کانالهای غرب تبریز به ویژه کانال بزرگ آب و فاضلاب  در جاده صنعت  در فصول بارندگی با خطر آب گرفتگی و سرریز شدن آب های سطحی همراه است. چند روز قبل بود که سرریز شدن آب در جاده صنعت تبریز تعدادی از شهروندان تبریزی را در این مسیر گرفتار کرده و نیروهای آتش نشانی اقدام به نجات آنان کرد.این کانالها  از شرق تبریز شروع شده و به غرب تبریز ختم می شود و با احتساب مسیرهای فرعی  بیش از ۱۰ هزار متر طول دارد.

بارشهای سیل آسا کافی است تا این کانال مستعد سیل و حادثه باشد. و علت آن تجمیع آبهای سطح ورودی از دیگر کانالهای کوچک در این این کانال مرکزی است. از سوی دیگر بارشهای متعدد باران و ورود فاضلاب و سیل آبها همراه با زباله به این کانال موجب گرفتگی آن در نقاط مختلف میشود که امکان وقوع حوادث ناگوار را بیشتر میکند.

سر ریز شدن مستمر آب در جاده صنعت تبریز

یکی از شهروندان تبریزی می گوید:‌سر ریز شدن آب و زباله به صورت مستمر در کانالهای غرب تبریز به ویژه در جاده صنعت و مسیر کانال ایلی سو رخ می دهد. این موضوع مشکلاتی برای واحدهای کارگاهی واقع در مسیر ایجاد می کند.

حمید رضا نوع دوست که کارگر یکی از واحدهای غرب تبریز است از گرفتار شدن کارگران در جاده صنعت در اثر آب گرفتگی گلایه کرده و تاکید می کند:‌ آب در جاده صنعت در زمان بارندگی تا نیم متر نیز میرسد و کارگرانی که پیاده در حال عبور ازاین جاده هستند با لباس خیس به محل کار و خانه می رسند.

وی از سرریز شدن زباله های کانال به جاده نیز گلایه کرده و خاطر نشان می کند:‌ زباله هایی که همراه با سیلاب از بالا دست به این کانال می ریزد موجب مشکلات بیشتر میشود. انتظار می رود تدبیری برای وارد نشدن زباله و در نتیجه آبگرفتگی این معبرها در نظر گرفته شود.

ورود آب به کارگاه

یکی از کسبه جاده صنعت تبریز از ورود آب به کارگاه درزمان بارندگی های شدید گلایه کرده و تاکید می کند:‌با بارش شدید و چند ساعته باران، ورود آب های سطحی به کارگاه های واقع در مسیررخ می دهد که با خسارتهایی به بنا و دستگاه های موجود همراه است.

فرهاد قهرمانی عنوان می کند:‌این آبها تنها مربوط به سرریز شدن کانال نیست بلکه آب بارانی که در جاده صنعت جاری است نیز زیاده بوده و خروجی کافی برای آب باران جمع شده در این مسیر وجود ندارد.

ضرورت انجام فعالیتهای عمرانی در حوزه احداث کانال

معاون خدمات شهری تبریز به خبرنگار همشهری می گوید‌:‌یکی از علل تجمیع آب در کانالهای شهری تبریز عدم رعایت مسائل فنی در احداث این کانالها در گذشته بوده و برخی کانالهای هدایت کننده آبهای سطحی در این شهر منطبق بر اصول فنی و عمرانی صحیح نیست.

برزگر جلالی سرریز شدن آب در کانالهای منتهی به غرب تبریز در فصل بارندگی را زمینه ساز مشکلات متعدد برای شهروندان دانست و بیان کرد: با وجود اینکه مجموعه همکاران شهری در این زمینه تلاش می کنند اما مطالبه گری در زمینه حل مشکلات را حق شهروندان می دانیم و معتقد به حل مشکلاتی از این دست هستیم. باید به سمت حل مشکلات کانالهای هدایت کننده آبهای سطحی در تبریز حرکت کرد.

وی با اشاره به گرفتگی آب در اثر انباشت زباله می گوید: حجم زیادی زباله در این کانالها مشاهده میشود که  اندک  اندک جمع می شود و اگر چه در نگاه اول یک زباله کوچک از نظر شهروندان نقشی در ایجاد مشکل بزرگ سیل و تجمیع رسوبات انبوه نداشته باشد اما اگر شهروندان همراهی بیشتری در نریختن زباله به جویهای داخل شهر داشته باشند، میزان مشکلات ایلی سو هم کاهش خواهد یافت.

وی تاکید می کند:‌یکی از دلایل آب گرفتگی در کانالهای تبریز وجودپل های متعددی است که بر روی کانالها ساخته شده و موجب تجمیع زباله می شود. زباله ها زیراین پلهای کوچک بتنی دیده نشده و موجب آب گرفتگی و سریز شدن آب به بیرون می شود.یکی از برنامه های شهرداری حذف این پلها است تا جریان هدایت آبهای سطحی به خوبی صورت گیرد.

