با گذشت ۱۳ سال پروژه بزرگ آیسان در قلب تبریز هنوز درگیر پاره های آهن است.

اشرف شفیعی – تبریز – خبرنگار

پارک گلستان یا همان باغ فجر که در میان تبریزیها به “گولوستان باغی “مشهور است چندسالی است که در سایه پروژه ناتمام همجوارش نا زیبا به چشم می آید وحتی امسال با وجود اجرای پروژه های زیبا سازی  در پارک بازهم نتوانسته گردشگران را به خود جذب کند از سوی دیگر گرد وخاک بهاری که از لابلای آهن و خاک های تلنبار شده پروژه آیسان به باغ گلستان و محلات اطراف نفوذ می کند، بیش از پیش مرکز شهر و اطراف باغ گلستان و بافت تاریخی شهر را تحت الشعاع قرار می دهد. به دنبال اجرای پروژه های آب و فاضلاب درخیابانهای اطراف این پروژه نیمه کاره تردد برای شهروندان سختر شده  وترافیک این محدوده نیز شدیدتر شده است.همه اینها موجب شده تا مطالبه شهروندان در باره تاخیر پروژه بیشتر مطرح شود.

سال ۶۵ بود که شهرداری تبریز طرح احداث برجهای دوقلوی تجاری تفریحی خدماتی آیسان در ۳۹ و ۴۳ طبقه برای  احداث در بافت تاریخی و فرسوده گلستان با همکاری  بخش خصوصی  را به شورای شهر برد وپس از سه سال کش وقوس این پروژه در سال ۸۸ کلنگ زنی شد.اما تا یک سال و نیم بعد عملا تحرکی در پروژه دیده نمی شد و تنها تخریب چند ساختمان مخروبه مربوط به ترمینال قدیم در مرکز شهر چشم آزاری این بخش رابیشتر کرد و گرد وخاک را مهمان خانه های خیابانهای اطراف نمود.

خبر انتشار اوراق مشارکت پروژه آیسان توسط بانک مرکزی  در بهمن ۸۹ خبر خوشی بود تا با تامین اعتبار لازم از طریق فروش اوراق مشارکت عملیات احداث برجهای دو قلو که یکی از ۱۲ بنای بالای ۱۰۰ متر ارتفاع کشور لقب گرفته ،  سرعت بگیرد.

بنابه گفته مسئولان شهری ، منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت عمدتا صرف تملک زمین های مربوط به ادارات دیگر، تملک پمب بنزین همچنین مغازه های گران قیمت و خانه های قدیمی محدوده بود تا  این پروژه در زمینی به مساحت ۴۲ هزار متر مربع و سطح اشغال ۳۸ هزار متر در قلب تبریز متولد شود.

با وجود اینکه مدیر پروژه قول داده بود این مجموعه به سرعت احداث شود و هر ماه دو طبقه به این پروژه اضافه شود اما عملا این اتفاق نیافتاد و تا سال ۹۲ یعنی چهار سال بعداز کلنگ زنی تنها ۱۲ درصد پروژه پیشرفت داشت.

در سالهای اخیر هم با اتمام تملک و پی ریزی های انجام شده و انجام اسکلت بندی های اولیه پروژه پیشرفتی بین ۵۰ تا ۶۰ درصدی را تجربه کرده و در حال حاضر خبری از برج های دوقلویی که قرار بود بافت فرسوده تبریز را متحول کند نیست و شهروندان به جز مجموعه ای بزرگ از آهن آلات در هم تنیده در مرکز شهر چیز دیگری نمی بینند.

امیدها و وعده ها

نادر رمضانی ، پرنده فروش فعال درب گجیل تبریز است که از طولانی شدن پروژه و تاثیر منفی آن بر کسب و کارش گله منداست و می گوید: گرد وخاکی که معمولا فصل بهار از این محوطه بلند میشود در مغازه کاملا خودش را نشان می دهد و پرندگان و حیوانات زبان بسته یا میمیرند یا عمر کمتری دارند و معمولا نمی توانم در مغازه را باز نگه دارم.

حمید علوی دیگر شهروند تبریزی است که مغازه اش در جریان خاکبرداری پروژه تخریب شده و به وی که ساندویچ فروش کنار ترمینال قدیم تبریز بود وعده یک باب مغازه داده شده است.وی با گلایه از طولانی شدن پروژه می گوید: ۱۳ سال است که امروز و فردا می کنند اما از شواهد امر پیداست تا مغازه دار شدن دوباره ما چند سال دیگر باید بگذرد.

