مسئولان استان: مشکلی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد اما رفتار خرید شهروندان نیاز به اصلاح دارد و مردم نباید به شایعات توجه کنند.

عدم ثبات قیمت مواد غذایی ، بیشترین دغدغه و البته شایعترین اتفاق این روزهای بازاراستان و کشور است آذربایجان شرقی یکی از قطبهای تولید کننده انواع مواد غذایی و پروتئینی محسوب شده و در تولید گوشت قرمز و مرغ و تخم مرغ همچنین شیر و لبنیات از استانهای سطح اول کشور محسوب میشود این مزیتها درکنارمرزی بودن این استان و صدور انواع مواد غذایی از مرزهای این استان  موجب شده تا  این استان یکی از بازیگران اصلی قیمت گذاری و توزیع مواد غذایی  در شمالغرب حتی کشور محسوب شود. اما واقعیت این است که شهروندان استان دل خوشی از روند توزیع و نظارت مواد غذایی در بازار استان ندارند و نوسان قیمت مواد غذایی بسیار شدید بوده و در طول یک هفته تغییرات گاه دو برابری در یک ماده غذایی رخ می دهد.

کاهش کالاو هجوم شهروندان برای خرید

 کاوه دوست ، یکی از فروشندگان مواد غذایی به خبرنگار همشهری میگوید: در روزهای اخیر رفتارهای هیجانی شهروندان در خرید مواد غذایی مشاهده میشود و به طور مثال مشتریانی که تا دیروز ماکارونی در سبد خریدشان نبود امروز حاضرند ماکرونی ۱۵ هزار تومانی ۵۰۰ گرمی خارجی را هم بخرند و انبار کنند.

وی بیان می کند: یک روز قبل از افزایش دو برابری قیمت ماکارونی زوج جوانی ۴۰ بسته ماکارونی با این بهانه که برای کاردستی اردوی دانش آموزی نیاز به ماکارونی هست را خریداری کردند در حالی که این خانواده قبلا اصلا مشتری ماکارونی نبودند و متاسفانه این رفتارهای هیجانی همچنان ادامه دارد و موجب کمیابی کالا میشود.

عدم نظارت بر توزیع و قیمت گذاری مواد غذایی

پوردره یکی از بانوان خانه دار تبریزی است که از بی توجهی به توزیع و نظارت مواد غذایی از جمله میوه و سبزیجات گله دارد و میگوید: تقریبا نظارتی وجود ندارد برخی فروشندگان مواد غذایی شخصا قیمتها را بالا پائین می کنند یا موادی مانند شیر و پنیر پاستوریزه را به مشتریان خاص خود می فروشند. این نابسامانی ناشی از بی نظارتی محض بوده و حتی به کمبود کالا هم مربوط نمیشود.

وی خاطر نشان می کند: دریک محدوده ۲۰۰ متری در خیابان مارلان تبریز ۳ نوع قیمت برای انواع مواد غذایی دیده میشود و هریک هم مدعی کیفیت برتر کالای خود هستند واگر نظارتی در این زمینه وجود داشته باشد آنان نمی توانند سرخود قیمتها را تعیین کنندیا برای فریب مشتری برچسب قیمت پائین تری زده و هنگام مراجعه تنها به مشتریان خاص خود کالا بفروشند.

نوسان روزانه قیمت میوه و سبزیجات

 حامد پیامی یکی از فروشندگان میوه وسبزی به خبرنگارهمشهری می گوید: روند بی ثباتی قیمتها از کالاهایی مانند روغن و شکر و برنج به میوه جات و سبزی جات رسیده و به طور مثال یک روز سیب زمینی را از بازار عمده فروشی ۳ هزار تومان می خریم و روز دیگر ۶ هزارتومان و حتی بیشتر و دراین بین همه متحیر از روند قیمتها هستند.

وی ادامه می دهد: یک روزبا اصرار و خواهش هندوانه ها را به قیمت ۱۵۰۰ تومان به فروش می رسانیم و چند روز بعد هنداونه ۳ هزار تومانی هم پیدا نمی شود و دراین میان شهروندان از فروشندگان خرده پا گله دارند در حالی که میوه و سبزی کالایی احتکار کردنی نیست و حداکثر عمر سبزی یا میوه خارج از یخچال دو روزاست.

وی خاطر نشان می کند: نوسان قیمتها موجب شده تا مشتریان در خرید دچار وسواس شوند و این به زیان ما فروشنده های خرده پا است. به طور مثال یک روز موز را ۱۸ هزار تومان می فروشیم و روز دیگر کاهش قیمت تا ۱۲ هزار تومان رخ می دهد که به زیان فروشنده ها است.

تداوم نظارت ها و همکاری بازاریان و اصناف

معاون نظارت و بازرسی سازمان بازرگانی آذربایجان شرقی با بیان اینکه مشکلی در نظارت بر بازار مواد غذایی دراستان وجود ندارد می گوید: نظارتهای ماه مبارک رمضان از ۱۰ اردیبهشت آغاز شده و مشکلی درزمینه نظارتها وجود ندارد و امسال یکی ازبیشترین همکاریها را از سوی اصناف و بازاریان در زمینه مواد غذایی داشته ایم.

اسماعیل عطاپوربا بیان اینکه نباید توپ را به زمین فروشندگان و عرضه کنندگان کالا بیانداریم می گوید: عامل اصلی در تعیین قیمت مواد غذایی میزان عرضه و توزیع این کالاها و وفور یا کمبود ان است و فروشندگان مواد غذایی تنها سود مشخصی از فروش کالای خود دارند که با افزایش یا کاهش قیمتها معمولا ثابت می ماند.

وی خاطر نشان می کند: امکان ذخیره یا احتکار مواد غذایی به علت کنترل انبارها و سردخانه ها همچنین فساد پذیری این مواد غذایی کار ساده ای نیست و البته تیغ نظارتها با همکاری تعزیرات حکومتی هم دراستان برنده است.

لزوم اصلاح رفتار خرید شهروندان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه ثبات و کاهش قیمتها علی رغم افزایش تقاضا در کالاهایی مانند گوشت قرمز و گوشت مرغ و تخم مرغ وجود دارد می گوید: شهروندان استان در این ایام شاهد کاهش قیمت و وفور توزیع دراین مواد غذایی هستند و کاهش قیمت چند هزار تومانی درمرغ نسبت به قبل از ماه رمضان هم رخ داده است.

اکبر فتحی ادامه می دهد: حتی در مورد کالایی مانند خرما با وجود اینکه جزو کالاهای اساسی نیست اما از تعاون روستایی استان خواسته ایم تا مستقیما ورود کرده و خرمای مورد نیاز استان را از جنوب وارد کند  تا شهروندان مشکل کمتری داشته باشند اما درزمینه میوه و سبزیجات با توجه به مرزی بودن استان و صادرات روزانه این مواد به خارج همچنین میزان ورودی روزانه به میادین میوه و تره بار قیمتها را دچار نوسان می کند.

وی خاطر نشان می کند: به طور کلی مشکلی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد اما رفتار خرید شهروندان نیاز به اصلاح دارد و مردم نباید به شایعات توجه کنند، آنان به تریبون های رسمی و اظهار نظرهای رسمی بی توجهی می کنند و این در حالی است که یک شایعه در فضای مجازی که توسط افراد ناشناس گسترده میشود موجب التهاب دربازارمیشود بنابراین نیاز به تغییررفتارهای شهروندی در کف بازار داریم.

فرزاد ملازاده – تبریز