با وجود رونمایی از ۹ محصول فناورانه در حوزه مدیریت و کنترل بیماری کرونا در استان این محصولات هنوز امکان تولید انبوه ندارند.

به گزارش صنعت تبریز، از نخستین روزهای آغاز همه گیری کرونا ، متخصصان حوزه فناوریهای نوین استان هم به تکاپو افتاده اند تا با ارائه محصولات فناورانه به صف مبارزه با این بیماری بپیوندند.اولین محصول فناورانه اواسط فرودین ماه و با رونمایی از تونل های هوشمند ضدعفونی ماشین سازی تبریز به بازار ارائه شد این محصول به واسطه نیاز شدید بازار به سرعت در مرحله تولید انبوه نیز قرارگرفت و علاوه بر تبریز و شهرهای دیگر استان به سایر مناطق کشور نیز ارسال شد اما این محصول همه نیازبیماران و بخش درمان نبود و نیازهای دیگری از جمله دستگاه های تنفسی و تجهیزات ضدعفونی اشخاص هم مطرح بودند و در کنار این تجهیزات به مواد ضدعفونی کننده کارآمدتر هم نیاز بود.
در هفته های اخیر پارک علم و فناوری استان حمایت ویژه ای از متخصصان جوان استان به عمل آورده و پس از احصاء نیازهای بخش درمان محصولات جدیدی سفارش داده شدند که درروزهای اخیر ۹ محصول جدید فناورانه دربخش کرونا رونمایی شد.
یکی از مدیران جوان شرکتهای فعال در پارک علم و فناوری استان که مایل به اعلام نامش نیست از موانع اداری کسب مجوز تولید انبوه این محصولات گله کرده و می گوید: زمان محدودی داریم و باید هرچه سریعتراین محصولات به تولید انبوه برسد وگرنه نمی تواند نقش موثری در مقابله با کرونا داشته باشد و نیاز به همکاری دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه های دیگری داریم که گاه به راحتی برای اعطای مجوزهای لازم سنگ اندازی می کنند.
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با اشاره به رونمایی از۹ محصول فناورانه در حوزه مدیریت و کنترل بیماری کرونا می گوید: این محصولات توسط شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان طراحی و تولید شده که می تواند بخش قابل توجهی از نیازها را تامین کند.
عبدالرضا واعظی ادامه می دهد: سیستم ضدعفونی مکانیزه داخل کابین اتوبوس، دستگاه تنفس مصنوعی همچنین محلول ضدعفونی بر پایه نانوکوانتوم دات از جمله این محصولات هستند.
وی خاطر نشان می کند: با توجه به صنعتی بودن استان و محیط های کارگری متعدد ، دستگاه ضدعفونی کننده فضاهای صنعتی و کارگاهی و دستگاه ضدعفونی کننده اشخاص هم طراحی شده است.
وی به تامین نیازهای کادر درمان هم اشاره کرده و بیان می کند: لباس ایزوله با جاذب رطوبت هیدروژلی، ماسک هیتردار و تب سنج حرارتی غیرتماسی همچنین نرم افزار آموزشی مقابله با کرونا در این پارک طراحی شده است.
وی خاطر نشان می کند: به سرعت در تلاش هستیم تا مراحل دریافت مجوزهای لازم و تولید انبوه محصولات تولیدی این شرکتها با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و سایر مراجع مرتبط تمام شود.
وی دغدغه متخصصان جوان شرکت های فناورانه رابه حق می داند و یادآور میشود: مدیران ارشد استان نیز به ما قول داده اندتا ضمن حمایت از محصولات فناورانه و دانش بنیان ازمحل اعتبارات استانی و ملی برای توسعه و تولید این محصولات هزینه کنند.