مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی معتقد است: ارتباط مستقیم خیرین با مددجویان چندان صحیح نیست.

به گزارش صنعتیمیز ، آذربایجان شرقی یکی از استانهایی است  که به فعالیتهای خیریه شهره بوده  وموسسات خیریه بزرگی مانند نوبر و مستمندان تبریز شهره ای بین المللی دارند و کمکهای واریزی به این موسسات دامنه ای فراتر از استان و حتی کشور داشته و بخش بزرگی از حمایتهای مالی این موسسات از طرف ایرانیان خارج از کشور واریز می شود.

عنصر اصلی در این زمینه جلب اعتماد خیرین است و به دیگر روی اگر خیرین احساس کنند که سازمان مردم نهادی به درستی درمسیر خدمت به محرومان قرار دارد بی تردید همه کمکهای خود را سرازیر این گروه ها خواهند نمود تا در اختیار محرومان قرار گیرد.

به عبارت دیگر اگر یک مرکز مردم نهاد بتواند اعتماد همشهریانش را جلب کند و مردم این مرکز را پلی ارزشمند برای انتقال کمکهای خود بدانند ، شاهد توسعه فعالیتهای آن مرکز خواهیم بود.

اما در سالهای اخیر و با رشد شتابان موسسات مردم نهاد وابسته به اداره کل بهزیستی استان شاهد برخی مشکلات و نیز بروز برخی تخلفات بودیم که همین امر موجب بی اعتمادی بخشی از مردم و خیرین به این مراکز می شود.

«محسن ارشد زاده» مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی از نظارت جدی و مستمر بر این مراکز در استان خبر می دهد و اعلام می کند که حسابهای مالی این مراکز همه ساله از سوی حسابرسان و بازرسان این اداره کل بررسی شده و مجوز ادامه فعالیت داده می شود.

وی در عین حال از نظارتهای دیگری نیز خبر می دهد که شامل مسائل غیر مالی می شود تا سلامت سازمانهای مردم نهاد در هر زمینه ای حفظ گردد.

از سویی دیگر مردم و خیرین خواستار حضور در مراکز نگهداری معلولان و کودکان بی سرپرست بخش های خصوصی و دولتی هستند تا به نوعی دیگر نظارت مستقیمی هم  داشته باشند.

اکرم مرادی ، از خیران تبریزی است که همه ساله کمکهایی رابه مردم فقیر با ساماندهی محله ای و جمع آوری کمکهای مردم محله خود انجام می دهد .

وی در یکی از این برنامه های خود کمکهایی رابرای کودکان بی سرپرست تبریزی در خیابان منظریه تبریز جمع آوری کرده بود که با امتناع مسئولان مرکز برای دادن مستقیم این کمکها به کودکان نگهداری شده در این مرکز روبرو می شود.

این بانوی خیر تبریز گلایه مند از این رفتار مسئولان بوده و البته با شک و تردید به این مرکز نگاه می کندو معتقد است چرا نباید بتوانیم دست مهر خود رابر سر این کودکان بکشیم و سنت نبوی را به جا بیاوریم.

وی می گوید: بر اساس تعالیم دینی نوازش و تکریم یتیم اجری فوق العاده دارد و کودکان بیش از انکه نیازمند مسائل مالی باشند نیازمند حمایتهای معنوی و عاطفی هستند.

اما مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز در این زمینه پاسخهایی دارد و معتقد است ارتباط مستقیم خیرین با مددجویان چندان صحیح نیست.

وی تاکید دارد که این ارتباط مستقیم نباشد و مردم خیر کمکهای خود را با اعتماد کامل به این مراکز که تحت نظارت بهزیستی استان هستند تحویل دهند.

ارشد زاده مسائل اخلاقی و حفظ آبروی مددجویان را از مسائل مهمی می داند که در ارتباط گیری مستقیم خیران با آنان خدشه دار می شود و می افزاید: نمی خواهیم قبح مسئله کمک به محرومان بیشتر از این از بین برود.

البته این موضع مدیر کل بهزیستی استان در سیره حضرات معصومان نیز وجود دارد به نحوی که در کمک به محرومان آن بزرگان تا حد ممکن از ارتباط مستقیم خوداری می کردند.

اما به هر روی ساماندهی و نظارت بر  ۱۸۰ مرکز مردم نهاد در آذربایجان شرقی که دارای مجوز هستند و البته صدها مرکز و موسسه بدون مجوز کار بسیار دشواری است که گاه با نیتهای ناسالم نیز همراه می شود و برخی سوء استفاده های مالی و حتی اخلاقی نیز روی می دهد.

چالش نظارت بر مراکز مردم نهاد اززمانی جدی تر شده که برون سپاری فعالیتهای خیریه در استان به تبع کشوری افزایش یافته  و با استقبال مردم تبریز از تاسیس چنین مراکزی شاهد بروز مسائل جانبی نیز هستیم.

بی تردید تخلفاتی هر چند کوچک در سازمانهای مردم نهاد که گاه از سر بی اطلاعی و یا بی تجربه بودن رخ می دهد می تواند منشا بسیاری از مسائل و مشکلات باشد و بی اعتمادی اجتماعی را موجب شود.

در ماه های گذشته عدم تجربه کافی در مدیریت رفتار با یک دختر بی سرپرست در یکی از همین مراکز خیریه در تبریز موجب شد تا این دختر معصوم دست به خود کشی بزند ، امری که می توانست با درایت و رفتار صحیح رخ ندهد.

مردم استان و به ویژه شهر تبریز از مسئولان بهزیستی آذربایجان شرقی انتظار دارند که واسطه ای مهم و تاثیر گذار در توسعه مراکز خیریه و ساماندهی آنان باشد.