ساز ناکوک صنعت کیف و کفش در ایران/قاچاق همچنان بر تولیدات داخلی می تازد صنعت تولید کیف و کفش در ایران از نمونه فعالیت هایی محسوب می شود که از سابقه ای نسبتاً طولانی برخوردار است.

هنوز هم کم نیستند گردشگرانی که سوغات و تحفه خود از ایران را از میان کیف و کفش های تولیدیِ ایران بر می‌گزینند.

بسیاری از فعالانِ حرفه‌ایِ تولید کفش در جهان با نام تبریز و کیفیت منحصر به فرد تولیدات این شهر در حوزه مذبور آشنا هستند، اما در طول سالیان خیر، واردات بی رویه کیف و کفش چینی و ترکیه ای، عرصه را برای این صنعت درآمدزا، محدود و تنگ ساخته است.

در گذشته،کیف و کفش تولیدی نه تنها تأمین کننده نیاز داخلی بازار بود، بلکه نمونه این اقلام و تولیدات،در بسیاری از بازارهای اقصی نقاط جهان نیز عرضه و به فروش می رسید.

اما این روند در طول سالیان اخیر آن‌چنان که شایسته و مطلوب است، استمرار پیدا نکرد و در حال حاضر شاهد ظهور و بروز نارسایی هایی جدی در این صنعت هستیم.

عرضه و خودنمایی تولیدات چینی و ترکیه ای آن‌چنان صنعت و کارگاه‌های تولیدی کیف و کفش را دچار مشکل نموده که بسیاری از واحدهای مذکور، به سمت تعطیلی و خاتمه فعالیت های خود سوق پیدا کرده اند، زیرا اساساً ادامه فعالیت ها در این حوزه برای بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان کیف و کفش زیان ده و خسارت زا است.

هزینه سنگین دستگاه ها و تجهیزات تولید کیف و کفش

بابک یزدان بین، یکی از فعالان حوزه تولید کیف و کفش در غرب استان تهران، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به لزوم حرکت در مسیر تجهیز کارگاه ها و واحدهای تولید کیف و کفش و بهره‌گیری از دستگاه های پیشرفته و نوین، اظهار داشت: در شرایط کنونی، رقابت به میزانی سنگین و نفس‌گیر شده که در صورت استفاده از تجهیزات و دستگاه های مستهلک، امکان ربودن گوی سبقت از رقبا، سخت و دشوار خواهد بود.

وی افزود: البته در بخش تولید کیف و کفش دستی که به نوعی تکیه گاه اصلی آن به هنر دست ایرانی و کفش ها و کیف های دست ساز معطوف می شود، نقش دستگاه ها و تجهیزات نوین و پیشرفته، چندان برجسته و قابل توجه نیست.

یزدان بین، عنوان کرد: اما این تمامی واقعیت بازار نیست و به هر حال کم نیستند افراد و گروه هایی که کیف و کفش مورد علاقه خود را از مراکز و فروشگاه هایی تهیه می کنند که به نوعی اکثریت قریب به اتفاق این محصولات صنعتی دوز هستند.

این تولید کننده کیف و کفش گفت: در چنین بستری، دستگاه ها و تجهیزات نوین، حرف نخست را می زند و به تبع در صورت استفاده از ادوات قدیمی و مستهلک، نقش آفرینی مثبت در بازار اشاره شده،بسیار سخت و بعضاً ناممکن خواهد بود.

وی افزود: یکی از معضلات و مشکلات اساسیِ پیش روی فعالان تولید کیف و کفش به گرانی تجهیزات و دستگاه های تولید چرم و کیف و کفش باز می گردد که در شرایطی که سایه رکود بر ابعاد گوناگون بازار سنگینی می‌کند و کمبود نقدینگی به معضل جدیِ بسیاری از واحدها و مراکز تولیدی و کارگاهی کیف و کفش مُبَدَل شده، امکان چنین هزینه کَردهایی برای فعالان عرضه مذکور به سادگی مُیَسَر نمی شود.

