رئیس اتاق بازرگانی تبریز :فرسودگی ناوگان حمل و نقل آذربایجان شرقی استان را در مقایسه با سایر استان ها قابل توجه خواند

علی جهانگیری روز سه شنبه در جلسه رفع موانع حمل و نقل ریلی آذربایجان شرقی، از فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان استان خواست تا دلایل و استدلال های خود را همراه با محاسبه هزینه، فایده و شاخص های مختلف تهیه و در اختیار مسئولان استانی و کشور قرار دهند.

وی اظهار داشت: در این گزارش باید اهمیت رقابت پذیری صنعت حمل و نقل با کشورهای همجوار که در این حوزه پیشرفت های قابل توجه ای داشته اند، بررسی و کنکاش شده، تا شرکت های حمل و نقلی که علاقمند سرمایه گذاری در این حوزه هستند، به درست معرفی شوند.

جهانگیری اضافه کرد: این شرکت ها می توانند از حمایت و پشتیبانی مسئولان ارشد استانی برخوردار شوند که البته مکاتبات لازم با مسئولان ملی برای پی گیری موضوع صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا، رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید در سال جهش تولید اقداماتی موثری را با هدف حل مسائل و مشکلات پیش رو  فعالان اقتصادی در راستای افزایش صادرات در اولویت برنامه های اقتصادی استان قرار دهیم، گفت: باید تلاش کنیم مشکلات پیش روی بخش های پالایشگاهی، پتروشیمی، حمل و نقل و سایر اقلام صادرات غیرنفتی همچون صنایع غذایی و محصولات کشاورزی مرتفع شود.

یونس ژائله افزود: باید نقشه راه جدیدی با توجه به  شرایط شیوع ویروس کرونا در تدوین برنامه توسعه اقتصادی استان ها مد نظر قرار داده شود.

وی پیگیری تامین کامیون های مورد نیاز با استاندار های جهانی برای تجارت با سایر کشورهای منطقه و جهان را از اقدامات مورد نیاز در بهبود وضعیت اقتصادی استان خواند و ادامه داد: منابع مورد نیاز خرید این کامیون ها می تواند از محل منابع حاصل از صادرات و درآمدهای ارزی که از طریق صادرات غیرنفتی عاید کشور و استان می شود، تامین گردد.

ژائله با تاکید بر اهمیت صنعت حمل و نقل در توسعه اقتصادی، یادآور شد: این صنعت یکی از ارکان اساسی در توسعه اقتصادی کشورها محسوب می شود و بدون دارا بودن شرکت های توانمند در این حوزه نمی توان تجارت موفق و موثری در داخل و خارج از مرزهای خود داشت.

وی فروسودگی ناوگان حمل و نقل آذربایجان شرقی استان را در مقایسه با سایر استان ها قابل توجه خواند و افزود: ایجاد و تقویت شرکت های حرفه ای حمل و نقل بین المللی و واردات کامیون های مورد نیاز این شرکت ها یکی از ملزومات توسعه اقتصادی استان است که با هم افزایی بخش خصوصی و حمایت مسئولان ارشد استانی باید محقق شود.