رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی : ۳۰ میلیون جفت کفش دراستان تولید می شود که نزدیک به ۲۰ درصد نیاز کشور است.

تبریز سابقه درخشانی در تولید چرم و  کفش دارد و   80 درصد  کفش چرمی دست دوز کشور در تبریز تولید  می شود که  نشان دهنده مزیت استان  و زمینه لازم برای رونق این صنعت است.  با اینکه در سالها و به ویژه ماه های اخیر  به دلیل مشکلات ارزی و رکود اقتصادی  این صنعت با چالش روبرو شده است اما بازهم می شود جایگاه چرم و کفش تبریز را احیا کرد. به اعتقاد فعالان حوزه کفش استان اکنون و در سال رونق تولید فرصتی مناسب است تا بتوان رونق رابه بازار کفش تبریز و استان بازگرداند و با توجه به تولید حدود ۳۰ میلیون جفت کفش دراستان صنعتگران تبریزی به بازارهای خارج از استان چشم دوخته اند.

استقبال از کفش تبریز در نمایشگاه های فروش خارج از استان

رئیس سابق اتاق بازرگانی تبریز می گوید: کفش تبریز یک برند معتبر کشوری است و آذربایجان شرقی توان این را دارد که سهم بیشتری از بازار کفش کشور را به دست گیرد

صمد حسن زاده ادامه می دهد: صف های طولانی برای خرید کفش های معتبر تبریزی در فروشگاه های خارج از استان صحنه ای آشنا برای فعالان اقتصادی استان است و دربرخی موارد هم با کمبود کفش در عرضه به مشتریان مواجه شده ایم اما در سال جاری برخی برندهای معتبر کفش استان به دلیل مشکلات مالی از حضور در بازارهای کشور ناتوان خواهند بود.

وی خاطر نشان می کند: البته کفش تبریز در رقابت با محصولات خارجی نیازمند برخی تحولات در زمینه طراحی کفش ، توجه به نیاز مشتریان و سلیقه های متغیر آنان دارد ولی در مجموع و برای تحرک بخشی به بازار کفش نیازمند حمایت هدفمند از تولید کنندگان معتبر کفش تبریز هستیم.

حسن زاده به مشکلات موجود در شبکه توزیع کفش  تبریز در شهرهای دیگر نیز اشاره می کند و می گوید:  مهمترین مسئله شبکه توزیع مراکز فروشی هستند که کالاهای بی کیفیت خارجی را به نام کفش تبریز وارد می کنند و از مسائل مالیاتی هم  فرار می کنند. این شبکه توزیع دراستان با توجه به همت فعالان کفش در خوداری از فروش چنین برندهای بی اعتباری خنثی شده اما در سایر شهرها نیازمند توجه مسئولان و رایزنی با اتحادیه های مربوطه هستیم.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تبریز تصریح می کند: برندهای معتبر کفش تبریز می توانند به صورت یک هولدینگ و غول اقتصادی در کشور ظاهر شوند و حتی صادرات کفش را هم متحول کنند اما زیر ساختهای اولیه این  اتفاق ضرروی فراهم نشده و نیاز به حمایت و همگرایی دراین زمینه وجود دارد.

تلاش برای ایجاد فروشگاه های دایمی کفش تبریز

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به توانایی استان درتولید کفش می گوید: سالانه  30 میلیون جفت کفش دراستان تولید می شود که نزدیک به ۱۸ درصد نیاز کشور بوده و در صورتی که موانع عرضه  وفروش رفع شود این سهم بیشتر نیز خواهد شد.

حسین نجاتی ادامه می دهد: در حال حاضر خوشه کفش تبریز بیش از ۴۰ هزار نفر فعال تنها در داخل استان دارد که در بیش از ۷۰ واحد صنعتی و ۵۰۰ واحد خانگی فعال هستند و این فعالان در آستانه شب عید به فروش بیشتر امید بسته اند.

وی با اشاره به عمده چالشها و مسائل پیش روی صنعت کفش دست دوز و کفش صنعتی تبریز  برای حضور در بازارهای کشور، اظهار می دارد: وجود واسطه ها و نقش آنها در افزایش قیمت تمام شده کفش دست دوز و مشکل نقدینگی و سرمایه درگردش واحدهای تولیدی صنعتی از  چالشهای صنعت کفش تبریز برای حضور پررونق است . مردم انتظاردارند تا کفش تبریز را به قیمت واقعی خریداری کنند اما برخی واسطه ها درداخل و خارج استان خرید کفش با کیفیت و با قیمت مناسب را برای مردم مشکل کرده اند.

 وی تاکید می کند:  با هدف حذف واسطه ها و پایین آوردن قیمت تمام شده کفش تبریز و حمایت از تولید کنندگان ، ایجاد فروشگاه و نمایشگاه دائمی عرضه مستقیم کفش تبریز در داخل و خارج از استان ضرروی است و با توجه به اعتبار کفش تبریز ایجاد این بازارهای دایمی با خلاقیت فعالان کفش تبریز ممکن خواهد بود.

وی به  فعالیت های جزیره ای فعالان کفش تبریز و استان اشاره کرده و تصریح می کند:  بخش خصوصی استان در حوزه کفش نیازمند همگرایی بیشتر است و نمی توان از دولت انتظار ایجاد هولدینگ را داشت ولی به عنوان مسئولان دولتی ایجاد شهرک صنفی تخصصی کفش تبریز با هدف تجمیع فعالان این صنف و همگرایی بیشتر را پیشنهاد داده ایم که نیازمند حمایت و همراهی خود فعالان این حوزه است.این شهرک می تواند زمینه حضور منسجم تر در خارج از استان را فراهم کند.