آذربایجان شرقی از استانهای مطرح در زمینه پرورش دام به ویژه دام کوچک به شمار می رود وجود مراتع متعدد در این استان ، جمعیت قابل توجه عشایر همچنین عدم نیاز به سرمایه گذاری های کلان در حوزه پرورش دام کوچک موجب شده تا روستا نشینان و عشایر در زمینه پرورش دام کوچک فرصت های زیادی داشته باشند اما این فرصتها موجب تحول در ثروت آفرینی و سرمایه گذاری اشتغال زا در این استان نشده است. روش های پرورش دام کوچک همچنان سنتی بوده و روستائیان اغلب با واکسینه کردن به موقع دام همراهی نمی کنند. بروز خشکسالی و پر آبی با افزایش و کاهش جمعیت دامی استان ارتباط دارد و این در حالی است که بازار بسیار مناسبی برای گوسفند و بز و گوشت و فراورده های این حیوانات در بازار داخل و خارج استان و جود دارد اما پرورش دهندگان ترجیح می دهند در این زمینه به صورت محدود ادامه فعالیت دهند و به ندرت جمعیت دام در یک گله به بیش از ۱۰۰ راس می رسد. غفلت از این فرصت سرمایه گذاری موجب شده تا استان زمینه های توسعه و اشتغال زیادی را از دست بدهد.
تلف شدن دامها به علت غفلت از کنترل بیماری
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی ضعف فرهنگی و نبود آموزشهای لازم را یکی از علل ضعف در توسعه علمی دامداری استان می داند و  می گوید: یکی از مشکلاتی که سیستم دامپروری استان به ویژه در دام کوچک از آن رنج می برد بی تفاوتی به روشهای جدیدی است که موجب افزایش راندمان تولید شیر و گوشت می شود وهزینه های نگهداری دام را هم بالا می برد.
امیر حسین بهداد ادامه می دهد: خوشبختانه در زمینه دام بزرگ از جمله گاو و گاومیش و شتر تحولات خوبی از نظر توجه به مبانی علمی صورت گرفته و با واکسیناسیون به موقع همچنین توجه به تغذیه دام و جلوگیری از ورود عوامل بیماری زایی که موجب کاهش وزن و افت کیفیت گوشت و شیر و سایر فراورده ها میشود ، استان با مشکلات کمتری روبرو است ولی در مواقع بحرانی و ورود فاکتورهای بیماری زا دام های کوچک بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند.
وی خاطر نشان می کند: برای حل این مشکل توزیع دارو و واکسن با قیمت دولتی و ارزان و در برخی موارد رایگان تلاش شده تا بیماری ها کنترل شود اما متاسفانه برخی دامداران زمانی برای دریافت واکسن مراجعه می کنند که کار از کار گذشته و تلفات قابل توجهی به دام وارد شده که موجب اتلاف سرمایه های ملی است.
وی بیان می کند: در برخی شهرهای کوچک جمعیت دامی بیشتر و به علت وجود مراتع امکان پرورش دام زنده با هزینه کمتر وجود دارد که می توان در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری کرد و با روشهای علمی و نوین و ارائه آموزشها زمینه ثروت آفرینی و جلوگیری از مهاجرت را فراهم کرد.
برگزاری دوره های آموزشی برای دامداران محلی
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هریس از برگزاری دوره های آموزشی اصلاح نژاد پر بازده در نژاد گوسفند و بز در این شهرستان خبر داده و می گوید: با توجه به ظرفیت بالای شهرستان هریس در پرورش دام سبک در منطقه و در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و استفاده از روشهای نوین و انتقال یافته های جدید کشاورزی این دوره ها در این شهرستان برگزار میشود.
محمد پرتوی بیان می کند: هریس فرصتهای زیادی برای سرمایه گذاری در زمینه دام به ویژه بز و گوسفند دارد اما متاسفانه توجه قابل توجهی به اصلاح نژاد و افزایش وزن دام همچنین کاهش هزینه های تولید نشده و با برگزاری این دوره ها تلاش می شود تا دامداران با هزینه کمتر به سود دهی بیشتری برسند.
وی با اشاره به حضور ۲۰ نفر در این دوره آموزشی بیان می کند: ظرفیت بیشتری برای حضور افراد و فعالان این حوزه وجود دارد و جهاد کشاورزی آماده است تا کلاسهایی با تعداد بیشتر هم برگزار کند اما استقبال دامداران از این دوره ها لازم است.
وی بر ضرورت فرهنگ سازی و آشنا نمودن دامداران با این دوره ها تاکید کرده و بیان می کند: مروجان کشاورزی اکنون در تمام پهنه های تعیین شده از سوی اداره کل حضور دارند تا افرادی که به هر نحو امکان حضور در این دوره ها را ندارند در همان محل روستا با آموزشهای لازم همراه شوند.
وی همچنین از اعطای تسهیلات زود بازده به روستائیان برای احداث محل های مناسب برای نگهداری دام و توسعه ظرفیت پرورش دام خبر داده و بیان می کند: با توجه به نزدیک بودن فصل سرما و ضرورت نگهداری دام در فضای سرپوشیده تلاش میشود تا حمایتهای لازم در کوتاه مدت صورت گیرد.