عبور از میان قبرها برای رسیدن به خانه ، تصویری وحشتناک است که در فیلمهای ترسناک می توان ، آن را مشاهده کرد اما هزاران تن از مردم شهرک اندیشه تبریز باید این اتفاق ناخوشایند و  تلخ را حداقل روزی دوبار تجربه کنند. راه ورودی شهرک اندیشه از داخل آرامستان وادی رحمت ، بزرگترین آرامستان شمالغرب کشور عبور می کند و مردم این شهرک که عموما از کارگران و مردم طبقه متوسط به پائین تبریز هستند، برای رسیدن به شهرک اندیشه و اخمقیه مجبور به تردد از این مسیر هستند. البته مسیر دیگری نیز وجود دارد که طولانی تر بوده و از سمت ورودی غرب تبریز به سمت شهرک اندیشه در نظر گرفته شده است. در حال حاضر بیشترین تردد به شهرک اندیشه از همان مسیر داخل آرامستان وادی رحمت است . البته این تمام داستان نیست و مردم شهرک اندیشه باید ترسناکترین مسیر ورودی رادر تاریکی و نبود روشنایی داخل آرامستان طی کنند.تصور  خراب شدن اتومبیل در این جاده ، آنهم در شب هنگام برای هر شهروند ساکن این منطقه دلهره آور است. بعد از پیگیریهای سال گذشته روزنامه همشهری از مسئولان وقت شهری  مبنی بر حل مشکل تاریکی در این مسیر ، برخی ساکنان این شهرک در تماس با صدای همشهری از عدم حل کامل این مشکل خبر داده و خواستار پیگیری موضوع هستند.

ترافیک شبانه درجاده آرامستان وادی رحمت تبریز

یکی از ساکنان شهرک اندیشه تبریز می گوید: ترافیک سنگین صبحگاهی و شبانه در جاده وادی رحمت تبریز یک اتفاق معمول و روزمره است که ساکنان شهرک اندیشه تجربه می کنند و به صورت ناخواسته مجبور به تماشای صدها قبری هستند که در کنار جاده چیده شده اند.

«هادی حدادی » بیان می کند: ترافیک های شبانه و مشاهده قبرها در فضایی تاریک و دلهره آور هیچگاه به یک اتفاق عادی برای مردم این منطقه مبدل نشده و تاثیرات منفی این تصاویر موجب خستگی مفرط حاصل از کارروزانه می شود.

وی یادآور میشود: این مسیر روشنایی نیز ندارد و علی رغم پیگیریهای متعدد و نامه هایی که به مسئولان نوشته شده ، آنان تکمیل نشدن جاده دسترسی به اندیشه را علت این نقص اعلام کرده اند ولی این بهانه نمی تواند التیامی بر استرس روانی ایجاد شده بر مردم این منطقه باشد.

????????????????????????????????????

چاله های خطر آفرین در جاده کم عرض

یکی از راننده های تاکسی که در مسیر تبریز به اندیشه فعالیت می کند، با انتقاد از وضعیت جاده آرامستان وادی رحمت تبریز می گوید: این جاده نه تنها از داخل بلوک های آرامستان عبور می کند، بلکه کم عرض و پر از چاله نیز هست و تصادفات زیادی در این محور رخ می دهد، علاوه بر این سرعت گیرهای متعددی نیز در مسیر تعبیه شده که موجب وارد آمدن خساراتی به اتومبیل ها میشود.

«اصغر علوی » تاکید می کند: استقرار پمپ گاز در حاشیه جاده وادی رحمت بر مشکلات افزوده و ترافیک مضاعفی نیز در مسیر ایجاد میشود و در کنار تمام این مشکلات باید به خرابی احتمالی خودرو در ساعات پایانی شب نیز اضافه کرد که یک کابوس تمام عیار به حساب می آید.

وی به یکی از خاطرات خود در زمینه خرابی خودرو تاکسی در آخرین سرویسش اشاره کرده و یادآور میشود: در فصل تابستان در آخرین سرویس همراه با چند مسافر خودروی بنده خراب شد و در کنار سردخانه و غسالخانه متوقف گردید. خوشبختانه در این قسمت روشنایی کافی وجود دارد و بخش اداری وادی رحمت نیز در این محل قرار دارد و توانستیم با کمک رانندگان نعش کش مستقر دروادی رحمت خودرو را تعمیر کرده و به مسیر خود ادامه بدهیم. اما آنچه تاسف بار است ، صدمات روحی بود که به یک مادر و دختر خردسالش در مدت نیم ساعت توقف در این محل وارد آمد و آنان تا رسیدن به مقصد گریه می کردند.

ناتمام ماندن روشنایی جاده اندیشه

یکی از شهروندان ساکن در ورودی اندیشه به وادی رحمت تبریز می گوید: مردم ساکن در تعدادی از برج های شهرک اندیشه فاصله چند ده متری با قبور دارند و پنچره خانه آنان رو به قبور باز میشود که این موضوع از نظر بهداشتی و روانی قابل قبول نیست.

به گفته «شهره افصحی »ورودی اندیشه به وادی رحمت نیز از کنار این برج ها می گذرد و علاوه بر ترافیک سنگین روزانه و شبانه آلودگی صوتی زیادی نیز در منطقه حاکم است. هرچند که از سال گذشته برخی مشکلات این بخش از اندیشه حل شده اما وضعیت فعلی نیز برای ساکنان قابل تحمل نیست.

وی اعلام می کند: شهرسازی صورت گرفته در این منطقه صحیح به نظر نمی رسد و خانه های احداثی در این منطقه نیز بسیار ارزان تر از مناطق دیگر تبریز هستند که همین موضوع موجب مهاجرت مردم روستاها و شهرهای اطراف تبریز به این شهرک میشود.

حل بخش اعظم روشنایی و آسفالت جاده اندیشه

شهردار منطقه هفت تبریز می گوید: راه دسترسی به  فاز دوم شهرک اندیشه تبریز از طرف پیمانکاری  که مجری ساخت و ساز این شهرک است  هنوز به شهرداری تحویل داده نشده و پیگیر تحویل سریعتر این مسیر هستیم. مسیر کنونی شهرک اندیشه همان مسیر آرامستان وادی رحمت است که در ماه های اخیر آسفالت آن نوسازی شده و مسیری هموار فراهم است.

به گفته «علی فرخی » سال گذشته  برای بهسازی مسیر وادی رحمت که راه دسترسی به شهرک اندیشه است حدود ۵۰۰ متر از چهارراه اندیشه به سمت وادی رحمت آسفالت ریزی شد و امسال مابقی مسیر اصلاح شده است.

وی ادامه می دهد: روشنایی مسیر اندیشه اتوبان شهید کسایی نیز در اکثر بخشها تامین شده و تنها در محدوده خاصی این مشکل وجود دارد.

وی یکی دیگر از راه های دسترسی به شهرک اندیشه را از طریق اتوبان تبریز- سهند اعلام  می کند و می گوید: جاد تبریز – سهند هنوز تکمیل نشده و در صورت تکمیل این جاده میتوان از سمت غرب دسترسی مناسب تری به این شهرک داشت.

وی تصریح می کند: ورودی های وادی رحمت به جاده اندیشه از مدتها قبل مسدود شده و با این کار امنیت این مسیر بیش از گذشته شده است. باتوجه به تردد مستمر خودروها دراین جاده امنیت کافی نیز در آن وجود دارد.