری همایشها و تجمع های مختلف کارگری در استان و تبریز خاطر نشان می کند: جامعه کارگری به عنوان یک فرصت و نه تهدید در کنار مسئولان برای توسعه کشورو استان است و آنان هم انتظار دارند تا حقوق اولیه شان رعایت شده و مسائل رفاهی و معیشتی این جامعه ۷۰۰ هزار نفری تامین شود.

وی با انتقاد از روند واگذاری صنایع دراستان به بخش خصوصی تصریح می کند: این واگذاریها در گذشته روند مناسبی نداشته که نمونه های آن دراستان زیاد بوده و منجر به بیکاری کارگران و بحران در این صنایع شده و تاکید جامعه کارگری بر مدیریت صحیح دولت و پر هیز از واگذاری کارخانه هایی است که سهام آن در اصل متعلق به خود کارگران است.

وی در عین حال بر کاهش تنش میان کارگران و کارفرمایان تاکید کرده و عنوان می کند: تشکل های کارفرمایی به نسبت کارگران تعداد بیشتری دارند و ما نیز به دنبال تقویت ۶۰۰ تشکل کارگری هستیم ، اختلافات موجود میان کارگران و کارفرمایان که روند کاهشی دارد و به ۴ هزار مورد در سال گذشته رسیده اغلب به واسطه داوری حل و فصل شده ولی اعتقاد داریم حقوق کارگران بیش از گذشته باید رعایت شود و این میزان اختلاف و اعتراض هم عدد بزرگی است.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی از ارائه خدمات رفاهی برای کارگران در داخل و خارج استان خبر داده و یادآور میشود: امسال برای کارگران خدمات رفاهی مناسبتری تامین شده و آنان می توانند از این خدمات که لیست آن در خانه کارگر استان وجود دارد با قیمتهای نازل استفاده کنند.

کاهش محسوس واحدهای صنعتی بحرانی و حفظ اشتغال کارگران

مدیر کل جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با بیان اینکه کارگران استان بازوی توانمند تولید و اشتغال درسال رونق تولید هستند بیان می کند: ادامه حیات صنایع و جامعه کارفرمایی بسته به کارگران است و بر همین اساس باید برای تامین نیازهای کارگران و رفع مشکلات آنان جامعه کارفرمایی همراهی بیشتری کند.

میر احد حسینی با بیان اینکه حفظ اشتغال موجود و رفع مشکلات واحدهای بحرانی دو اولویت استانی بوده است تصریح می کند: علی رغم مشکلات موجود اقتصادی میزان بیکاری دراستان افزایش چندانی نداشته و از میانگین کشوری پائینتر و در حدود ۱۱ درصد است اما این ظرفیت دراستان وجود دارد که این میزان تا ۵ درصد هم کاهش پیدا کند.

وی با رد عدم حمایت از تشکل های کارگری و انجمن های صنفی کارگری در استان خاطر نشان می کند: کاهش اختلافات میان کارگران و کارفرمایان و ارجاع اختلافات به تشکل های موجود و رویکرد گفتگو محور نشان از توجه به ظرفیتهای تشکل های صنفی کارگری در استان دارد و اینکه نزدیک به ۶۰۰ تشکل صنفی مربوط به کارو کارگری دراستان وجود دارد نشان از ظرفیت بالای این تشکل ها است ، چنانچه دربرخی صنایع بزرگ استان ۱۰۰ درصد کارگران عضو انجمن های صنفی آن واحد هستند.

حسینی با بیان اینکه کارگران نباید به دریافت حقوق کمتر از قانون کار قناعت کنند ، خاطر نشان می کند: تهدید به اخراج در صورت اعتراض قانونی بی مورد بوده و اداره کار استان آمادگی کامل برای دفاع از حقوق کارگران دارد.

وی تصریح می کند: یکی از موفقیتهای سالهای اخیر در استان کاهش چشمگیر واحدهای بحرانی دراستان است که در حال تک رقمی شدن است و این موضوع به واسطه مدیریت میدانی و حضور مدیران ارشد درمیان کارگران و شرکت در جلسات کارخانجات بحرانی و تقویت شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بوده و کارگروه های متعددی در این زمینه تشکیل شده است.