در حالی که شهردار تبریز و فرماندار این شهر بر سر افزایش نرخ کرایه های درون شهری از اول اردیبهشت ماه سالجاری اختلاف نظر دارند رانندگان تاکسی در اکثر مسیرهای درون شهری تبریز کرایه ها را به صورت خودسر و هماهنگی نانوشته افزایش داده اند.

به گزارش صنعتیمیز ، افزایش نرخ کرایه های تاکسی و اتوبوس درون شهری در اردیبهشت ماه هر سال سنتی است که معمولا همه ساله  وهمزمان با افزایش نرخ بنزین و تورم اول سالی رخ می دهد در سال گذشته نیز کرایه های تاکسی ها در کلان شهر تبریز و نیز کرایه اتوبوسهای شرکت واحد افزایش ۲۰درصدی را بر اساس مصوبه شورای شهر داشته و به صورت رسمی از طرف مسئولان اعلام نرخ های جدید صورت گرفته است.

امسال نیز شورای شهر تبریز در تصویب بودجه سالانه شهر تبریز نرخ های کرایه را۱۷درصد افزایش داد تا به قول خودشان خرج و دخل حمل و نقل شهری کمی به هم نزدیکتر باشد چرا که بنا بر اعلام شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز هزینه ها بیشتر از اینها بوده و حمایتهای مالی شهرداری از حمل و نقل درون شهری صورت می گیرد.

رحیم شهرتی‌فر فرماندار تبریز درطی نامه ای که در جلسه علنی شورای شهر تبریز قرائت شد با مصوبه ۱۶ اسفند ۹۴ شورای اسلامی شهرستان تبریز در خصوص افزایش ۱۷ درصدی نرخ کرایه‌های اتوبوس‌های شرکت واحد و تاکسیرانی مخالفت کرد.

فرماندار تبریز در توضیح این اقدام گفت: بر اساس سیاست‌های جاری و بخشنامه واصله از معاون اول ریاست جمهوری هرگونه اقدام و تغییر قیمت باید قبلاً با دلایل توجیهی برای بررسی به کارگروه تخصصی تنظیم بازار منعکس و قبل از اخذ مجوز لازم از آن کارگروه اقدامی صورت نگیرد.

شهرتی‌فر گفت: با عنایت به دستورالعمل واصله از طریق وزارت کشور دستگاه‌های دولتی و عمومی به منظور جلوگیری از افزایش انتظارات تورمی صرفاً می‌توانند در صورت ضرورت حداکثر با ۶ درصد افزایش نرخ وسائط نقلبه حمل و نقل درون شهری موافقت کنند.

وی خاطرنشان کرد: از این رو فرمانداری تبریز در خصوص مصوبه افزایش قیمت‌های اتوبوس‌های شرکت واحد و تاکسیرانی تا سقف ۱۷ درصد توسط شورای اسلامی شهر تبریز را نیازمند تجدیدنظر تشخیص داده و بدان اعتراض کرده است.

البته این نامه فرمانداری تبریز در همان جلسه شورای شهر تبریز با واکنش صادق نجفی شهردار تبریز مواجه شده و وی در این مورد اظهار نظر صریح نموده و نامه فرماندار به شورا را وارد ندانست.

وی با بیان اینکه مسئولان دولتی نمی توانند درزمینه افزایش کرایه ها اظهار نظر کنند گفت: زمانی که دولت هیچ کمکی به ما در زمینه حمل و نقل درون شهری نمی کند اظهار نظر آنها نیز منجر به تغییر نظر شورا نمی شود.

وی یادآور شد: فرمانداری تبریز در صورتی که مصوبات بودجه ای شورای شهر تبریز را مغایر با قانون تشخیص میدهد باید به صورت صریح و با مشخص کردن ماده قانونی اعلام کند نه اینکه مطلبی کلی گفته و خواستار رعایت قانون از سوی شورا و عمل طبق مصوبات شود.

اما در آنسوی میدان و در کف خیابانهای تبریز اتفاق دیگری رخ داده و بخش قابل توجهی از رانندگان تاکسی های درون شهری اقدام به افزایش نرخ کرایه تاکسی در برخی مسیرها نموده اند اقدامی که با اعتراض هایی از سوی مردم همراه است.

افزایش خودسرانه نرخ کرایه تاکسی در برخی مسیرها به خصوص در ساعات پایانی شب و از سوی خودروهای شخصی که به عنوان مسافر کش در سطح شهر فعالیت می کنند با جدیت بیشتری اعمال می شود و مردم بر زمین مانده نیز مجبور هستند برای رسیدن بی دردسر به منزل خود این کرایه ها را پرداخت کنند.

در حال حاضر در برخی مسیرهای کوتاه تاکسی ها افزایشی ۲۰ تا ۳۰ درصدی را اعمال می کنند و با بهانه همیشگی پول خرد نداریم کرایه بیشتری نیز از مردم می گیرند.