گجیل ، باغ گلستان و دستفروشان سه کلمه آشنا برای شهروندان تبریزی است که بار روانی و امنیتی خوبی برای آنان ندارد. اغلب شهروندان خاطره خوبی از دستفروشان دوره گردی که برخی کالاهای دزدی کم ارزش را در باغ گلستان یا گجیل میفروشند ندارند. در سالهای قبل انتقال چندین باره دستفروشان از گجیل به باغ گلستان و بالعکس رخ داده و اینبار شهرداری تبریز تصمیم گرفته تا دستفروشان را از اطراف باغ گلستان به پشت بازار گجیل منتقل کند این اقدام اگرچه تکراری  وتسلسل وار است اما اینبار بر خلاف گذشته ، این اقدام تبعات اقتصادی برای شهروندان بی بضاعت هم داشته است.

کاهش ترافیک ظلع شرقی باغ گلستان

حامد جواهری از رانندگان تاکسی درون شهری است که معتقد است اقدام شهرداری تبریز در انتقال دست فروشان از اطراف باغ گلستان به گجیل تبعات مثبت ترافیکی برای خیابانهای اطراف این پارک دارد.وی  به خبرنگارهمشهری می گوید: ظلع شرقی باغ گلستان در اغلب ساعات روز به ویژه عصرها به علت تجمع دستفروشان و شهروندانی که برای خرید یا دید زدن کالاها می آمدند با ترافیک سنگینی همراه بود.

وی ادامه می دهد: باتوجه به اینکه دستفروشان در حاشیه و پیاده رو پارک تجمع می کردند برخی خودروها با کاهش سرعت و توقف های کوتاه مدت برای دید زدن یا خرید کالا ترافیک رابیشتر می کردند.

بازگشت پنهانی  دستفروشان به باغ گلستان

 بهرام یکی از دستفروشانی که علی رغم انتقال دستفروشان به اطراف گجیل چند قلم کالای بنجل را به صورت دستی و با پرسه زدن در اطراف پارک می فروشد به خبرنگارهمشهری میگوید: انتقال دستفروشان عملا اقدامی غیر ممکن است چرا که چند دهه است این منطقه دستفروشان فعالیت می کنند برخی از آنان افراد پاک دستی هستند و البته در میانشان سارق و مالخر هم دیده میشود اما واقعیت این است که دستفروشی جزوی از هویت این منطقه به شمار میرود.

وی ادامه می دهد: تنوع کالایی که در این محل به فروش می رسد بسیارزیاد است و شما می توانید همه چیزی را در این محل پیدا کنید از مرغ و خروس گرفته تا انگشتر و دوچرخه های سرقتی حتی کفشهایی که از مراسمات سرقت می شوند در این محل به فروش می رسد و می توانید لباسهای دست دوم را با قیمت زیر ۱۰ هزار تومان هم خریداری کنید.

این فروشنده دوره گرد خاطر نشان می کند: فروشندگان دوره گرد استقبال زیادی از این طرح ندارند چرا که تعداد مشتریهایشان به شدت کاهش پیدا می کند و این برای فروشندگان مقرون به صرفه نیست.

تغییر چهره مشتریان دست فروشان ائل گلی

قمروند یکی از بانوان تبریزی است که ناخرسند از انتقال دست فروشان به پشت بازار گجیل می گوید: چند وقتی بود که با توجه به اوضاع بد اقتصادی از این محل خرید می کردم و البته تنها بانوی خریدار این اجناس من نبودم و بانوان زیادی از مناطق پائین شهری برای خرید لباس دست دوم و کفش کهنه به این محل می آمدند اما اکنون با انتقال این فروشندگان به پشت بازار گجیل ،بانوان امنیت کافی برای حضور دراین محل را ندارند.

وی ادامه می دهد: بازار مکاره ای که در حاشیه پارک برقرار میشد امکان تردد برای بانوان ورهگذاران عادی را هم فراهم می کرد اما با انتقال به پشت بازار گجیل که از گذشته خاطره خوبی از امنیت آن وجود ندارد امکان حضور برای مشتریان عادی که از سر ناچاری برای خرید به این محل می آمدند ممکن نخواهد بود.

اولویت فرهنگی و گردشگری برای باغ گلستان

شهردار تبریز با بیان اینکه در سالهای اخیر اقدمات زیادی برای ساماندهی و توسعه باغ گلستان به عنوان یک محل گردشگری و تفریحی در تبریز انجام شده میگوید: در حال حاضر این محل یکی از پارکهای نمونه و ارزشمند در حوزه فرهنگی است که هر فعال فرهنگی که از استان یا خارج از استان در آن حضور پیدا کند، این هویت را درک می کند و سرمایه گذاری فرهنگی زیادی در این محل از جمله احداث یادمان بزرگ شمس ، نصب سردیس های مفاخر فرهنگی همچنین استقرار موزه کاریکاتور در آن انجام شده که ضروری است این هویت فرهنگی حفظ شود.

ایرج شهین باهر ادامه می دهد: انتقال دستفروشان به بازارگجیل اقدامی لازم بود که با همکاری نیروی انتظامی و دومنطقه شهری انجام شده و برای این ساماندهی ۹ میلیارد تومان نیز اعتبار در نظر گرفته شده و امیدواریم با این کار ضمن رونق کسب و کار در گجیل هویت فرهنگی پارک نیز حفظ شود.

وی خاطر نشان می کند: در حال حاضر هریک از دستفروشان محل مشخصی در محوطه خالی پشت بازار گجیل دارند و با توجه به ساماندهی موفقی که در مورد میوه فروشان راسته کوچه و میدان نماز داشته ایم معتقدیم این تجربه نیز موفق خواهد بود.

تامین امنیت شهروندان و دستفروشان در محل جدید

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان بابیان اینکه طرح انتقال دستفروشان به گجیل یک مطالبه عمومی از سوی شهروندان بود خاطر نشان می کند: افزایش ترافیک ، کاهش امنیت عابران ، ایجاد مزاحمت برای مردم همچنین مشکلات اجتماعی متعدد موجب شد تا شهرداری و نیروی انتظامی در همکاری با یکدیگر این اقدام را انجام دهند.

هاشم شعفی با بیان اینکه نیروی انتظامی به صورت مستمر در محل جدید حضور دارد ، عنوان می کند: ماموران نیروی انتظامی با حضور دراین محل امنیت آن را تامین می کنند و ضمن برخورد با مالخرها و متخلفان امنیت خریداران و فروشندگان قانونی هم تامین می شود چرا که با توجه به بسته بودن محیط امکان نظارت بیشتر و کنترل هم وجود دارد.