در حالی که دراین روزها تعیین قیمت نان و وزن مناسب آن یکی از مباحث رومزه در رسانه ها است اما شهروندان تبریزی دغدغه های مهمتری نیز در کنار نگرانی از افزایش قیمت نان دارند .رعایت نکردن  موارد بهداشتی ، افزودن مواد ثانویه به آرد و خمیر و خطر ابتلا به بیماریهای گوارشی خطرناک از جمله نگرانیهایی است که شهروندان تبریزی با آن روبرو هستند.

شهروندان تبریزی در حالی به نانوائیهای فعال در شهر مراجعه میکنند که اطلاع زیادی از نحوه پخت نان و مواد افزوده شده در آن ندارند و تنها امیدوارند مسئولان مربوطه نظارت کافی بر آرد و افزودنیهای که همراه با آرد به خمیر و سپس نان تبدیل میشود داشته باشند. مهمترین علت دگرگونی در ترکیب نان های تبریز را می توان افزاش تعداد نانوایان و ایجاد فضای رقابتی در زمینه نان دانست  در حال حاضر تنها در تبریز بیش از ۲هزار نانوایی فعال بوده و نزدیک به ۵ هزار نفر نیز در این واحدها مشغول به کار هستند. افزایش جهشی تعداد نانوایان در تبریز که در دو دهه گذشته کمتر از ۵۰۰ نانوا بوده موجب شده تا نانوایان برای جذب مشتری دست به اقدامات متعددی بزنند . علاوه بر افزودن موادی که باعث سفیدی نان می شود برخی نانوایان با افزودن کنجد به نان و اخذ قیمت اضافی موجب نارضایتی مشتریان میشوند.

دستان خالی  شهروندان در زمینه نظارت بر نانوایان

یکی از شهروندان ساکن کوی گلگشت میر داماد تبریز به خبرنگار همشهری می گوید: کیفیت بد نان هابه ویژه نان سنگگ و نان لواش یکی از مشکلات ساکنان این منطقه است . نان هایی که سفید هستند اما در کمتر از ۲ ساعت پس از پخت غیر قابل مصرف شده و باید دور ریخته شود. وزن کم نان یکی دیگر از مشکلات است . با توجه به وزن کم نان قیمت پرداختی برای هر قرص نان عملا تا یک و نیم برابر در شرایط فعلی افزایش پیدا می کند.

«حمید سبزی» ادامه می دهد : شهروندان امکان نظارت بر نحوه خمیر گیری و ترکیبات نان همچنین وزن کردن نان  را ندارند و نانوایان نیز جواب سوالات آنان را نمی دهند. تنها چاره شهروندان تماس با شماره هایی است که در نانوائیها نصب شده تا شهروندان شکایتهای خود را اعلام کنند. اما اینکه سرانجام این شکایتها چه خواهد بود نامشخص است و حداقل در این منطقه پخت نان سفید بی کیفیت همچنان ادامه دارد.

وی خاطر نشان می کند: در اکثر نانوائیهای تبریز ترازوهایی وجود دارد که در اختیار مشتری قرار داده شده تا نان خود را وزن کنند اما اغلب این ترازوهای الکترونیکی یا خاموش هستند یا به علت رودربایستی با صاحب نانوا و غرولند نانوا مشتری از وزن نان صرف نظر می کند. علاوه بر اینکه وزن نان توسط مشتری مساوی است با دردسرهای بعدی برای وی از قبیل دریافت نان بی کیفیت تر در دفعات بعدی که موجب میشود مشتریان از حق خود صرفنظر کنند.

توصیه تغذیه با نان های دارای رنگ تیره

کارشناس بهداشت مواد غذایی می گوید:  نان در سفره مردم آذربایجان‌شرقی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به طوری که به جرات می‌توان گفت در هر وعده غذایی معمولا مقداری نان در کنار سایر غذاها مصرف می‌شود. با توجه به مصرف زیاد نان باید استانداردهای مورد نیاز بهداشتی در تولید نان نیز رعایت شود.

