راه آهن تبریز- میانه  علی رغم گذشت ۲۰ سال همچنان به بهره برداری نرسیده است.

باورش شاید سخت باشد اما مسیری که باید در ۷ ساعت طی شود در ۱۳ ساعت طی می شود. این مسیرریلی  تبریز به تهران است که از سال ۱۳۳۷ به اینگونه طراحی شده است در آن زمان این مسیر باتوجه به دشواریهای مسیر کوهستانی گردنه بستان آباد معقول به نظر می رسید و تند رو ترین اتوبوس ها هم مسافت تبریز تا تهران را در کمتر از ۱۵ ساعت طی نمی کردند اما گذر زمان و احداث بزرگراه ها و آزاد راه ها این تفاوت را بیشتر و بیشتر کرد به نحوی که اکنون اتوبوسهای مسافربری مسیر تهران به تبریز را در ۸ ساعت و مسافربرهای شخصی در ۶ ساعت طی می کنند ولی مسافر قطار تبریز – تهران این مسیررا باید در ۱۳ ساعت طی کند آنهم اگر خوش شانس باشد و قطار تاخیری در مسیر نداشته باشد.

بن بست ریلی کشور

با وجود اینکه حدود ۶۰ سال از افتتاح مسیر تبریز به تهران می گذرد اما تبریز و شمالغرب کشور هنوز نتوانسته به راه آهن سراسری وصل شود، نبود مسیر دو خطه همچنین سرعت پائین ومسیر طولانی موجب شده تا راه آهن سراسری کشور در حرکت به تبریز با بن بست مواجه شود. برای  درک اهمیت احداث راه آهن تبریز – میانه همین بس که در صورت اتمام این مسیر می توان بیش از ۷ میلیون تن بار و صدها هزار مسافر بین المللی را جابجا کرد و سالانه ۱۶ میلیون لیتر در سوخت صرفه جویی نمود. آذربایجان شرقی با سه کشور ترکیه ، ارمنستان و جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد و در آنسوی مرزها راه آهن سه کشور آغوش خود را به سوی قطارهای باری و مسافری گشوده اند.

مهمتر از این در صورت اتمام و بهره برداری راه آهن تبریز – میانه و پیوستن آذربایجان شرقی به راه آهن سراسری می توان رویای سفر به اروپا با قطار را هم تعبیر کرد. سفری که چند سال پیش به صورت نمایشی اجرا و قطار گردشگری اروپا وارد تبریز شد اما به علت مشکلات سفر از تبریز به تهران از طریق راه آهن مسافران رغبتی به تکرار این سفر نداشتند. در آن مقطع به مسافران  اروپایی پیشنهاد شد از طریق ترکیه وارد تبریز شده و سپس با اتوبوس به تهران رفته و با قطار تهران شیراز یا اصفهان ادامه مسیر دهند اما این تغییر وسیله نقلیه به مذاق مسافران خارجی خوش نیامد و این قطار گردشگری در همان مقطع متوقف شد.

از سوی دیگر  سرعت انتقال بارهای ترانزیتی نیز برای تجار اهمیت خاصی دارد در حالی که با کامیون و تریلی می توان خیلی سریعتر به مقصد رسید کمتر تاجری حاضر است تا بار خود را از مقصد تهران به ترکیه از راه آهنی انتقال دهد که ۶ ساعت بیشتر زمان صرف می کند.همین چند روز قبل بود که ۷ هزار تن هندوانه از جنوب کشور  که با واگن به مرز ترکیه رسیده بود به علت تاخیر و افزایش تعرفه فصلی واردات ترکیه در مرز ماند و به مقصد نرسید.

به عبارت بهتر با بهره برداری ازاین  پروژه  ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه منجر خواهد شد.

کور سوی امیدپس از ۲۰ سال

۶ آذر سال گذشته بود که راه آهن میانه – بستان آباد با حضوررئیس جمهور و تبلیغات گسترده به بهره برداری رسید و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این مراسم  اعلام کرد که با افتتاح خط ریلی بستان آباد – میانه مسافران می توانند از مزایای سفر کوتاه تر و البته ارزان تر بهره مند شوند.

