ریس اتحادیه لوازم خانگی تبریز: شهروندان و اصناف قربانیان بازار نابسامان لوازم خانگی شده اند.

در سالهای اخیر بخش مهمی از توسعه صنایع استان مربوط به واحدهای تولیدی لوازم خانگی است در حال حاضر بیش از ۲۵۰ کارخانه و کارگاه بزرگ تولید لوازم خانگی در استان فعال است که آن را به قطب تولید لوازم خانگی کشور مبدل ساخته و علاوه بر آن بیش از ۲۰۰۰واحد صنفی فروش لوازم خانگی هم در استان فعال است.اما با این وجود بازار لوازم خانگی استان در هفته های اخیر وضعیت چندان مناسبی ندارد و خریداران از کمبود کالا در بازار گله مند هستند. خانواده هایی که مجبورند برای تامین جهیزیه خود به بازار لوازم خانگی بروند و علاوه بر اینکه با کمبود کالای مناسب روبرو هستند باید کالاهای موجود را هم با قیمت بالاتر خرید کنند. در این میان اصناف و تولید کنندگان هم گلایه هایی از وضعیت موجود دارند و زنجیره به هم پیوسته ای از نابسامانی ها موجب رکود در بازار و مشکلات دیگر شده است.
جنس بی کیفیت ، قیمت گران
یکی ازشهروندان تبریزی که برای دخترش در حال تهیه جهیزیه ازبازار امیر کبیر تبریز است به خبرنگار همشهری می گوید: جالب است که نزدیک به نیمی از مغازه ها بسته یا نیمه تعطیل هستند و داخل مغازه ها هم جنس زیادی دیده نمی شود.
مراد علیاری ادامه می دهد: اجناس موجود هم بی کیفیت هستند به عنوان مثال یخچال مارک دار داخلی که تا چندی قبل به وفور در بازار موجود بود اکنون حتی درنمایندگی های تعیین شده هم وجود ندارد و از طرفی خرید جنس بی نام و نشان و غیر مارکدار برای خانواده عروس و تامین جهیزینه مناسب نیست.

کمبود لوازم خانگی در بازار تبریز
رئیس اتحادیه لوازم خانگی تبریز می گوید: در تبریز ۱۸۰۰فروشنده لوازم خانگی فعال است و در سایر شهرها نیز این فروشگاه ها وجود دارد که با توجه به ممنوعیت واردات کالا از یکسو و حمایت از کالای داخلی اغلب فروشندگان مایل به عرضه کالای داخلی هستند اما در حال حاضر بازار با کمبود لوازم خانگی داخلی هم روبر است.
محمدمحمودی با اشاره به شرایط فعلی بازار می گوید: در حال حاضر با کمبود لوازم خانگی در تبریز و شهرهای دیگر روبرو هستیم و از سوی دیگر قیمت کالاها نیز گران شده است قیمت کالاها از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد حتی بیشتر افزایش داشته است و این در حالی است که فروشندگان از تامین جنس کافی برای واحد صنفی خود ناتوان مانده اند.
وی بیان می کند: در حالی که تولید کنندگان از ارائه جنس به فروشندگان خوداری می کنند که قیمتها هرروز نوسان و افزایش دارد و فروشندگان هم در برابر تقاضای مشتریان خود با جواب منفی به استقبال آنان می روند و در چنین شرایطی ادامه کار آنان با مشکل مواجه می شوند.
وی خاطر نشان می کند: برخی تولید کنندگان حتی در برابر پول نقد هم حاضر به فروش نیستند در حالی که در گذشته به صورت نسیه ومدت دار هم جنس فروخته میشد.
ریس اتحادیه لوازم خانگی تبریز: شهروندان و اصناف قربانیان بازار نابسامان لوازم خانگی شده اند و هر دو از این شرایط آسیب می بینند.
توصیه به شهروندان
وی از شهروندان می خواهد تا از رفتارهیجانی در بازار لوازم خانگی پرهیز کنند و ادامه می دهد: متاسفانه در روزهای اخیر با افزایش غیر منطقی خرید در بازار لوازم خانگی روبرو هستیم و حتی شهروندان کالاهایی را که نیاز ندارند به زعم گرانتر شدن خریداری می کنند.
محمودی بیان می کند: برخی خانواده ها برای تامین جهیزیه فرزندانشان مجبور به خرید از بازار هستند که باید برای این دسته از شهروندان امکان تهیه کالای مرغوب فراهم شود اما متاسفانه همراهی لازم از سوی شهروندان وجود ندارد و در مقابل هم برخی شرکتهای معتبر هم از فروش کالای با کیفیت خوداری می کنند و شهروندان به سراغ کالای بی کیفیت و گران می روند.

مشکل تامین قطعات وارداتی
رئیس خانه صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان شرقی  معتقد است :وضعیت تولید لوازم خانگی در استان در ماه های اخیر چندان مطلوب نبوده و تولید کنندگان با مشکلاتی چون تامین قطعات اصلی وارداتی و کمبود ارز مواجه هستند.
محمد حسین باقری که خود نیز از تولید کنندگان بزرگ لوازم خانگی استان است ،‌ ادامه می دهد:روند صعودی نرخ ارز بر بسیاری از صنوف، از جمله صنف لوازم خانگی و واحدهای تولیدی آن نیز تاثیر نامناسبی داشته است. تبعات این رشد و به خصوص نوسان آن، به صورت مستقیم و غیر مستقیم سایر بازارها و بخش های مختلف اقتصادی را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. صنف لوازم خانگی و واحدهای تولیدی آن، جزء بازارهای است که این روزها تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار گرفته و تولید کنندگان در تامین قطعات وارداتی با مشکل مواجه هستند.
وی ادامه می دهد:‌زمانی که کالای در بازار کمتر ارائه شود و یا حتی برخی مواقع، دلایل مختلفی که می تواند مانع پخش کالاها به بازار مستقیم شود، برخی افراد نیز به صورت قاچاق و با قیمت بیشتر کالاهای را به فروش می رسانند. در این شرایط تولید کنندگان عملا نمی توانند در بازار حضور موثری داشته باشند.
وی یادآور می شود:‌ در حال حاضر ۲۵۰ واحد تولیدی لوازم خانگی در استان فعالیت دارد که به علت مشکلات مربوط به تامین قطعات وارداتی نمی توانند با تمام ظرفیت تولید کنند این در حالی است که قیمت کالا هر روز گرانتر می شود و تولید کنندگان هم تمایلی به تولید با ظرفیت کامل ندارند چرا که به نوعی متضرر خواهند شد.
وی از افزایش حداقلی ۶۰ درصدی قیمت کالاهای تولیدی لوازم خانگی در استان خبر داده و بیان می کند: برخی تولید کنندگان بزرگ ۵۰ تا ۶۰ درصد و گاه بیشتر قیمت تولیدات خود را بالا برده اند در حالی که دلار را با قیمت بالاتری تامین می کنند.
باقری از مشکلاتی که مانع فعالیت برخی واحدهای تولیدی می شود گفته و ادامه می دهد: تولیدکنندگان در حال حاضر با مشکلات متعددی از جمله تهیه مواد اولیه با ارز آزاد و خرید دستگاه های جدیدروبرو هستند و برخی وارد کنندگان بزرگ بازار سیاه قطعات اصلی مانند کمپرسور ایجاد کرده اند.