تاثیر منفی پساب واحدهای غیرمجاز چرم سازی در محیط زیست

استفاده نکردن واحدهای چرم سازی از فاضلاب موجب آلودگی محیط زیست و به خطر افتادن سلامت جامعه می شود.

صنعت چرم سازی یک از صنایعی است که آلودگی بسیاری برای محیط زیست تولید می کند. در سال های اخیر با توسعه واحدهای صنعتی مشکلات زیست محیطی تبدیل به یکی از نگرانی های فعالان محیط زیست شده است. پساب ایجاد شده از واحدهای چرم سازی موجب آلودگی آب و خاک می شود و نفوذ این فاضلاب به مزارع سلامت جامعه را به خطر خواهد انداخت. به منظور رعایت مسائل بهداشتی و زیست محیطی استفاده از تصفیه خانه و فاضلاب برای دفع پساب به وجود آمده از واحدهای چرم سازی امری ضروریست. نظارت و کنترل کافی بر عملکرد واحدهای تولید کننده چرم تا حدودی موجب جلوگیری از رهاسازی فاضلاب به محیط زیست خواهد شد. در همین زمینه متاسفانه برخی از واحدهای چرم سازی در چرم شهر از قوانین محیط زیست تبعیت نکرده و موجب آلودگی محیط شده اند که در این زمینه باید تمهیدات لازم اتخاذ شود.
لزوم ساماندهی فاضلاب واحدهای غیرمجاز چرم سازی
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت ساماندهی فاضلاب برخی از واحدهای غیر مجاز چرم شهر می گوید: بخشی از واحدهای چرم سازی در داخل چرم شهر همکاری لازم را در زمینه استفاده از سیستم فاضلاب و تصفیه پساب های بازمانده از تولید محصولات دارند ولی برخی از واحدهای بخش خصوصی در خارج از چرم شهر در این زمینه همکاری نمی کنند این در حالی است که پساب این واحدها تبعات بسیار بدی در محیط زیست و آلودگی آب دارد.
«رحیم شهرتی فر» می افزاید: باید گزارش دقیقی از وضعیت پساب و فاضلابی که در چرم سازی های خارج از محدوده چرم شهر در خانه ها و کارگاه های سنتی فعالیت دارند ارائه شود.در این زمینه محیط زیست استان باید بدون اغماض و با اولویت قرار دادن اهمیت محیط زیست در این زمینه اقدام کرده و گزارشهای لازم را به مسئولان ارائه دهند.
وی ادامه می دهد: با وجود مسائل بهداشتی و تبعات بهداشتسی که در این مکان برای گیاهان و فضای سبز به وجود می آید باید بررسی شود چرا که در این منطقه سبزیجات کشت می شود. این سبزیجات می تواند موجب آلودگیهای ثانویه شود و در این راستا نیاز به بررسی دقیق داریم.
آبیاری سبزیجات با فاضلاب موجب به خطر افتادن سلامت جامعه
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی تصریح می کند: کیفیت فعالیت تصفیه خانه هایی که در چرم شهر فعال هستند باید از نظر محیط زیست کنترل شود و فعالیت این تصفیه خانه ها مورد تائید باشد.با وجود اینکه در سالهای اخیر اقدامات خوبی انجام گرفته اما باید تا رسیدن به نقطه مطلوب اقدام شود.
شهرتی فر اظهار می کند: پیگیری موضوع پساب چرم شهر باید در دستور کار جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان قرار گیرد تا اقدام های لازم در این زمینه انجام شود.اینکه با این پساب فلزات سنگین و مواد شیمیایی وارد چرخه محیط زیست می شود قابل قبول نیست .
وی با بیان این که فعالیت های غیرمجاز در منطقه باید ساماندهی شود، تاکید می کند: فعالیت کارگرهای کارگاه های چرم سازی مهم است ولی مهمتر از آن، موضوع سلامت جامعه است چرا که آبیاری سبزیجات با فاضلاب موضوع خطرناکی برای سلامت جامعه است که در این زمینه باید راهکاری اتخاذ شود.
معرفی واحدهای غیرمجاز چرم سازی به دادگستری
در همین زمینه معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی می گوید: با توجه به وظیفه ذاتی اداره کل حفاظت محیط زیست در زمینه موضوع ساماندهی فاضلاب چرم شهر جلساتی با حضور هیات مدیره چرم شهر برگزار شده است.
«حسن عباس نژاد» با بیان این که اقدام قضایی مورد نیاز برای فعالیت واحدهای غیر مجاز چرم سازی انجام خواهد شد، می افزاید: در حال حاضر برخی از واحدهایی که به صورت غیرمجاز فعالیت می کنند به دادگستری معرفی شده اند و احتمال تعطیلی این واحدها وجود دارد تا تبعات این موضوع کاهش یابد.
استفاده از سیستم فاضلاب برخی واحدهای چرم سازی بدون پیش تصفیه
وی به همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر ارگان های برای ساماندهی پساب واحدهای چرم سازی اشاره می کند و می گوید: به واحدهایی که با تصفیه خانه ها همکاری می کنند برای بازسازی سیستم تصفیه خانه کمک می کنیم تا به صورت صحیح از سیستم فاضلاب استفاده کنند.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان این که برخی از واحدها در زمینه تصفیه خانه همکاری نمی کند، اظهار می کند: برخی از واحدها بدون پیش تصفیه، فاضلاب خود را به تصفیه خانه ها می فرستند که با این واحدها نیز برخورد قضایی خواهد شد.