«شروین اسدی» اظهار می کند:  درحال حاضر متخصصان، نان سبوس‌دار را برای مصرف توصیه می‌کنند این درحالی است که بسیاری از مردم استان به دلیل تیره بودن رنگ نان سبوس‌دار علاقه‌ای به مصرف این نان ندارند. در این میان فرهنگ اشتباه استفاده از نان سفید شاید منجربه استفاده افراد متخلف از افزودنی‌های شیمیایی شود که در بسیاری از مواقع این مواد، سرطان‌زا هستند. در سال‌های اخیر اطلاع‌رسانی مناسب موجب سوق دادن مردم به سمت مصرف نان‌های سبوس دار شده است.

وی ابراز می کند:  باید  شرایطی  برای تولید آرد با سبوس نزدیک به ۵  درصد فراهم شود  که قطعا استفاده از این نوع آرد موجب افزایش کیفیت نان نیز خواهد شد. نان های سبوس دار سازگاری بیشتری با دستگاه گوارشی دارند و به علت دارا بودن فیبر سریعتر نیز جذب میشوند.اگر نان با آرد با سبوس بالا تولید شود بدون شک کیفیت نان افزایش یافته و بسیاری از مشکلات تغذیه مردم برطرف شده و از بیماری‌های روده نیز جلوگیری خواهد شد.

وی نسبت به کنجد های استفاده شده درنانها نیز هشدار داده و بیان می کند: کنجدهای که به صورت بهداشتی فراوری نشده باشند می توانند بیماری زا باشند ولی نانوایان با کنجد پاشی بر روی نان نه تنها سلامت شهروندان را به خطر می اندازند بلکه هزینه بیشتری نیز از آنان دریافت می کنند.

 

نظارت راهکار پخت نان با کیفیت تر

قائم مقام سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی  می گوید: با توجه به اهمیت نان در تغذیه و سلامت شهروندان  اقدام‌هایی در زمینه تولید نان با کیفیت و وزن مناسب  انجام شده  و به منظور تولید نان با کیفیت در استان نظارت بر نانوایی‌ها با همکاری معاونت بهداشت و درمان، اداره کل استاندارد و اتحادیه‌های مرتبط و اتاق اصناف انجام می‌شود تا نان با کیفیتی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم.

«غلامعلی راستی»  ادامه می دهد:  همچنین به منظور ارتقاء کیفیت نان تولیدی و جلوگیری از تخلف نانوایان متخلف بیش از ۱۵ هزار مورد بازرسی در نیمه اول سال ۹۶ انجام شده که این نظارتها علاوه بر کیفیت بهداشتی نان بر وزن و قیمت نان نیز می باشد.

در زمینه تخلف از قیمت نان تخلف چندانی وجود ندارد امادر زمینه عدم رعایت وزن خمیر و نان همچنین کنجد پاشی و اخذ قیمت بیشتر با این خدمت ناخواسته در برخی نانوایان مشکل وجود دارد.

آگاه سازی  ضلع دوم تغذیه با نان سالم

قائم مقام سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی   یادآور میشود: به منظور افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی شهروندان بنرهای تبلیغاتی در زمینه فواید نان سبوس‌دار و ضررهای مواد افزودنی‌ در نانوایی‌های تبریز و شهرستان‌ها نصب شده تا مردم در زمان خرید نان، اطلاع کافی از نان تولید شده داشته باشند.

وی بیان می کند: شهروندان باید نسبت به حقوق خود آشنا بوده و باوزن کردن نان توسط ترازوهایی که باید در نانوائیهای تبریز نصب و روشن باشند اقدام کنند. برخی نانوایان در مراجعه ناظران اعلام می کنند که خود شهروندان مایل به وزن کردن نان نیستند و در این زمینه توان مسئولان نظارتی برای اعمال فشار بر نانوایان کاهش پیدا میک ند.