کفش های ارزان قیمت چینی،کارگاه های ایرانی را فلج ساخته است

محمد حسین تفرشی، یکی از فعالان اَسبق تولید کیف و کفش در استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به واردات بی رویه کیف و کفشِ خارجی و تحمیل آسیب های جدی به صنعت مذکور در پی وفورِ عرضه کفش های ارزان قیمت چینی گفت: بنده شخصاً دو دهه پیش، بخشی از تولیدات خود را به کشورهای اروپایی صادر می‌کردم، اما در طول سالیان گذشته،کاهش قدرت خرید مردم در سالیان گذشته ، آن‌چنان بنیه مالی کارگاه های تولیدی را تضعیف نمود که بسیاری از فعالان تولید کیف و کفش همچون بنده، اساساً امکان ادامه فعالیت را نداشتند تا چه رسد به اینکه تولیدات خود را روانه بازارهای اروپایی نمایند.

وی افزود: مشکلات مالی و اقتصادی مردم باعث شده تا ذائقه و گرایش عمومی به سمت انتخاب،گزینش و خرید کیف و کفش های ارزان قیمت چینی سوق پیدا کند که به تبع پیامد این عارضه در فلج شدن و تعطیلی و کاهش شدید ظرفیت های تولیدی در بسیاری از کارگاه های تولید کیف و کفش مشهود است.

تفرشی گفت: بسیاری از معضلات اقتصادی، صنعتی و تولیدی کشور، ریشه در تصمیمات غلط مسئولان و دستگاه های ذی‌ربط و متولی دارد و نه آمریکا، نه انگلستان و نه هیچکدام از دشمنان قسم خورده این مرز و بوم در آن نقش ندارند، بلکه این وضعیت، حاصل بی تدبیری و تصمیمات نا صحیح و غیر منطقی است که اقتصاد، تولید و بازار را با چالش هایی اساسی مواجه ساخته است.

این تولید کننده اسبق کیف و کفش ایرانی عنوان کرد: از مصادیق این تصمیمات و رویه های غلط و نامیمون ، به واردات بی رویه معطوف می شود که کشنده تر از دسیسه های و تحرکات شومِ اقتصادیِ بسیاری از دشمنان این مرزوبوم است.

حمایت و پشتیبانی از صنعت کیف و کفش افزایش یابد

بیژن کولیوند،کارشناس بازار و عضو سابق اتحادیه کیف و کفش در یکی از شهرستان های استان تهران، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به ضرورت پشتیبانی هر چه بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط از فعالان این حوزه، عنوان کرد: ارائه تسهیلات کم سود، اعمال تخفیف های مالی هر چه بیشتر، برخورد قاطعانه با قاچاق کیف و کفش و واردات بی رویه این محصولات از کشورهای چین، ترکیه و تایلند و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی هر چه بیشتر به مردم در ارتباط با تأثیرگذاری نافذ و تعیین کنندهِ توجه و خرید محصولات ایرانی از نمونه اقدامات و تدابیر سازنده ای است که با تحقق و حصول آن می توان مجدداً صنعت مذکور را به نحو مطلوبی احیاء کرد.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای توانمند و صاحب نام در تولید کیف و کفش، دولت تمام قد از فعالان این عرصه حمایت کرده و به واقع این توفیقات نه بصورت تصادفی و نه معجزه وار به دست آمده ، بلکه حاصل برنامه ریزی هوشمندانه،حمایت هدفمند و تلاش و همت مضاعف است و امید آن می رود با لحاظ کردن حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر و تأمین الزامات و پیش نیازهای مؤثر،دوران اوج این صنعت در ایران مجدداً باز گردد.

کولیوند در خاتمه یادآور شد: در صورت اتخاذ تمهیدان مؤثر و ویژه غلبه بر معضل بیکاری با اتکای به صنایع و تولیدات داخلی به سهولت میسر خواهد شد که یکی از مصادیق این عرصه های اشتغالزا به صنعت کیف و کفش معطوف می شود.