نیره جداری شهروند ساکن کوی ملا حسین است که از ترافیک حاکم بر محله گله مند است و ادامه می دهد: با اجرای عملیاتهای عمرانی جدید اطراف پروژه ترافیک به داخل کوی ها منتقل شده ولی عملیات عمرانی سرعت کافی را ندارد و کوچه های تنگ اطراف این پروژه متحمل ترافیک هااست.

سنگ بزرگی که زده نمی شود

نصیر  شافعی عضو سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی که خود نیز چندین پروژه عمرانی در شهرهای مختلف استان رادر دست اجرا دارد با انتقاد از روند اجرایی پروژه آیسان می گوید: این پروژه باید متناسب با نیاز بافت فرسوده تبریز که فاقد پارک و مجموعه های تفریحی است در نظر گرفته میشد و در ابعاد فیزیکی محدودتری اجرایی میشد اما گرایش پروژه به سمت مجتمع  تجاری عظیم آن را زمینگیر کرده است.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر تبریز به نسبت جمعیت و موقعیت گردشگر پذیری خود بیشتر از تمام شهرهای کشور مغازه و مجتمع تجاری دارد و احداث چنین مجموعه ای در دو بخش چهل طبقه ای و در صدها واحد تجاری نمی تواند جذابیتی داشته باشد.

وی تامین اعتبار این پروژه از سوی دولت و شهرداری را با توجه به مشکلات اقتصادی تامین بودجه عملا غیر ممکن می داند و تصریح می کند: بخش خصوصی نیز هوشمندانه به دنبال تامین سودخود است و اگر این پروژه نتواند منافع تجاری آن را تامین کند از آن استقبال نخواهد کرد.

وی به جلسه مشترکی که قبل از سال ۹۰ مابین سرمایه گذار غیر بومی این پروژه با اعضای اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد اشاره کرده وبیان می کند: در آن مقطع نیز بخش خصوصی تبریز از این پروژه استقبالی نکرد چرا که تجار تبریزی این پروژه را سنگ بزرگی می دانستند که زدنش بسیار دشوار است.

پروژه آیسان نیازمند عزم همگانی

شهردار منطقه ۸ تبریز با اشاره به روند اجرایی پروژه می گوید: سال گذشته بازدیدی از این پروژه به همراه مدیر و مسئولان منطقه داشتیم که روند اجرایی آن بررسی شد و خوشبختانه این پروژه پس از سالها کندی اجرا سرعت بیشتری گرفته است.

علی مدبر با یادآوری اینکه این پروژه یکی از نیازهای خدماتی ، رفاهی و تجاری بافت فرسوده تبریز است عنوان می کند: اتصال این پروژه به پارک گلستان و در نظر گرفتن مجموعه های فرهنگی و هنری متعدد در آن به همراه شهر بازی و مراکز خرید آن را به عنوان پروژه ای جذاب برای شهروندان مطرح کرده است.


شهردار منطقه هشت تبریز با تاکید بر رفع مشکلات موجود تاکید می کند: پروژه آیسان نیازمند عزم همگانی  است وبا تعامل و همکاری ارگان‌های مختلف دخیل در پروژه می توان سریعتر به اتمام آن فکر کرد و البته در بازدیدهای میدانی از این پروژه  اقدامات فوری و در محل برای حل مشکلات و تسریع در ساخت پروژه هم انجام میشود.

ردپای پروژه در مرکز کشور

مدیر کل راه وشهرسازی استان  با بیان اینکه پروژه آیسان یکی از پروژه های پیچیده شهری است می گوید: این پروژه به عنوان یک پروژه ملی دنبال میشود و راه کار اتمام آن باید در سطح ملی دنبال شود.

محمد سلطانی ادامه می دهد: این پروژه با توجه به قرارگیری در بافت تاریخی تبریز نیازمند تائیدات لازم ازسوی سازمان میراث فرهنگی است و آنگونه که مقرر شده باید تعدیل در طبقات آن صورت گیرد.

وی خاطر نشان می کند: اداره کل مسکن وشهرسازی استان پیگیر اجرای سریعتر این پروژه است ولی تا زمانی که از سوی مسئولان کشوری در این زمینه همراهی لازم صورت نگیرد اتمام آن با موانعی روبرو خواهد بود.