مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی با تاکید بر بروز رسانی دانش فنی صنایع استان گفت: مشکلات صنایع استان با وام‌های کم بهره و بلند مدت و با تسهیلات مالیاتی قابل حل شدن نیست.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز به نقل از روابط عمومی منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی، علی جهانگیری در جلسه هم اندیشی مدیران واحدهای صنعتی استان با موضوع مالیات و مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: اگر حتی امروز مجموعه‌های مالیاتی به شما قول دهند که فرآیند دریافت مالیات از سوی دولت برای شما تسهیل شود باز مشکلات واحدهای تولیدی استان حل نخواهد شد و لزوما این راه‌حل نیست.

وی با اشاره به استفاده از روش‌های سنتی در صنعت توسط بسیاری از صنایع استان خاطرنشان کرد: تغییر و ارتقای دانش فنی صنایع در وضعیت فعلی تنها راه کاری است که خواهد توانست به صنعت کمک کند.

مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، ادامه داد: در دهه شصت با رانت‌هایی که وجود داشت در همین استان شاهد مجوزها متعدد شیرینی و شکلات در عرصه صنعتی بودیم، اما آیا تمام این صنایع توانستند سرپا بمانند، در یک بررسی اجمالی می بینیم شرکت هایی توانستند در این مسیر محکم قدم بردارند که به دانش روز دنیا مسلط شدند و با تولید محصولات متنوع و باکیفیت بازار را در دست گرفتند.

جهانگیری، با اشاره به حمایت‌های دولت از فعالیت‌های دانش بنیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۱ مدل حمایتی از مجموعه‌های دانش بنیان وجود دارد اما متاسفانه صنعتگران و تولیدکنندگان ما تنها بانک‌ها و مالیات را می‌شناسند، ما به عنوان دولت می‌خواهیم فضای ورود به حوزه دانش بنیان را برای شما فراهم کنیم و این وظیفه ما است.

وی سهم استان آذربایجان‌شرقی در شرکت‌های دانش بنیان را در کشور محدود دانست و گفت: متاسفانه کسب عنوان دانش بنیان بودن در استان ما آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است در حالی که دولت تسهیلات ویژه‌ای را برای این شرکت‌ها در نظر گرفته است برای نمونه طی سال گذشته پنج شرکت بزرگ استان در بخش های مختلف توانستند دانش بنیان شوند و از این مسیر از تسهیلات ویژه‌ای استفاده کنند.

وی توسعه ارتباطات بین‌المللی را نیز ضروری دانست و با اشاره به تفاهم نامه همکاری منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی و موسسه AIT اتریش گفت: این طرح با  هدف افزایش توانمندی‌های ظرفیت نوآوری در این منطقه طراحی شده است. در این طرح خوشه قطعه‌سازی استان به عنوان یک خوشه پایلوت انتخاب شده است، تا با ارتقاء وضعیت این خوشه صنعتی در حوزه نوآوری و فناوری به شیوه‌های بومی و عملیاتی دست بیابیم.

جهانگیری ادامه داد: دولت اتریش برای این طرح ۶۰ هزار یورو هزینه کرده است و امروز ما باید از فرصت به وجود آمده به نحو شایسته‌ای استفاده کنیم شبکه قطعه‌سازی اتریش یک شبکه بین‌المللی است و ما باید با همکاری‌های مشترک خوشه قطعه‌سازی استان را در مسیر بین‌المللی شدن هدایت کنیم و نقش اصلی در این بین بر عهده صنعتگران استان است.

مدیر منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی، متذکر شد: چرا با یک اتفاق منطقه‌ای تمام صنعت ما دچار مشکل می شود، دلیل این موضوع محدود بودن گستره صادراتی ما به کردستان عراق، ارمنستان و غیره است در صورتی که اگر می خواهیم صادرات انجام دهیم باید محصولاتی با کیفیت، مورد تایید دنیا و با در نظر گرفتن  صادرات به کشورهای اروپایی و دیگر کشورها باشد.

وی، با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه فناوری و نوآوری ربع رشیدی، طی هفته آینده در تبریز گفت: این نمایشگاه برای پنجمین سال در تبریز برگزار می شود اما متاسفانه صنعتگران ما که همیشه از دانشگاهیان گله مند هستند که با صنعت همکاری ندارند حتی حاضر نیستند از این نمایشگاه بازدید داشته باشند در حالی که ما شاهد حضور صنعتگرانی از استانهای مختلف کشور و هیئت های فناوری از هشت کشور دنیا هستیم.

وی اظهار کرد: در نمایشگاه‌هایی که تا به امروز در کشور ما برگزار شده است هدف به نمایش گذاشتن توان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی بوده است اما هدف ما در این نمایشگاه تجاری سازی است و ما سرمایه‌گذار، صنعتگر و فناور را کنار هم قرار می دهیم تا با شناخت نیازهای همدیگر به نتیجه مطلوب دست یابند.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از یک هزار و ۷۰۰ فناور در این نمایشگاه شرکت کردند ، آیا صنایع ما توانستند از این فرصت استفاده کنند؟ می گویید فارغ التحصیلان دانشگاهی به درد ما نمی خوردند آیا به سراغ آنها رفته‌اید که به درد شما بخوردند یا نه؟ چه انتظاری از دانشگاه دارید وقتی مرزی را بین خودتان کشیده‌اید و تلاشی برای برداشتن آن نمی‌کنید؟

جهانگیری بار دیگر حیات صنایع را در بروز شدن دانش فنی آنها دانست و خاطرنشان کرد: اگر دانش فنی شما به سمت دانش فنی روز دنیا نرود، محصول شما رقابت پذیر نخواهد بود برای نمونه قطعه سازی زمانی در استان ما به خوبی شکل گرفت اما امروز این نوع تولید منطبق با نیاز روز دنیا نیست و باید متحول شود.

وی با اشاره به توان فنی صنعتی استان و لزوم ورود این توانمندی به عرصه های جدید از جمله صنعت نفت و گاز گفت: در سفر وزیر نفت به استان در خواست ایجاد تعاملات فی مابین را ازایشان داشتیم و با پیگیری های متعدد با حضور مدیران ارشد صنعت نفت کشور در استان این مهم محقق شد و با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که نزدیک به ۳۵۰ شرکت در استان ما توان همکاری با این صنعت را دارند و ما در نمایشگاه ربع رشیدی زون تخصصی را به این موضوع اختصاص دادیم اما متاسفانه امروز شاهد هستیم که با وجود حضور شرکت های بزرگ صنعت نفت کشور در این زون تعداد محدودی از شرکت های استانی حاضر به حضور در این رویداد بزرگ فناوری شده اند.

وی خاطرنشان کرد: امسال سازمان‌های بزرگ ملی ما را در برگزاری پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی همراهی می کنند ما انتظار داریم بخش خصوصی و صنعتی ما نیز همپای ما در این اتفاق بزرگ ما را همراهی کند تا بتوانیم تبریز را به هاب فناوری کشور تبدیل کنیم و همه تبریز را به عنوان مرکز تبادل فناوری در کشور بشناسند.