سعید رسولی این خط را  یکی از مهمترین پروژه های ریلی کشور خوانده بود و  آن را موجب  اتصال این منطقه به شبکه سراسری ریلی کشور اعلام کرد اما تمام این خبرهای خوش پس از مراسم بهره برداری به بایگانی خبرها پیوست.

در حالی که سال گذشته اعلام شد مسافران تبریز به مشهد می توانند از این قطار استفاده کنند و طبق برنامه اعلام شده قرار بود  این قطار روزهای شنبه، سه شنبه و جمعه هر هفته راس ساعت ۱۵:۲۵ عصر از ایستگاه راه آهن بستان آباد حرکت و در ساعت ۱۱:۴۰ قبل از ظهر روزهای دوشنبه، پنج شنبه و یکشنبه از مشهد به بستان آباد مراجعت نماید اما پیگیریهای خبرنگار جام جم نشان می دهد این قطار حداقل در ماه جاری هیچگونه برنامه ای نداشته و ایستگاه بستان آباد همچنان متروکه رها شده است. به بیان بهتر اعتباری ۱۴ هزار میلیارد ریالی که برای این خط هزینه شده فعلا خاک می خورد.

پیگیریهای خبرنگارجام جم از علت متروکه ماندن این ایستگاه بی میلی مسافران به استفاده از آن است چرا که ایستگاه بستان آباد عملا مسافرچندانی ندارد و عمده مسافران این ایستگاه باید از تبریز تامین شود و برای شهروندان تبریزی هم دشوار است که تا بستان آباد با اتوبوس یا خودروی شخصی رفته و پس از آن از قطار استفاده کنند.

هرچند که مسئولان راه آهن کشور از افتتاح مسیر تبریز تا بستان آباد تا سال آینده خبر می دهند اما بازدید میدانی خبرنگار جام جام از مسیر در حال احداث و پل های نیمه تمام مسیر همچنین ایستگاه رها شده در خاوران تبریز نشان از طولانی تر بودن تحقق این وعده می دهد.

در چنین شرایطی کور سوی امید متوجه مجلس تازه کاری است که نمایندگان تازه نفسی دارد و امید می رود تا آنان بتوانند اتمام  این مسیر را پیگیری کنند.احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز – اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی که پیش از این نیز استاندار آذربایجان شرقی بوده و در زمان استانداری وی بخش زیادی از پروژه راه آهن میانه – بستان آباد اجرایی شد در گفتگو با خبرنگارجام جم در این زمینه می گوید: در مجلس یازدهم حتما این مورد را پیگیری خواهیم کرد چرا که این راه آهن در شرایط فعلی هیچ منفعتی برای مردم ندارد و مردم در زندگی تجاری و تفریحی خود آن را لمس نمی کنند.

وی ادامه می دهد: تا زمانی که این مسیر به تبریز نرسد و نتوانیم در ایستگاه تبریز بارگیری و مسافرگیری کنیم نمی توان این خط راتمام شده دانست.

وی اتمام این خط را موجب تحولی بزرگ در شاهراه ریلی کشور دانسته و اذعان می کند : می توان با اتمام این خط در زمینه ترانزیت بارو مسافر اقدامات ارزشمندی انجام داد، اقداماتی که نتایج اقتصادی زیادی هم خواهد داشت و می توانیم با اتصال به راه آهن سراسری زمینه حمل و نقل سریع بار و مسافر با جهان را فراهم کنیم.

وی یادآور میشود: برای تحقق این هدف باید ظرفیت مجمع نمایندگان استان هم به کار بیاید و بتوانیم در این زمینه از آنان استفاده کنیم.

وعده ای دیگر

سفریک روزه نوبخت به تبریز که روز دوشنبه ۱۹ خرداد انجام شده ، با وعده مجدد اتمام این پروژه همراه بود وی در جریان سفر به تبریز از پل های نیمه تمام این پروژه دیدن کرد و اعلام کرد که  دولت تمام تلاش خود را به کار بسته است تا این طرح امسال افتتاح شده  و خط آهن بستان آباد – تبریز به ایستگاه خاوران برسد.

هرچند که مردم بارها چنین وعده هایی را شنیده اند اما اینباربا توجه به قرار گیری دولت در سال پایانی به نظر می رسد همت بیشتری برای اتمام این پروژه به کار بسته شود.