علی رغم نیاز پروژه های عمرانی به سیمان زودگیر به واسطه سردسیر بودن منطقه تولید انبوه سیمان زودگیر دراستان صورت نمی گیرد.

کارخانه سیمان در آذربایجان شرقی یکی از اولین کارخانه های سیمان کشور بود که چند دهه قبل در این استان آغاز به کارکرد. به واسطه نیاز استان به سیمان و محوریت آن در شمالغرب کشور و تمرکز پروژه های عمرانی بزرگ فازهای توسعه ای تولید سیمان در این استان یکی پس از دیگری انجام شد و کارخانه سیمان واقع دراستان یکی از مهمترین و بزرگترین کارخانه های سیمان کشوری محسوب میشود. اما استفاده از سیمان در پروژه های عمرانی استان به واسطه سردسیر بودن مناطق شمالغرب کشور دشواریهای خاص خود را دارد و معمولا از مواد زودگیر در سیمانکاری استفاده می شود تا یخ زدگی کیفیت پروژه های عمرانی را پائین نیاورد. همچنین استفاده از سیمان در پروژه های نیاز به آب بندی فوری و سریع دارد، کاربرد وسیعی دارد با مشکلاتی روبرو بوده و واردات سیمان فوق زودگیر از خارج از کشور صورت می گیرد. علی رغم نیاز پروژه های عمرانی به سیمان زودگیر به واسطه سردسیر بودن منطقه تولید انبوه سیمان زودگیر دراستان صورت نمی گیرد.

افزایش هزینه پروژه های عمرانی با واردات سیمان فوق زودگیر

یکی از پیمانکاران پروژه های فنی به خبرنگارهمشهری می گوید: با توجه به کوتاه بودن فصل کاری در استان مجبور به استفاده از سیمان زودگیر و فوق زودگیر در برخی پروژه های مهم هستیم . این سیمان معمولا وارداتی است و هزینه های زیادی را متوجه پیمانکاران می کند.

امین باویلی ادامه می دهد: در سالهای اخیر ساخت استخر و پروژه های مرتبط با صنعت آب و فاضلاب در استان افزایش پیدا کرده که نیاز به سیمان زودگیر دارد و در صورتی که تولید انبوه این سیمان در استان یا کشور صورت گیرد از خروج صدها هزار دلار از کشور جلوگیری میشود.

وی خاطر نشان می کند: در حال حاضر ارتباطاتی با دانشگاهیان تبریز داریم که تولیدات آزمایشی این نوع سیمان را انبوه کنیم اما نیاز به حضور سرمایه گذاری مسئولان دولتی در این پروژه است و بخش خصوصی توان ریسک در این نوع پروژه های بزرگ را ندارد.

این پیمانکار فنی با بیان اینکه باید به طرح های دانشگاهی اعتماد کرد اظهار می کند: سازمانهای دولتی پروژه های کوچکی در دست دارند که امکان واگذاری این پروژه ها به محققان دانشگاهی وجود دارد و هزینه ریسک کمتری دارد ولی این اعتماد کمتر صورت می گیرد و تعدادی از دانشجویان در سالهای اخیر به بنده مراجعه کرده و طرح های خود را ارائه داده اند و اینکه مسئولان به این طرح ها اعتنایی نکرده اند، یکی از این طرح ها تولید انواع سیمان زودگیر در استان بوده که نمونه های آزمایشگاهی آن بهتر و با کیفیت تر از محصولات خارجی بوده اما در تولید انبوه نمی توان این تضمین را داد و باید سرمایه گذاری دولتی انجام شود.

 

دانش فنی تولید سیمان فوق زودگیر در دانشگاه تبریز

محققان یکی از شرکت های دانش بنیان مرکز رشد واحدهای فن آور دانشگاه تبریز در راستای حمایت از کالای ایرانی برای اولین بار در کشور موفق به کسب دانش فنی دانش تولید سیمان فوق زودگیر شدند.

مجری طرح و مدیر عامل یکی از شرکتهای دانش بنیان  مستقر در مرکز رشد واحدهای فن آور دانشگاه تبریز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار همشری در تبریز اظهار می دارد: صنعت آب و فاضلاب یکی از صنعت های پایه در کشور های در حال توسعه است و یکی از اساسی ترین دغدغه ها در این صنعت مربوط به آب بندی سازه های هیدرولیکی است.

میرنقی موسوی، با اشاره به اهداف اجرای این طرح می گوید: تولید سیمان فوق زودگیر در داخل کشور بسیار محدود است و تاکنون اقدام به تولید این گونه سیمان فوق زودگیر در کشور صورت نگرفته  و با تولید و فرآوري  سیمان فوق زودگیر در کشور می توان با تسریع در ساخت و سازها در کشور در آب بندی سازه های هیدرولیکی تحول بزرگی ایجاد کرد.

به گفته این مدیر عامل  شرکت دانش بنیان سیمان فوق زودگیر، سیمانی است با گیریش سریع خود می تواند، در آب بندی بخش های آسیب دیده کانال ها، تصفیه خانه ها و سایر سازه های هیدرولیکی کاربرد داشته  و استفاده از این سیمان در محل هایی که نیاز به آب بندی فوری و سریع دارد، همچنین در زمان سرما  کاربرد وسیعی دارد.

وی با اشاره به کاربردهای این نوع سیمان آب بند در مقایسه با سیمان های معمولی خاطر نشان می کند: از موارد کاربرد این سیمان می توان به آب بندی موقت و دائمی جداره کانال ها، مخازن ذخیره آب، تصفیه خانه ها و خطوط انتقال آب  همچنین پروژه هایی که در فصل سرما اجرا میشود،  اشاره کرد.

وی  اضافه می کند: این سیمان فاقد کلراید، آهن و ترکیبات آلومینیومی است و بدین ترتیب بخش عمده ای از مشکلات خوردگی و لکه گذاری در آن مرتفع گردیده است.

این فعال یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان آذربایجان‌شرقی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا  در اجرای این طرح از نمونه دیگری الهام گرفته شده است می گوید: از ساخت سیمان های فوق زود گیر در کشورهای صنعتی و توسعه یافته در حدود دو دهه می گذرد.

 

موسوی یادآور می شود: یکی از شرکتهای  پیشروان تولید مواد اولیه ساختمانی که در سال ۱۹۱۰ میلادی در کشور سوییس تاسیس شده است در زمینه ساخت سیمان های هیدرولیکی و آب بند سریع بصورت گسترده ای فعالیت می نماید و شرکت های بزرگ دیگر در اسپانیا، آلمان و انگلستان نیز در ساخت سیمان های خاص فعالیت های گسترده ای دارند. بدیهی است که با توجه به تولید سیمان های خاص در این کشورها نیاز به طی تمامی مراحل تولید این سیمان وجود ندارد و اطلاعاتی که در ادبیات فنی موجود است، الهام بخش تسریع روند ساخت تولید این گونه سیمان در داخل کشور است.

وی  درباره مدت اجرای این پروژه هم اعلام می کند: مطالعه تولید نیمه صنعتی سیمان فوق زودگیر در این شرکت بیش از دو سال زمان برده و برای تولید انبوه آن نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی است تا بتوان نیاز داخلی به این نوع سیمان را تامین کرده و واز واردات تا حد زیادی بی نیاز شد.