حدود دو دهه از آغاز عملیات اجرایی متروی تبریز می گذرد و شهروندان تبریزی در حال تجربه کردن استفاده از این امکان حمل و نقل درون شهری هستند. در حال حاضر عملیات عمرانی در بخشهای مختلف متروی تبریز و خطوط مختلف در جریان است. اجرای این پروژه بزرگ که از آن به عنوان صنعتی که بیش از ۱۵ شاخه اجرایی و مهندسی را در برمی گیرد یاد میشود توانسته است حجم قابل توجهی از اشتغال را هم برای مهندسان وکارگران استان فراهم کند و بنا بر اعلام مسئولان مترو بیش از ۹۵ درصد نیروهای فعال در خطوط مترو رو افراد بومی تشکیل می دهند.

قطار شهری تبریز شامل ۴ خط درون شهری و یک خط برون شهری خواهد بود که حدود ۸۸ ایستگاه را شامل می شود که تنها در داخل تبریز بیش از ۷۰ کیلومتر بوده و خط برون شهری تبریز – سهند هم بر این مسافت افزوده میشود.
در حال حاضر مشکلاتی از نظرتامین اعتبار مالی وجود داردو بر همین اساس و بنا بربرآوردها مسئولان خط یک متروی تبریز ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی نیاز دارد که با سهم ۵۰ درصدی دولت و ۵۰ درصدی شهرداری باید این اعتبار تامین شود.
بر اساس آخرین تصمیم مسئولان دولتی و شهری مقرر شده از طریق انتشار اوراق مشارکت این پروژه تامین مالی شود و با فروش اوراق مشارکت خط یک به اتمام برسد و خط ۲ هم توسط قرارگاه خاتم آغاز شده که بر اساس اعلام مسئولان مترو پیشرفت این خط ۱۵ درصد است.

مسیری که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد همان خط یک به طول حدود ۱۷ کیلومتر با ۱۸ ایستگاه است که از میدان ائل گلی آغاز شده و به میدان ساعت منتهی میشود اما این خط از طریق بلوار شهید باکری و۲۹بهمن، خیابان امام خمینی، چهارراه محققی، باغ گلستان و خیابان خیام به کوی لاله ختم می شود.حدود ۸کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی شده و با دو دستگاه حفار TBM در عمق حدود ۱۴ الی ۲۵متری کف تونل ، حفاری آن به اتمام رسیده است. در حقیقت دو فاز از سه فاز به اتمام رسیده و ایستگاه های فاز سوم هم به زودی در مدار بهره برداری قرار می گیرد.
یکی از اصلی ترین مسیرهای تردد در تبریز غرب به شرق و بالعکس است که خط اتوبوسرانی بی آرتی نیز در این مسیر حرکت کرده و یکی از مسیرهای پرتردد در تبریز است در این زمینه هم توضیح دهید که آیا مترو
این امکان در خط دوم متروی تبریز پیش بینی شده است که به طول حدود ۲۲ کیلومتر و ۴۰۰ متر از شرق به غرب بوده و در حال حاضر طولانی‌ترین مسیر از شبکه ریلی تبریز است. این خط، شامل ۲۰ ایستگاه است که از غرب تبریز در محدوده زمین‌های قراملک تبریز (شروع شده، از طریق خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و پس از عبور از زیر خیابان آخونی، خیابان قدس، در ایستگاه محققی دارای ایستگاه تبادلی با خط یک بوده و از طریق میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده وضمن عبور از میدان شهید فهمیده باغمیشه به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمایشگاه بین المللی و نهایتا در شرق تبریز و میدان بسیج خاتمه می‌یابد.

این امکان در خط سوم متروی تبریز پیش بینی شده است که با امتداد شمالی و جنوبی و به طول حدود ۱۵ کیلومتر وشامل ۱۴ ایستگاه از فرودگاه بین المللی تبریز آغاز وبا عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا وخیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوسهای بین شهری تبریزجنب بزرگراه شهید کسائی ختم می شود.
در مورد خط چهارم و مسیر برون شهری تبریز – سهند هم توضیح دهید؟
خط چهار به صورت لوپ به طول ۱۵ کیلومتر و ۴۰۰ متر ، شامل ۱۸ ایستگاه از میدان آذربایجان آغاز و به انتهای خیابان شهید رجایی ختم می شود. خط برون شهری تبریز- سهند نیز عبور از مقابل کارخانه تراکتور سازی به سمت شهر جدید سهند ادامه خواهد یافت.