ضرورت اقدام محتاطانه در مقابل با مشکل فاضلاب چرم سازی

فرماندار تبریز با اشاره به ضرورت استفاده واحدهای چرم سازی از فاضلاب به منظور کاهش آلودگی آب و خاک در منطقه می گوید: باید اصلاحاتی در این واحدها انجام شود که این اصلاحات موجب حل مشکل فاضلاب شود.
«علیار راستگو» ادامه می دهد: اقدام قضایی برای واحدهای چرم سازی غیر مجاز کار راحتی است ولی این اقدام ها تبعات سنگینی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه تعطیلی و برخورد قضایی با این واحدها می تواند به افزایش بیکاری در شهر حتی استان منجر شود بیان می کند: این واحدها با مشکلات متعدد اقتصادی روبرو بوده وبنابراین پاک کردن صورت مسئله و تعطیلی این واحدها نمی تواند اقدام قابل قبولی به نظر بیاید ضمن اینکه باید از نظرات کارشناسی برای حل مشکل زیست محیطی این واحدها با حداقل هزینه اقدام شود.
چرم سازان و اتهام آلاینده کردن محیط زیست
یکی از چرم سازان منطقه چرم شهر به خبرنگار همشهری می گوید: چرم سازان این منطقه دهها سال است که در این منطقه مشغول به کار هستند و توانسته اند خود را با شرایط زیست محیطی منطبق کنند و برای رفاه حال خود هم که شده تلاش می کنند تا کمترین آلودگی به محیط را وارد کنند.
غفور زینجنابی با بیان اینکه در حال حاضر وبه علت رکود بازار بخش قابل توجهی از واحدهای چرم سازی این شهرک غیر فعال هستند بیان می کند: بوی بدی که موجب واکنش برخی مسئولان و فعالان زیست محیطی شده نه به خاطر تشدید فعالیتها بلکه به خاطر گرمای هوا و تبخیر فاضلاب این شهرک صنعتی است.
وی بیان می کند: فعالان این شهرک چندین سال است که از مسئولان درخواست مسیری مشخص برای دفع فاضلاب این منطقه نموده اند و باید در کنار توجه به تصفیه فاضلاب مسیری نیز برای دفع فاضلاب در نظر گرفته شود.


شورای شهر پیگیر جدی تصفیه و مدیریت پسماند
فریدون بابایی اقدام
عضو شورای اسلامی تبریز
با توجه به افزایش جمعیت و تولید مقدار زیادی پسماند در شهرها و همچنین لزوم توجه به مسائل زیست محیطی برای داشتن محیطی پاک، مدیریت پسماند در کلانشهرها به چالشی مهم تبدیل شده است. در این میان همکاری مردم در کنار تلاش سازمان ها و ارگان های متولی این امر ضروری است و فرهنگسازی در این زمینه می تواند تا حدودی مشکلات موجود را رفع کند. تبریز یکی از شهرهایی است که فعالیت صنایعی مانند چرم و تولید پسماند و فاضلاب در آن همواره با حواشی مختلفی همراه بوده است. در حدود دو دهه قبل دفع بدون کارشناسی زباله در بیابانهای اطراف تبریز و نفوذ شیرابه های حاصل از این زباله ها موجب نگرانیهایی در مورد سلامت آبهای زیر زمینی تبریز شد و در یکی دو سال اخیر نحوه جمع آوری زباله های عفونی و صنعتی دوباره خبرساز شده است. برخی شهروندان از نحوه مدیریت در تصفیه فاضلاب و پسماندهای مختلف احساس نگرانی می کنند تولید انرژی از پسماند از سیستم های قابل قبول و تثبیت شده در دنیا است و با تصویب شورای شهر و همچنین تطبیق مصوبات ، می توان گامی مهم و بزرگ در راستای توسعه مدیریت پسماند و احداث هرچه سریعتر تصفیه خانه های فاضلاب در این شهر برداشت این مهم می تواند به کاهش آلایندگی و رفع خطرات احتمالی در آینده منجر شود.