 

لایروبی مستمر کانال جاده صنعت

شهردار منطقه ۶ تبریز می گوید: موقعیت جغرافیایی تبریزبه گونه ای است که در زمان بروز بارندگی، آبهای سطحی به سمت غرب جریان یافته و منجر به ایجاد سیلاب می شود به همین دلیل سالانه  چندین بار عملیات لایروبی و خاکبرداری از ایلی سو در مسیر جاده صنعت انجام میشود.

«سامان احمد زاده » یادآور میشود: برای جمع آوری رسوبات و جلوگیری از انتشار آن در اراضی منطقه  جاده صنعت، طرح ساخت رسوبگیر با نظر فنی کارشناسان اجرایی شده اما با این وجود لایروبی های مستمر به صورت موردی نیز انجام می شود. درروزهای اخیر و به دنبال بارش سیل آسا لایروبی توسط همکاران خدمات شهری این منطقه انجام شد.

به گفته شهردار منطقه ۶ تبریز طی سالهای اخیر بارش برف و باران و وقوع سیلاب در مسیر جاده صنعت به یکی از معضلات واحدهای مستقر در این منطقه تبدیل شده ولی با مدیریت جامع در بخش خدمات شهری انتظار می رود مشکلات در فصل بارش پیش رو کاهش پیدا کند.

 

 

 

باکس

مسئولان شهری تبریز هر ساله در فصل پائیز وحتی زمستان   اقدام به لایروبی کانالهای بزرگ غرب تبریز از جمله جاده صنعت  می کنند. هرچند که این کانالها در مناطق مختلف شهری تبریز کشیده شده اما بیشترین حجم زباله ها در محدوده منطقه ۶ شهری به وجود دارد.اما با توجه به رسوب گیری و لایروبی های متعدد که آخرین مورد آن چند روز قبل انجام شد ٰ بازهم با یک بارش چند ساعته کانالها پر از آب میشود و اتخاذ تدابیری برای پایان این رسوبات و فاضلابهای جمع شده در مسیر چند صد کیلومتری انتهایی در جاده صنعت تبریز ضروری باشد.

 

 

 

سخن مسئول

کانالهای حادثه ساز در زمان بارندگی

داوود طالب نژاد مدیر عامل سازمان آتش نشانی تبریز

یکی از خدمات سازمان آتش نشانی تبریزامداد رسانی برای رها سازی شهروندان گرفتار در آبگرفتی ها است .در روزهایی که بارندگی در تبریز رخ می دهد ماموریتهای متعددی متوجه سازمان آتش نشانی تبریز میشود. عمده این ماموریت ها در اطراف کانالهای بزرگ تبریز به ویژه غرب این شهر است. در زیر گذرها نیز آب گرفتگی هایی رخ داده و خودروها گرفتار می شوند.همکاری سازمان موتوری و سازمان آتش نشانی برای تخلیه آبها و نجات شهروندان در این راستا است.

شماره تلفن ۱۲۵ سازمان آتش نشانی در خدمت شهروندان است  و در صورت بروز حادثه  باید سریعا با این شماره تماس گرفته شود برخی شهروندان خودسرانه اقدام به عملیات نجات می کنند که می تواند عمق حادثه را بیشتر کند. بنا براین تماس سریعتر با آتش نشانی حوادث را کاهش می دهد.

با توجه به اطلاعیه سازمان هواشناسی مبنی بر شروع بارش های جوی، سازمان آتش نشانی در آماده باش کامل بوده و به همراه همکاران  حوزه خدمات شهری تبریز آماده ارایه خدمات به شهروندان هستند و  لازم است شهروندان جهت پیشگیری از وقوع حوادث مشابه آموزشهای لازم را دریافت کنند. موارد ساده ای که رعایت آنها می تواند موجب نجات جان شهروندان شود از جمله اینکه در زمان بارندگی شهروندان  از کنار جوی های عریض ،حرکت نکنند، چون ممکن است به دلایلی به داخل جوی سقوط و منجر به حوادث ناگوار شود.

همچنین باید  مراقب کودکان بود که تنها در خیابان و مکان هایی که دارای کانال های آب و  فاظلاب رو باز هستند ، حرکت نکنند.

باتوجه به حرکت تند آب بایستی   با احتیاط از عرض خیابان عبور کرده و در صورت امکان از پل عابر هوایی استفاده شود.

باتوجه به فعالیتهای عمرانی در حال انجام یا فعالیتهای ساختمانی دولتی و غیر دولتی  مکان هایی که حفاری شده اند،ممکن است در اثر خیس شدن لبه های محل حفاری،دچار لغزندگی شده  و می تواند موجب سقوط و حادثه برای شهروندان و خودروها شود.