مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی: با مشاهده کلونی های بیماری تب برفکی در چند استان واکسیناسیون در استان گسترده تر شده است.
سید مرتضی احمدپور – تبریز – خبرنگار
سال ۹۵ بود که شیوع تب برفکی در استان موجب تلف شدن احشام در شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی شد و تنها در منطقه ارسباران ای بیماری نزدیک به ۵۰۰ گوسنفد و بز را تلف کرد. در آن زمان تلف شدن دامها در استان خسارتی معادل ۳ میلیارد تومان به دامداران استان وارد کرد خسارتی که برای دامداران در روستاهای کوچک سنگین بوده و حتی مهاجرت برخی از آنها به شهرهایی مانند اهر را نیز به دنبال داشت در اواسط دی ماه امسال نیز علائمی از این بیماری در شهرهایی از جمله ملکان دیده شد که با توجه به استقرار ۷ کلونی از ۳۰ کلونی بیماری در این شهر و قرار گرفتن آن در مسیر ترانزیت می توانست علایم هشدار دهنده ای برای افزایش بیماری باشد در روزهای اخیر هم واکسیناسیون تب برفکی در استان با شدت بیشتری دنبال میشود.
میزان همکاری مختلف در برابر تب برفکی
یکی از دامپزشکان تبریزی که درزمینه واکسیناسیون دامی فعالیت می کند به خبرنگارهمشهری می گوید: تب برفکی یا بیماری دهان و پا، یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است و موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و گاومیش، گوسفند و بز می‌شود.
هادی زیرک کار ادامه می دهد: کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا و اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات است و با توجه به مشکلاتی که این بیماری می تواند برای دامداران به وجود آورد بهتر است واکسیناسیون به صورت جدی انجام شود.
وی با بیان اینکه در دامداریهای مختلف میزان همکاری متفاوت است بیان می کند: برخی دامداران صنعتی همکاری خوبی دارد و حتی قبل از فرا رسیدن اسفند ماه واکسیناسیون را انجام می دهند اما در دامداریهای کوچک به ویژه روستاها این همکاری کمتر بوده و شیوع بیماری هم از همین دامداریهای کوچک شروع میشود چرا که نقل و انتقال علوفه و خوراک به دامداریها معمولا توسط وانت بارها یا کامیونهای مشترک صورت می گیرد.
وی تصریح می کند: خوشبختانه این بیماری میان انسان و دام مشترک نیست اما ابتلای دام به این بیماری می تواند موجب تلف شدن یا ضعیف و لاغر شدن دام شود که خسارتهای اقتصادی زیادی برای دامدار دارد.
وی خاطر نشان می کند: با توجه به اینکه این بیماری ویروسی بوده و درمانی ندارد بهترین کار در زمان ابتلای دام به آن ذبح آن است وبهتر است گوشت این دام به مصارف غیر انسانی برسدچرا که ضعیف شد دام می تواند زمینه را برای ابتلای بیماریهای دیگری که می تواند مشترک بین انسان و دام باشد فراهم کند.
وی تصریح می کند: اگر ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت دامی در یک منطقه یا همان کلونی واکسینه شوند امکان ابتلای سایر دامها به حداقل میرسد و با توجه به اینکه در حال حاضر این بیماری از سمت غرب استان تهدید کننده تر است تمرکز واکسیناسیون در این بخش از استان در روزهای باقی مانده سال ضرروی است.
کمبود واکسن تب برفکی و بازار سیاه این واکسن
یکی از دامداران ورزقانی در تماس با صدای همشهری از کمبود واکسن تب برفکی در میان عشایر این منطقه خبر داده وبیان می کند: در روزهای اخیر شایعاتی از بروز این بیماری در اطراف ملکان شنیده میشود و بر این اساس به سرعت به دنبال واکسن دامهای خود هستیم اما این واکسن کم پیدا شده و برخی افراد هم با قیمت های بالای ۲۰ هزار تومان این واکسن را به فروش می رسانند در حالی که سال گذشته این واکسن کمتر از ۵ هزار تومان بود.
مصطفی باقری خاطر نشان می کند: چند باربه اداره دامپزشکی ورزقان حتی اهر مراجعه کرده و درخواست دامپزشک و تکنسین برای واکسیناسیون کرده ایم و آنان گفته اند که به نوبت دامها واکسیناسسیون و تیم به این محل ها اعزام می شود اما تا کنون خبری از واکسیناسیون نیست.
وی بیان می کند: دامداران محلی حاضر به ایاب و ذهاب رایگان تیم های واکسیناسیون هم هستند ولی حاضر به پرداخت پول اضافی برای برخی سودجویان نیستند. در حال حاضر یک دام زنده بالای ۳ میلیون قیمت دارد که تلف شدن آن برایمان سنگین است.
تامین همه واکسن مورد نیاز استان
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی می گوید: با مشاهده کلونی های بیماری تب برفکی در چند استان واکسیناسیون در استان گسترده تر شده ولی خوشبختانه تا کنون موردی از این بیماری در استان مشاهده نشده است.


امیر حسین بهداد در پاسخ به علت بروز تب برفکی در سال ۹۵ و نگرانی دامداران از تکرار این بیماری در استان بیان می کند: در سال ۹۵ بیماری تب برفکی نه تنها در استان بلکه در کل کشور شیوع یافت و با توجه به شیوع گسترده کمبود مختصری وجود داشت و از همان لحظه ای که واکسن ها در اختیار ما قرار گرفت، توانستیم به صورت شبانه روز عملیات واکسیناسیون را در روستاها و دامداری ها انجام و در مدت زمان کوتاه این بیماری مهار و کنترل شد.
وی خاطر نشان می کند: این طرح همه ساله برای پیشگیری و جلوگیری از شیوع تب برفکی و کنترل این بیماری اجرا می شود و امسال هم با تامین واکسن به میزان لازم انجام میشود و مشکلی در تامین واکسن وجود ندارد.
وی بیان می کند: با این حال از دامداران و روستاییان استان تقاضا داریم چنانچه موردی مشاهده کردند، با اکیپ های دام پزشکی همکاری های لازم را داشته باشند.چرا که هزینه واکسینه کردن یک راس دام زیر ۵ هزار تومان بوده و نباید هزینه بیشتری به عنوان دستمزد پرداخت شود.خسارت های درمان و واکسینه نکردن دام ها می تواند در برابر هزینه های درمان بسیار جبران ناپذیر باشد.
وی با بیان اینکه این طرح تا آخراسفند ماه ادامه دارد بیان می کند: دامداران منتظرتیم های واکسیناسیون این اداره کل باشند و به نوبت به همه مناطق این تیم ها اعزام می شوند و در مناطقی که به کلونی های بیماری نزدیک بوده یا احتمال بیماری وجود داشته باشد سریعتر این اقدام انجام میشود.
وی بر همکاری دامداران در عدم شیوع بیماری تاکید کرده و بیان می کند: از ورود خودروهای دامداریهای دیگر همچنین افراد غیر از کارکنان دامپروی به داخل دامداری به ویژه از استانهای دیگر جلوگیری شود.