در حالی که این روزها شایعاتی از کشتار صدها هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی  درآذربایجان شرقی به علت کاهش قیمت گوشت مرغ و بالا بودن نهاده های دامی شنیده می شود اما مسئولان جهاد کشاورزی این امر را تکذیب کرده و از بهتر شدن وضعیت بازار گوشت مرغ و تخم مرغ استان به خصوص با نزدیک تر شدن به ماه مبارک رمضان  خبر می دهند.

به گزارش صنعتیمیز ، این روزها با پشت سرگذاشتن ایام عید صنعت مرغداری گوشتی و تخمگذار  حال و روز خوشی ندارد و مرغداران و فروشندگان مرغ از رکود در بازار مرغ گوشتی ناخرسند بوده  و از کاهش تقاضا برای مرغ و پایین آمده یکباره قیمت آن گله می کنند و می گویند این وضعیت آنها را متضرر کرده است.

از طرفی شنیده می شود که بعضی از مرغداران با حساب کردن میزان سود و زیان تبدیل جوجه به مرغ گوشتی کامل ، برای کاهش زیان اقدام به از بین بردن جوجه ها و کشتار این حیوانات معصوم و یا فروش آنان به صورت انبوه ، به عنوان جوجه های رنگی در سطح شهر تبریز و دیگر شهرها می کنند.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی می گوید: قیمت مرغ گوشتی در بازار بعد از عید کیلویی ۵ هزار و ۷۰۰ تومان شده که نسبت به ایام عید و قبل از آن افت داشته است.

وی یادآور می شود: قیمت تخم مرغ هم با شانه ای ، کیلویی  سه هزار و ۷۰۰  و به صورت فله ای کیلویی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است که با توجه به اینکه قمیت پیش بینی شده برای تخم مرغ سه هزار و ۸۰۰ تومان بود،قیمت آن پایین نیست.

“کریم مهری “علت افت قیمت مرغ در بازار را تولید زیاد مرغ و مازاد مرغ در بازار و کاهش تقاضای شدید عنوان می کند ومی گوید:  در ایام عید و قبل از آن یک حباب قیمتی وجود داشت که با  از بین رفتن یا ترک برداشتن این حباب قیمت مرغ یکباره از اوج، سقوط کرده است.

وی از بین بردن جوجه ها برای کاهش زیان توسط مرغداری ها را شایعه می داند و می گوید: این موضوع صحت ندارد و کاملا تکذیب می شود چرا که قیمت جوجه هزارو ۵۰۰ تومان است و دلیلی ندارد که توسط مرغداری ها دور ریخته شود.

کریم مهری برای مدیریت این وضعیت به تمهیدات جهاد کشاورزی اشاره می کند و از برنامه ریزی این اداره برای صادر کردن مرغ به کشور روسیه  خبر می دهد.

البته در حال حاضر در سطح بازار تبریز جوجه های یک روزه رنگ شده به صورت انبوه  وفراوان در حال فروش هستند که با توجه به خنکی هوای این زمان از سال برای جوجه های یک روزه تقریبا همه این جوجه ها محکوم به مرگ هستند و نمی توانند در فضای باز به حیات خود ادامه دهند و نیازمند وسایل گرمایشی می باشند.

“فرهاد نائب خسروشاهی” ، مدیریکی از  کشتارگاه های تبریز نیز  می گوید: قیمت مرغ نایلونی ۶ هزار و ۱۰ تومان است که روند عادی قیمتی ر داشته و کشتار روزانه نیز انجام می شود تا مردم مشکلی نداشته باشند.

وی همچنین  از کاهش قیمت مرغ و مازاد مرغ زنده نیز در بازار در هفته های اخیر خبر می دهد و می گوید: علی رغم این مسائل ادامه فعالیتهای پرورش مرغ گوشتی و تخمگذار در استان ادامه دارد.

این فعال صنعت طیور استان نیز تاکید می کند که  هیچ جوجه ای توسط مرغداری ها دور ریخته نمی شود و خبر مربوط به آن را شایعه می داند.

“محمد جباری”، پروش دهنده مرغ هم از کاهش شدید قیمت مرغ گله می کند و می گوید: دولت برای تنظیم بازار بعد از عید نمی خواهد قیمت مرغ افزایش یابد و اکثرا مرغداری ها تخم مرغ ها را برای مصرف خوراکی می فروشند و نمی خواهند که به جوجه کشی برود.

وی یادآور می شود: این امر یعنی فروش تخم مرغ های کارخانه های مرغ مادر استان و تبریز  زیانی بزرگ برای مرغداریها محسوب می شود چرا که این تخم مرغ ها متفاوت یا تخم مرغ های عادی بوده و اصلاح شده هستند و دارای نطفه خروس نیز می باشند.

“مهدی شجاع” یکی از فروشندگان مرغ و تخم مرغ تبریز نیز معتقد است بازار مرغ و تخم مرغ از رکود رنج می برند و میزان خرید مردم کاهش یافته است.

وی ادامه می دهد:  قبل از عید مرغ را کیلویی حدود ۷ هزار می فروختیم  ولی  در هفته های اخیر کیلویی   ۵ هزار و ۵۰۰ تومان می فروشیم،  البته اگر مشتری باشد.

وی  از رکود در بازار گله می کند و می گوید فروشمان بعد این روزها بسیار کم است و مشتری نداریم.

به نظر می رسد این قصه پر غصه کاهش قیمت مرغ و بادکردن مرغ دست فروشندگان آن موضوعی نیست که فقط مختص به امسال باشد چرا که در سال های قبل هم این وضعیت تکرار شده بود و باید فکری اساسی برای مدیریت تقاضا و عرضه آن  کرد تا مرغداران و فروشندگان مرغ کمتر دچار زیان شوند.

اینکه جوجه های یک روزه به صورت یکجا  ودفعتی کشته شوند امری غیر قابل است که البته مسئولان و فعالان امر آن را تکذیب می کنند  ولی  فروش جوجه های صنعتی اصلاح نژاد شده  به کودکان خردسال و نگهداری غیر اصولی در فضای باز که موجب  زجر کش شدن این حیوانات زبان بسته میشود موضوعی است که به نسبت کشتار دسته جمعی دردناک تر می نماید.

گزارش : سمیه رمضانی